research centers


Search results: Found 53

Listing 1 - 10 of 53 << page
of 6
>>
Sort by

Article
Metaphor and Metonymy: A Contrastive Study With Reference to English-Arabic Translation
الاستعارة والكناية: دراسة مقارنة مع الإشارة إلى الترجمة من الإنكليزية إلى العربية

Authors: Muhammed A. Dawood محمـــد عبــدالله --- Atheel A. Sa'eed, M.A أثيل احمد سعيد
Journal: Adab AL Rafidayn اداب الرافدين ISSN: 03782867 Year: 2005 Issue: 40 Pages: 433-458
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

يتناول البحث ضربين من الصور البلاغية ألا وهما الاستعارة والكناية نظراً لأهميتها في اللغة. فقد سلط البحث الضوء على بعض اوجه الاختلاف والتشابه وذلك للبرهنة على أن الكناية اقل إيحاء من الاستعارة من حيث المعنى. البحث لفت الانتباه إلى الكناية لكونها إحدى الصور البلاغية التي حظيت بقليل من الاهتمام عبر الزمن. هذا فضلا عن أننا أشرنا إلى بعض النقاط المتعلقة بترجمة كليهما. تم اختيار عشر جمل من مصادر مختلفة وأعطيت إلى أربعة مترجمين قاموا بترجمة هذه الجمل بشكل متشابه تقريبا. وتم تحليل المتشابه منها فقط. وبعد تحليل ودراسة كلا الصورتين البلاغيتين تم التوصل إلى أن الكناية هي اقل إيحاء واقل صعوبة في الترجمة من الاستعارة. ففي الكناية هناك ترابط مباشر بين المشبه والمشبه به ووجه الشبه بينما ما يحدث في الاستعارة هو ترابط ما بين هذه العناصر الثلاثة على أساس الصفات المشتركة وفي هذه الحالة ليس بالإمكان معرفة وجه الشبه على وجه التحديد مما يجعل الاستعارة اكثر صعوبة في الترجمة واكثر تعدداً في المعنى.

Keywords

Metaphor --- Metonymy


Article
Metaphor as an Influential Element in Constructing the poetic image in the Poetry of Abdul-Kareem Radhi Ja'far
الاستعارة عنصراً فاعلاً في بناء الصورة الشعرية في شعر عبد الكريم راضي جعفر

Loading...
Loading...
Abstract

The paper aims at figuring out the metaphor and its influence on elucidating the poetic image in the poetry of Abdulkareem Radhi. The poet wants through it to construct a poetic image based on collapse of barriers standing between the poet's senses. Subsequently the paper provides, after tracking the metaphor phenomenon in his poetry, a preface dealing with metaphor as an effective element in structuring the poetic image and describing it as an important landmark in modern poetic text. The paper comprises two sections; the first is entitled "The Metaphoric Formation of Image", tackling the term metaphor and its influence in his poetry. While the second section is entitled "The Composite Metaphoric Image) which reveals two types of images first: resulting from the interpenetration of senses and the second is the colorful image.Through what passes I depends in the writing process of this research on a number of sources, the most important of are The Development of the Artistic Image in Rhetorical and Critical heritage by Jaber Ahmed Asfoor as well as The Development of the Artistic Image in Modern Arabic Poetry by Naeem Elyafeey the paper ends up with stating the most important results achieved

يهدف البحث الكشف عن الاستعارة وأثرها في بيان الصورة الشعرية في شعر عبد الكريم راضي ، إذ إِنّ الشاعر يسعى من خلالها إلى بناء صورة الشعرية قوامها انهيار الحواجز القائمة بين الحواس عند الشاعر ، وقد جاء البحث بعد تتبع ظاهرة الاستعارة في شعره بمقدمة في الاستعارة عنصراً فاعلاً في بناء الصورة الشعرية بوصفها معلماً من معالم النص الأدبي الشعري الحديث ، ثُمَّ قسمت البحث على مبحثين الأول حمل عنوان (التشكيل الاستعاري للصورة ) ، اوضحنا فيه مصطلح الاستعارة وبيّنا أثرها في شعره ، أمّا المبحث الثاني فحمل عنوان (الصورة الاستعارية المركبة) ، وأفرز نسقين من الصورة ، الأولى : مستمدة من تراسل الحواس والأخرى : هي الصورة اللونية . ومن خلال ما مرَّ اعتمدنا في هذا البحث على مجموعة من المصادر لعل من أهمها تطور الصورة الفنية في التراث النقدي والبلاغي للدكتور (جابر أحمد عصفور) ، وكذلك تطور الصورة الفنية في الشعر العربي الحديث لـ(نعيم اليافعي) ، وختمنا البحث هذا بأهم النتائج التي توصلنا إليها .


Article
Transmitted Metaphor between Living Reality and Language Reality
المجاز المرسل بين واقع اللغة وواقع المعاش

Author: Esraa Ibrahim Mohammed Al-Khazragi م. د. إسراء إبراهيم محمد
Journal: College Of Basic Education Researches Journal مجلة ابحاث كلية التربية الاساسية ISSN: 19927452 Year: 2018 Volume: 14 Issue: 3 Pages: 45-62
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The linguists exaggerated in studying the metaphor that it considers the most important subject among other figurative types of Arabic language. The metaphor opens up different horizons of expression in front of writers so that they have many tools to write about one experience. It starts with the imagination to draw the logical as noticeable, the noticeable as audible and the audible as noticeable. All of these are inspiration factors the writer exploits in conveying the experience and passion into the reader. So, all the senses take part in realizing that image provided by the creative writer.When we study the Arabic rhetoric, we find that we have to clarify the hidden phenomena that compatible with the rhetoric development of the creative works standard which intends to show the correlation between reality and metaphor.

لقد أكثر العلماء من الخوض في المجاز ،ولعل مبحثاً من مباحث البلاغة العربية لم يحظ من عناية العلماء بمثل ما حظى به مبحث المجاز، فالمجاز يفتح آفاقاً واسعة من التعبير أمام الأديب بحيث تكون لديه عدة وسائل يستطيع أن يعبر بها عن التجربة الواحدة، فينطلق خياله مصوراً المعقول محسوساً والمنظور مسموعاً والمسموع منظوراً وكل ذلك عناصر إيحاء يستغلها الأديب في نقل عاطفته أو تجربته إلى المتلقي، فتشترك حواسه كلها في إدراك تلك الصورة التي يقدمها الأديب المبدع. ولما تعمقنا في البلاغة العربية وجدنا من الواجب علينا أن نوضح ظاهرة خفية توافق عملية التطور البلاغي لمعيار الأعمال الإبداعية ومرادها تلك العلاقة الترابطية بين الحقيقة والمجاز.


Article
A Cognitive Linguistic Study of Food Proverbs in English
دراسة لغوية استدراكية لأمثال الطعام في اللغة الانجليزية

Authors: Hasan Sha'aban Ali حسن شعبان علي --- Ma'aly Sattar Namiq معالي ستار نامق
Journal: Journal Of Al-Frahedis Arts مجلة آداب الفراهيدي ISSN: 26638118 (Online) | 20749554 (Print) Year: 2019 Volume: 11 Issue: 38 | Part II Pages: 587-596
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

Conceptual Metaphor Theory represents the output of a cognitive process by which readers could understand one domain in terms of another. This study aims at: Investigating the role of metaphor in everyday communication in proverbs of food in English and showing the role of embodiment theory in conceptualizing food proverbs in English. The hypotheses of this study are: (i) Conceptual metaphor occurs randomly in food and drink proverbs in English and Iraqi Arabic, (ii) The higher level of processing embodiment theory is grounded in the organism sensory and motor experiences in food proverbs in English.The procedures of this study are presenting a theoretical framework of cognitive linguistics and conceptual metaphor theory in English and making use of the most famous model of the conceptual metaphor theory which is Lakoff and Johnson's'' Metaphor We live by'' (2003) in order to analyze proverbs of food in English. Another model is used as a support for the first one which is Newman's (1997) ''Eating and Drinking as a Source of Metaphor in English''. Examine types and functions of metaphor in English. Concerning the levels of analysis, this study is dealing with the semantic level. The semantic level is the most important one because it is the core of the subject in analyzing the data. The data are collected from dictionaries that are associated with food proverbs. Five samples are chosen for the analysis. In each sample more than three items have been analyzed metaphorically. The conclusions arrived at though this study is as follows: (i) Conceptual metaphors do not occur randomly and they have a basis in context, human’s physical experience and cultural experience and they are unconscious process. They occur unconsciously through conversations.

تمثل نظرية الاستعارة المفهومية ناتج العملية المعرفية التي يفهم بها القراء مجالًا واحدًا من حيث اﻵخر . تهدف هذه الدراسة الى، التحقق من دور الاستعارة في التواصل اليومي في امثال الطعام في اللغة الانجليزية وتوضيح دور نظرية التجسيد في تصوير الامثال التي تخص الطعام في اللغة الإنجليزية. ومن أجل تحقيق أهداف هذه الدراسة، تم وضع الفرضيات التالية:الاستعارة المفهومية تظهر بشكل عشوائي في الامثال التي تخص الطعام في اللغة الإنجليزية والمستوى الاعلى لنظرية التجسيد يعتبر الاساس في النظام الحسي والتجارب الحركية في امثال الطعام في اللغة الانجليزية. ومن أجل تحقيق هذه الأهداف وإثبات صحة فرضيات الدراسة، فإن المنهجية المطبقة على هذه الدراسة هي التحليلية بشكل أساسي. استخدمت هذه الدراسة أنواعًا من الاستعارة والتخريط بين مجالات المصدر والهدف لكتاب لاكوف وجونسون (2003) ،و كتاب نيومان (1997) لتحليل شرح المعلومات الإضافية التي وظفت لفهم استخدام الأمثلة في الحياة اليومية.يستخدم هذا النموذج الانتقائي لتلبية الحاجة للتحليل. لذلك تم انتقاء خمسة امثله متعلق بالطعام وتم تحليلها باستخدام النماذج المذكورة أعلاه. ومن أهم النتائج التي توصل إليها الباحث ما يلي: الاستعارة المفهومية لا تحدث بشكل عشوائي في الامثال الانجليزية المتعلقة بالطعام ولها اساس في السياق والتعابير الجسدية وتجربتها الثقافية ايضا وهي عملية منهجية منظمة.


Article
The ehoquent allusion in Al-Baqara Sura
الإيحاء البياني في سورة البقرة

Loading...
Loading...
Abstract

The graphic inspiration is the most prominent manifestation in the Arabic communication because it contains many expressive values and creative energies that influence the formation of the aesthetic dimension of the meaning that it aims to convey to tho recipient. This color of inspiration was crystallized in Surat al-Baqarah by means of the meaning taken from the context of the synthetic fabric of the syntactic sentence in the Qur’anic verses‚ which includes metaphor‚ representation‚ metaphor‚ borrowing‚ and art.

يُعدُّ الإيحاء البياني من أبرز مظاهر الإيحاء في البلاغة العربيّة؛ لاشتماله على قيم تعبيرية كثيرة، وطاقات إبداعية مؤثرة في تشكيل البُعد الجمالي للمعنى الذي يُتوخى إيصاله إلى المتلقي. وقد تبلور هذا اللون من الإيحاء في سورة البقرة بإيحاء المعنى الملتقط من سياق النسيج التّركيبي للجملة البيانية في الآيات القُرآنيّة المشتملة على التّشبيه والتّمثيل والمجاز والاستعارة والكناية


Article
Metaphor in the poetry of Sadiqh Al-Qhamosy
الفن الاستعاري في شعر صادق القاموسي

Authors: Mohammed Hussain Al-Sagheer محمد حسين علي الصغير --- MurtadhaShinawahFahim مرتضى شناوه فاهم
Journal: The Arabic Language and Literature مجلة اللغة العربية وادابها ISSN: 20724756 Year: 2016 Volume: 1 Issue: 24 Pages: 11-32
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

Al-Qaamoosi is a great poet who was born and lived in Al-Najaf city in the middle of Iraq. His collection of poems has been characterized by clarification and various rhetorical styles. This richness in style has been derived from his city, Al-Najaf, since it has an ancient scientific and literary status in addition to its fame and prominence in poetry in all times. Moreover, Al-Najaf has embraced well-known and great poets in both poetry and literature. In such an environment, al-Qamoosi has been brought up, writing his poetry in a clarified Arabic style or what is called ‘Al-Bayan Al-Arabi’, which colors his writings in poetry.Al-Qaamoosi has used varied clarification arts for different poetic purposes. However, the metaphorical art was the dominant style that he has used in his volume because he was blended with this kind of art since the metaphor grants the speaker the ability to express his/her feelings achieving the purpose. Al-Qaamoosi’s metaphors take two paths. First, the poet has derived some metaphorical images from his gained culture and his knowledge about the previous poetry. Second, he has used some innovative images from his environment that he was indulged in as this none has dealt withbefore

القاموسي شاعر نجفي , طفح ديوانه بالبيان والأساليب البلاغية الأخرى, لما لهذه المدينة من مكانة علمية وأدبية فهي تعج بالشعر صباحاً ومساءً , فضلاً عن إحتضانها لعمالقة الشعر والأدب , وعلى هذا الأساس تربى القاموسي وهو ينهل من بيئة البيان العربي , فكانت علاقته وطيدة بالبيان العربي الذي أزدحم في شعره .فقد استعمل الشاعر الفنون البيانية في كل أغراضه الشعرية ,إلا أنّ الفن الاستعاري كان من أكثر الفنون البيانية التي استعملها الشاعر في ديوانه؛ لأن الشاعر لا يقتصر على غرض معين دون آخر فنلاحظ أنَّ الشاعر انسجم مع هذا الفن ؛ لأن الاستعارة تمنح المتكلم التعبير عن عواطفه فيتحقق له الغرض من غير إطالة , وتوزعت استعارات القاموسي على محورين : الأول :استمد بعض الصور الاستعارية من خلال ثقافته المكتسبة واطلاعه على الشعر القديم ,والثاني : استوحى في بعض صوره صورا ًتجديدية من بيئته ولم يتطرق اليها الشعراء السابقين .


Article
Rhetoric and Metaphor. Asst.Prof: Ra'ad Alnawaas

Author: Dhurgham Mageed
Journal: Journal of Al-qadisiya in arts and educational sciense مجلة القادسية في الاداب والعلوم التربوية ISSN: 25196162 Year: 2016 Volume: 16 Issue: 2 Pages: 317-338
Publisher: Al-Qadisiyah University جامعة القادسية

Loading...
Loading...
Abstract


Article
Giraudoux' genius comparative style in "The Trojan War will not take place"
عبقرية اسلوب المقارنة لدى جيرودو في مسرحية "حرب طروادة لن تحدث"

Authors: Ahmed S.Ghani أحمد شاكر غني --- Rula A.Abduljabbar رلا عبد الرزاق عبد الجبار
Journal: Mustansiriyah Journal of Arts مجلة آداب المستنصرية ISSN: 02581086 Year: 2016 Issue: 75 Pages: 1-17
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

Summary: Undoubtedly, nobody can deny that the meaning of a word in a sentence is involved a close relationship with both the context (syntagmatic relations) and with the morphological, functional and semantic classes to which it belongs.That is why we are currently defining the use of words in speech not from their meaning in language, such as dictionaries can explain it, but compared to that provided by the context in which concepts and objects are responsible for different values; this will clearly underline the specificity of the functioning of certain literal values in the theatrical discourse of Giraudoux. He is attached to an original theatrical discourse, he wrote his plays for a particular language used to better expose his ideas, for example the main purpose of writing the Trojan war will not take place, is to destroy the war's legend, stripped of any sense of glory and heroism that accompanies it, denouncing the lies that justify it.The condemnation came implicitly through language enriched by the metaphorical representation, the disgust of Giraudoux for the war, was expressed in the play through his character Hector : "War is the most sordid and hypocritical recipe to equaliz humans." *

ملخص البحث: مما لا شك فيه, لا احد يستطيع ان ينكر ان معنى الكلمة في الجملة ينطوي على علاقة وثيقة مع كل من السياق (علاقة تعبيرية) ومع الفئات الصرفية والفنية والدلالية التي تنتمي اليها. وهذا هو السبب في اننا نعرض حاليا تعريف استخدام الكلمات في الخطاب, ليس من معناها في اللغة كما تفسرها القواميس, وانما بالمقارنة مع تلك التي يوفرها السياق الذي من خلاله تتضمن المفاهيم و المواضيع قيم مختلفة وذلك سوف يؤكد بوضوح خصوصية عمل بعض القيم اللفظية في الخطاب المسرحي لجيرودو الذى ارتبط بخطاب مسرحي اصلي, فقد كتب مسرحياته بلغة معينة تستخدم للكشف عن افضل الأفكار. فعلى سبيل المثال, كان الغرض الرئيسي من كتابته لمسرحية "حرب طروادة لن تحدث", هو تدمير لأسطورة الحرب وتجريدها من أي معنى للمجد والبطولة التي ترافقها منددا بالأكاذيب التي تبرر ذلك. فجاءت الإدانة الضمنية من خلال لغة ثرية بالتمثيل المجازي, حيث ان الأشمئزاز من الحرب تمثل في المسرحية من خلال شخصية هكتور: " الحرب هي الوسيلة الأكثر دناءة ونفاقا لتحقيق المساواة بين البشر."*ان هذه البيئة الغنية بالمجاز في حرب طروادة, تساعدنا على فهم افضل لكيفية ترابط اشكالية الاستعارة المجازية والكنائية في النص الأدبي


Article
Metaphor in the Complex Perspective
المجاز في الرؤية العقدية

Loading...
Loading...
Abstract

This study was intended to shed the light on the complex vision of metaphor from the Muslims perspective as well as the way in which contemporary critics denied its existence in the Glorious Quran and Prophetic Hadith. On the other hand, the others assumed its existence and regarded it as one of the mechanisms of the style that achieve Quranic inimitability. The study tried to analyze, then, discuss the critical outcome of both parties.

جاء هذا البحث ليسلط الضوء على الرؤية العقدية للمجاز من الوجهة التي بحثها العلماء المسلمون, والكيفية التي نظر إليها البلاغيون والنقّاد المعاصرون بين منكرٍ لوجود المجاز في القرآن الكريم والحديث النبوي الشريف، وبين مؤيدٍ لوجوده وعدِّه آلية من آليات الأسلوب التي يتحقق بوساطتها الإعجاز القرآني, عند استقراء المنجز النقدي لهم ومحاولة مناقشته.


Article
Metaphor According to Scholarsin the Past & in the Present
مفهوم الاستعارة بين القدامى والمحدثين

Loading...
Loading...
Abstract

Metaphor is one of the Arabic eloquence styles that has been studied by a great many scholars and critics in the past and in the present. To leave Arabic aside, metaphor is a human eloquence style that was found in the literature of ancient nations because it is based on simile, the eldest means of eloquence humanity ever had. In this research, we try to follow up this rhetorical device from a historical, artistic, and comparative perspectives. We try through this research to tackle the numerous opinions concerning metaphor with the aim of stressing its role in expression and performance.

الاستعارة فنٌّ من فنون البلاغة العربية ، تعدد تناوله بتعدد الدارسين من البلاغيين والنقاد العرب - قدامى ومحدثين - وإذا ما تجاوزنا التراث العربي وجدنا أنّه فنٌّ بلاغي إنساني، وجد في تراث الأمم القديمة؛ لأنّه مبني على التشبيه، الذي هو من أقدم الوسائل البلاغية الإنسانية وجوداً في تراث كلّ الأمم ، وفي هذا البحث نحاول تتبع فنّ الاستعارة من منظور تاريخي فنّي مقارن ، نوضّح من خلاله الآراء المتعددة ، مختلفة أو متّفقة حول هذا الفنّ ، تأكيداً منّا دوره في الآداء والتعبير .

Listing 1 - 10 of 53 << page
of 6
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (53)


Language

Arabic (34)

English (13)

Arabic and English (2)


Year
From To Submit

2019 (12)

2018 (15)

2017 (3)

2016 (7)

2015 (5)

More...