research centers


Search results: Found 46

Listing 1 - 10 of 46 << page
of 5
>>
Sort by

Article
Letters and P articles and their Semantic according to Al-A'limi (928 H.) in his Explanation (Fath Al-Rahman fi Tafseer Al-Quran)
الحروف و الادوات و دلالاتها عند العليمي (ت 928هـ) في تفسيره (فتح الرحمن في تفسير القرآن)

Loading...
Loading...
Abstract

Letters are major part of the Arabic sentence structure. They take big position by grammarians and linguists because its easiness. They deal with Arabic letters semantically, rhetorically and arranged them, and Al-Alemi doesn’t differ from the previous explainers, he also deals with Arabic letters semantically and rhetorically, and analyzes some of them. The study also contains verses of the Holy Quran which contain that and explains their meaning through comparison and analyzing in the linguistic and illustrative books. The paper divides into four issues, the first issue about what is built on one letter (Hamza, Bã, wãw), the second one about what is built on two letters (Lã, Mã, áw), while the third is about what is built on three letters (Bala), and the last one is about what is built on four letters (Laḿã). The final contains the most important findings.

تُعَدُّ الحروف ركناً أساسياً من أركان تركيب الجملة العربية وهي على سهولتها أخذت حيزاً كبيراً من عناية علماء اللغة والنحو، إذ تناولوا هذه الحروف دراسة وترتيباً وبياناً لمعانيها ودلالاتها المختلفة ، ولم يختلف العليمي عن سابقيه من المفسرين ، إذ تناول معاني الحروف ودلالاتها ، وخصَّ بعضها ببيان الوجه الإعرابي لها ، إذ تضمنت الدراسة استخراج الآيات التي وردت فيها تلك الحروف مع بيان المعاني التي خرجت إليها من خلال الموازنة والتحليل مع كتب اللغة والتفسير ، فاقتضى البحث أن يكون مقسما على أربعة مطالب، الأول ما كان على حرف واحد(الهمزة، الباء، الواو)، والثاني ما كان على حرفين(لا، ما، أو) ،والثالث ما كان على ثلاثة أحرف( بلى)، والرابع ما كان على اربعة أحرف( لمّا) ،وفي الختام لخصت أهم النتائج التي توصل اليها البحث.

Keywords

Letters --- الحروف


Article
Artistic prose in old ages was divided into two types speeches and letters
النقد الأدبي في مراسلات الأدباء (النقد ألرسائلي)

Author: Mohammed S. Rasheed AL- Hafed محمد صالح رشيد الحافظ
Journal: College Of Basic Education Researches Journal مجلة ابحاث كلية التربية الاساسية ISSN: 19927452 Year: 2014 Volume: 13 Issue: 1 Pages: 189-216
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Artistic prose in old ages was divided into two types: speeches and letters. The first thing comes to our mind is these two distinguished types among other types of literature, in addition to their roles and functions in literary, social and religious life. Included in this type of artistic prose is what is called "literature of letters" which forms a literary genere in its own. Under this type, other sub-types of various letters in style, content, purpose and intention, which were different in influence and beauty. In addition to the accumulation of literary literature a cross its stages of development in grammar, and characteristics. Finally the letter become an art of rules and origins.

تقاسم النثر الفني في العصور القديمة جنسان أدبيان، هما: الخُطَب والرسائل، فإذا ما ذكر، انصرفت الأذهان إليهما دون غيرهما، نظرا لما يتميزان به من حضور متميز، وما يتبوآنه من منزلة رفيعة بين أجناس الأدب وفنونه، هذا بالإضافة إلى ما اضطلعا به من أدوار ووظائف في الحياة الأدبية والاجتماعية والدينية. وهكذا يندرج ضمن هذا النثر الفني ما يصطلح عليه بـ" أدب الرسائل " الذي يشكل جنسا أدبيا قائما بذاته، إذ تنضوي تحته هو الآخر أنواع من الرسائل المختلفة أسلوبا وموضوعا، والمتنوعة غرضا ومقصدا، والمتفاوتة جمالا وتأثيرا، هذا فضلا عما راكمه " أدب الرسائل "، عبر مراحل تطوره، من قواعد ومعاييـر وخصائـص، ومن ثـم أصبحت الرسالـة صناعة ذات قواعد وأصول.

Keywords

speeches --- and --- letters --- النقد --- ألرسائلي


Article
معاني الحروف الثلاثية في سورة الكهف دراسة نحوية بيانية

Author: همام محمد سعيد رجب المحمدي
Journal: Anbar University Journal of Islamic Sciences مجلة جامعة الأنبار للعلوم الإسلامية ISSN: 20716028 Year: 2016 Volume: 7 Issue: 26 Pages: 317-376
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

After surveying of linguistic and grammatical sources and books of Holy Qur'an interpretation in the area of tripartite letters and their meanings, we managed to reach important results stating that the context of the Qur'an chooses words that coordinate into full cohesion, and that the lexical item in the dictionary has multiple potential meanings but they are determined by the context and this is what we found in this type of letters. Moreover, the combination of statements of exegetes, especially linguists and obtaining an objective vision of these letters and their characterization in the Qur'an, generates as many meanings to these letters. The views of scholars and exegetes provided in addressing these letters were not opposing; but they were grammatical and linguistic diversity infused these letters their privacy and their conditions. It is noted that the integration of linguistic, lexical and syntactic study in Quranic studies is of great importance. The linguistic study shows the semantic meaning of the words upon which the speech is structured. Such letters in Quranic structure have contributed - especially being conjunctions to Arabic sentences - in projecting the aesthetic image gained through context. It is a link between the meanings and connecting it to an aesthetic significance of meaning.

بعد أن استقرينا ما جاء في مصادر اللغة والنحو وكتب تفسير القرآن الكريم في باب الحروف الثلاثية ومعانيها استطعنا أن نتوصل إلى نتائج مهمة تتلخص في أنَّ السياق القرآني يختار الألفاظ التي تلتحم به التحاماً كاملاً, وأنّ اللفظة في المعجم تكون ذات معانٍ متعددة محتملة ولكن معناها يتحدد عندما ترد في سياق وهذا ما وجدناه مع هذا النوع من الحروف , وكذلك الجمع بين أقوال المفسرين وخاصة أهل اللغة منهم واستحصال رؤية موضوعية في مسائل لمثل هذه الحروف وخواصها في القرآن, والحصول على العديد من المعاني لهذه الحروف, وإنَّ آراء العلماء والمفسرين التي وردت في توجيه هذه الحروف لم تكن آراء متضادة ؛ بل كانت خلافاً نحوياً لغوياً أكسب هذه الحروف من الأقوال في خصوصيتها و أحوالها ، والملاحظ أنَّ دمج الدراسة اللغوية المعجمية والنحوية في الدراسات القرآنية لها أهمية كبيرة كما لاحظنا ذلك فالدراسة اللغوية تبين المعنى الدلالي المراد من الألفاظ التي يبنى عليها الكلام حيث يُركب منها ,وقد أسهمت مثل هذه الحروف - لاسيما كونها روابط للجمل العربية - في التركيب القرآني في بيان الصورة الجمالية التي اكتسبتها من خلال السياق فهي حلقة وصل بين المعنى وتوصيله بصورة جمالية في دلالتها على المعنى.


Article
Back propagation Neural Network Proposed Algorithm to learn deaf a Computer Commands by Hand Gestures
خوارزمية مقترحة باستخدام تقنية الانتشار العكسي في الشبكات العصبية لتعليم الصم اوامر الحاسوب باستخدام لغة الايماء

Author: Azmi shawkat abdulbaki عزمي شوكت عبدالباقي
Journal: Journal of university of Anbar for Pure science مجلة جامعة الانبار للعلوم الصرفة ISSN: ISSN: 19918941 Year: 2012 Volume: 6 Issue: 2 Pages: 75-78
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

Sign language Plays important role in activating the relation between people and computers , through the activation of the concept of hand movements and provide easier way for people with disabilities (deaf) to express what they want and replace it with their hands.This paper give the overview of proposed backpropagation neural network algorithm to construct a method to identify some of computer tools through hand sign (gesture).

تلعب لغة الاشارة دوراً مهما في تفعيل العلاقة بين الاشخاص والالة وذلك من خلال تفعيل بعض الاشارات اليدوية التي تؤدي الى توصيل فهماً اسهل للاشخاص الذين يعانون من مشكلة في السمع(الصم) ومحاولة ايصال المعبِّر للشخص المعاق مايريد قوله بالاشارة اليدوية بدلاً من الكلام. تركز هذه الورقة خوارزمية مقترحة باستخدام الشبكات العصبية ذات الانتشار العكسي لبناء طريقة مثالية لتعليم اوامر الحاسوب وتعليمها للصم باستخدام لغة الايماء وهي اللغة المثالية لتعليم الصم .


Article
دلالــة الـحروف عند ابن شهر آشوب ( ت 588هـ ) في كتابه متشابه القرآن والمختلف فيه

Authors: داود سلمان داود --- حامد عبد المحسن كاظم الجنابي
Journal: journal of Human Sciences مجلة العلوم الانسانية ISSN: 19922876/25239899 Year: 2016 Volume: 2 Issue: 23 Pages: 627-645
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The Linguists of Language and Grammars had offered a lot of concerns by the semantic of letters and its meaning, and they review its semantics values along with the various meaning that it will lead to when it be used inside the text. These letters were a controversial subject among the linguist of Basra and the linguist of Kuffa about empowerment or to neglect it, the linguist of Basra prevent this this empowerment but the Kuffian linguists approved it, thus the style of kuffian linguists considered to be less oppression . This variance infused on the schoolers like Ibn Shahar Asho, who adopt the Kuffian Style, he permits to use the letter for more than one meaning, when he explained the letter's meanings in the quotations that he deals with in his authoring " Similar Of Quran & varying " .This style is adopted by majority of late schoolers, whom they mentioned for the "B " more than thirteen meanings like formative ,adverbial, concomitance ,partition and other meanings, also the other letters and that what we had reviewed to in this research.

إنّ علماء اللغة والنحو اهتموا اهتماما كبيرا بدلالة الحروف ومعانيها وبينوا قيمتها الدلالية، وماتحدثه من معان جديدة عند وقوعها في الكلام. وكانت هذه الحرف موضع خلاف النحويين البصريين والكوفيين من الإنابة أو عدمها، فالبصريون منعوا هذه الإنابة والكوفيون أجازوها، لذا وصف مذهب الكوفيين بالأقل تعسفًا. وقد أثر هذا الخلاف على العلماء، ومنهم ابن شهر آشوب الذي اتبع المذهب الكوفي، فأجاز أن يأتي الحرف لأكثر من معنى، وذلك عند بيانه معاني الحروف في الآيات التي تناولها في كتابه متشابه القرآن والمختلف فيه وهو ماعليه أكثر العلماء المتأخرين الذين ذكروا مثلا للباء أكثر من ثلاثة عشر معنى منها الإلصاق، والظرفية، والمصاحبة، والتبعيض وغيرها من معانٍ، وكذلك الحروف الأخرى وهو ما بيناه في البحث.


Article
Robust Visual Lips Feature Extraction Method for Improved Visual Speech Recognition System

Authors: Mahmuod.H. Mahmmed --- Thamir.R. Saeed --- Wissam. H. Ali
Journal: Engineering and Technology Journal مجلة الهندسة والتكنولوجيا ISSN: 16816900 24120758 Year: 2018 Volume: 36 Issue: 2 Part (A) Engineering Pages: 136-145
Publisher: University of Technology الجامعة التكنولوجية

Loading...
Loading...
Abstract

Recently, automatic lips reading ALR acquired a significant interest among many researchers due to its adoption in many applications. One such application is in speech recognition system in noisy environment, where visual cue that contain some integral information added to the audio signal, as well as the way that person merges audio-visual stimulus to identify utterance. The unsolved part of this problem is the utterance classification using only the visual cues without the availability of acoustic signal of the talker's speech. By taking into considerations a set of frames from recorded video for a person uttering a word; a robust image processing technique is used to isolate the lips region, then suitable features are extracted that represent the mouth shape variation during speech. These features are used by the classification stage to identify the uttered word. This paper is solve this problem by introducing a new segmentation technique to isolate the lips region together with a set of visual features base on the extracted lips boundary which able to perform lips reading with significant result. A special laboratory is designed to collect the utterance of twenty six English letters from a multiple speakers which are adopted in this paper (UOTEletters corpus). Moreover; two type of classifier (using Numeral Virtual generalization (NVG) RAM and K nearest neighborhood KNN) where adopted to identify the talker’s utterance. The recognition performance for the input visual utterance when using NVG RAM is 94.679%, which is utilized for the first time in this work. While; 92.628% when KNN is utilize.


Article
Classifications of ancient Babylonian letters
تصنيفات رسائل العصر البابلي القديم

Author: Salim Yahya Al-Jubory سالم يحيى الجبوري
Journal: Journal Of Al-Frahedis Arts مجلة آداب الفراهيدي ISSN: 26638118 (Online) | 20749554 (Print) Year: 2018 Volume: I Issue: 32 Pages: 379-396
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

The old Babylonian letters occupy great importance between cuneiform sources such as laws, royal writings, contracts, etc., because they reveal facts that can not be found in other sources, and since the letters are one of the reliable sources when we study the ancient Babylonian society

تشغل الرسائل(1) البابلية القديمة أهمية كبيرة بين المصادر المسمارية المتمثلة بالقوانين والكتابات الملكية والعقود وغيرها، لأنها تكشف حقائق تفصيله لا يمكن إن نجدها في سائر المصادر الأخرى، وبما أن الرسائل أحد المصادر التي يمكن الاعتماد عليها عند دراستنا للمجتمع البابلي القديم


Article
ASSESSMENT OF QUALITY OF REFERRAL LETTERS AND FEEDBACK REPORTS BETWEEN PRIMARY AND SECONDARY HEALTH CARE INSTITUTIONS IN MOSUL
تقيم نوعية خطابات الاحالة وتقارير التغذية الراجعة بين مؤسسات الرعاية الصحية الاولية والثانوية في الموصل

Authors: ELHAM KHATTAB ALJAMAS PDM الهام خطيب الجماس --- MAYSON GHANIM MOHAMMAD AL-UBAIDY ميسون غانم محمد العبيدي
Journal: Duhok Medical Journal مجلة دهوك الطبية ISSN: ISSN: 20717334 (online)/ ISSN: 20717326 (Print) Year: 2016 Volume: 10 Issue: 2 Pages: 36-46
Publisher: University of Dohuk جامعة دهوك

Loading...
Loading...
Abstract

ABSTRACTBackground: Written correspondence is one of the most important forms of communicationbetween health care providers; poor communication may result in delayed diagnosis,inadequate follow-up, erosion of patient confidence and increased costs through duplicationof services. Moreover, the completed referral letter should be legible, with sufficient andappropriate information in the referral letter.Objective: This study aimed to assess the appropriateness of the referral letter and consultant'sfeedback.Methods: A cross-sectional descriptive study was conducted in the referral office of al -Mosul general hospital, using a structured data collection tool. A total of 453 referral letterswere randomly selected for the months March, April, and May 2014. The referral letters werereviewed thoroughly for appropriateness of the main items required in ideal referral lettersand feedback reports.Result: Only 4% of referral letters were appropriate with different distribution betweenreferring and receiving facilities. For referring centers, 4%, 39.5%, and 4.2% of referralemographic details, demographic details forreferring center, and (chief complaint, physical examination, and reason for referral)respectively, while for receiving centers, 0.7%, and 9.9% were appropriate for Transferreception and Counter referral respectively, with statistically significant high appropriatereferral letters 15.9% for referring centers compared with receiving centers.Conclusions: This study shows the deficits in communication and information transferbetween primary care doctors and hospitals. It demonstrated that referral letters and feedbackreports lacked information and clarity and needs to be improved to guarantee the quality ofpatient care.

الهدف: سرطان أبياض الدم المزمن ينتج من النمو الغير المبرمج لخلايا المايلويد في الدم ونخاع العظم. كان الهدف من هذه الدراسة الكشف عن الحالة السريرية والمرضية للمرضى الكورد الذين يعانون من سرطان الدم النخاعي المزمن (CML) وراجعوا قسم الأورام/ أمراض الدم في مستشفى آزادي التعليمي دهوك/ العراق.الخلفية: خطابات الإحالة هي واحدة من أكثر وأهم أشكال التواصل بين مقدمي الرعاية الصحية وقد يؤدي ضعف التواصل للتشخيص المتأخر، وعدم كفاية المتابعة، تآكل ثقة المريض وزيادة التكاليف من خلال ازدواجية الخدمات. وعلاوة على ذلك، ينبغي أن تكون رسالة الإحالة النهائية مقروءة، مع توفر المعلومات الكافية والمناسبة في رسالة الإحالة.الهدف: تهدف هذه الدراسة إلى تقييم مدى ملائمة رسالة الإحالة و ردود الفعل للاستشاريين.طريقة العمل: أجريت دراسة وصفية مقطعية في مكتب الإحالة/ مستشفى الموصل العام، وذلك باستخدام أداة منظمة لجمع البيانات. وقد تم اختيار ما مجموعه 453 رسائل إحالة عشوائيا للاشهرمارس وأبريل ومايو 2014. وجرى استعراض خطابات الإحالة عن ملائمة العناصر الرئيسية المثالية المطلوبة في رسائل الإحالة وتقارير التغذية الراجعة.النتائج: كانت 4٪ فقط من رسائل الإحالة مناسبة مع توزيع مختلف بين مراكزالاحالة والاستقبال. وكانت 4٪، 39.5٪، و4.2٪ من رسائل الإحالة المناسبة فيما يتعلق بالتفاصيل الديموغرافية للمريض، التفاصيل الديموغرافية لمراكز الاحالة، و(الشكوى الرئيسية والفحص البدني، وسبب الإحالة) على التوالي, في حين لمراكز الاستقبال كانت0.7 ٪، و9.9٪ من رسائل الإحالة المناسبة لاستقبال النقل وردود الفعل للإحالة على التوالي، مع ارتفاع خطابات الإحالة المناسبة ذات الدلالة الإحصائية 15.9% لمراكز الإحالة مقارنة مع مراكز الاستقبال.الاستنتاجات: تظهر هذه الدراسة العجز في التواصل ونقل المعلومات بين أطباء الرعاية الأولية والمستشفيات. فقد أظهر أن خطابات الإحالة وتقارير التغذية الراجعة تفتقر إلى المعلومات والوضوح وتحتاج إلى تحسين لضمان جودة رعاية المرضى.الكلمات المفتاحية: جودة، خطابات الإحالة، الرعاية الصحية الثانوية، الموصل، العراق.


Article
Muqatta'at (the broken letters) in the works of 'Ayn al-QuzatHamedani
الحروف القرآنية المقطعة في آثار عين القضاة الهمداني

Authors: عليرضا حاجيان نژاد --- نرگس مرداني
Journal: Al-Adab Journal مجلة الآداب ISSN: 1994473X Year: 2017 Issue: 121 Pages: 91-110
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Muqatta'at (the broken letters) in the Holy Quran have been always studied and interpreted in different ways. 'Ayn al-Quzat Hamedani, among the other mystics, has paid attention to these letters in his two works, both with mystical nature, namely "Tamhidāt" (preludes) and "the Letters". 'Ayn al-Quzat's definition, description and interpretation, the way he could get such understandings, and the reasons for creation of Muqatta'at are being analyzed in present study. He has pointed to something such as the wayfarer's own efforts with courage and strength, his purity and piety, the role of Sheikh, aliment, revelation, time, chastisement of God and love that are all necessary to achieve the power of hearing and getting the meanings through event, dreaming, mystic intuition and understanding of Muqatta'at.

کانت الحروف المقطعة في مطلع السور القرأنية دائما موضوع البحث والتأويل فی التفاسير المختلفة. من بين العرفاء اهتم عين القضات الهمداني في کلا أثریه المعروفین «تمهيدات» و «نامها» - بسبب مضمونهما العرفاني - بهذه الحروف. قمنا في هذا البحث بدراسة تعریفه ووصفه وتفسیره لهذه الحروف، کذلك طريقة الحصول علی هذه النتائج وسبب ایجاد الحروف المقطعة من وجهة نظر عین القضاة. لقد اشار عین القضاة الی عوامل مثل سعي السالك نفسه المصحوب بالشجاعة والقوة، النقاء والتقوی، دور الشیخ والمعلم، الرزق، الوحي، تأیید الخالق والعشق التي تعد ضروریة لأجل الوصول الى السمع وامکانیة استنباط المعنى عن طریق واقع الرؤيا والشهود ودرك المفاهیم العرفانیة للحروف المتقطعة.


Article
Letters Votes in the language
رسالتــــان فـي الاصـوات اللغويــة

Authors: Dr. Falah Hassan Kata الدكتور فلاح حسن كاطع --- Dr. Alaa Gabr Mohammed الدكتور علاء جبر محمد
Journal: Research and Islamic Studies Journal مجلة البحوث والدراسات الاسلامية ISSN: 20712847 Year: 2008 Issue: 12 Pages: 87-175
Publisher: Directorate of Research and Studies / Sunni Endowment دائرة البحوث والدراسات /ديوان الوقف السني

Listing 1 - 10 of 46 << page
of 5
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (46)


Language

Arabic (33)

English (7)

Arabic and English (6)


Year
From To Submit

2019 (8)

2018 (7)

2017 (5)

2016 (7)

2015 (3)

More...