research centers


Search results: Found 9

Listing 1 - 9 of 9
Sort by

Article
The Resurrected Soul: A Study of Sylvia Plath’s “Lady Lazarus”, “A Better Resurrection” and “Fever 103”
الروح المنبعثة من الموت: دراسة في بعض قصائد سلفيا بلاث

Loading...
Loading...
Abstract

The present study aims at studying the idea of rebirth in three of Plath's poems: "Lady Lazarus", "A Better Resurrection" and "Fever 103". In these poems, Plath envisions rebirth into a better world where she gets rid of suffering, misery and wretchedness. This better resurrection can only be achieved by annihilating her present life. This in fact what Plath did at the end of her life when she committed suicide.

يدرس البحث فكرة الانبعاث من الموت في قصائد مختارة للشاعرة سيلفيا بلاث وهي السيدة لازاروس و انبعاث موتى افضل و الحمى 103 . ان معاناة الشاعرة قد دفعها الى تخيل مفهوم الانبعاث كوسيلة لقهر هكذا عالم.


Article
Poetic Narratology in the Modern Poem and the Plurality of the Reading Approaches
السردية الشعرية في القصيدة الحديثة وتعدد المناهج القرائية (دراسة في قصيدة جفاف لمحمود درويش)

Loading...
Loading...
Abstract

There is wide space between narrative objectivity and poetic subjectivety enriched by a variety of literary geners . however, the general development of life diminished sore of that space , and thus the space between the tow is narrowed . The need for new literary forms is associated with a strong wish to cope with the quick movement of life . as a result the different literary forms come closed to each other in order to be rich enough to reflect the creativity of modern life . Borders between literary genres are removed so that the elements of one literary form are no more only his own . it is about such closeness among literary creations that this research revolves .

يتحدث الباحث عن الية اشتغال البنى السردية داخل النص الشعري ، فضلاً عن تعدد المناهج في قراءة النصوص الشعرية ، وقد تضمن البحث : شعرية النص الشعري عبر تمفصلات عدة ، منها شعرية السرد داخل النص الشعري ، وشعرية العنونة ، ثم شعرية التقسيم ، ثم لغة القصيدة بين السردية والغنائية وحدود هذه السردية ومواصفاتها في النص الشعري .


Article
The Value of Moon Myth in Sylvia Plath's Poetry
القيمة ألأسطور ية للقمر في شعر سلفيا بلاث

Loading...
Loading...
Abstract

The present study aims at studying the moon myth in Sylvia Plath's poetry. The presence of the moon in her early poetry was associated with nature according to her mood, emotions and senses. Plath had used Robert Graves's The White Goddess myth as her Moon –Muse to represent sterility, barrenness, rivalry, cruelty and indifference in her late poetry. The moon myth was always female and had a great connection to Plath's personal life as female to represent her as a young girl, wife, pregnant woman, and mother, then after separation from her husband Ted Hughes.

تهدف الد ا رسة الحالية لد ا رسة أسطو رة القمر في شعر سمفيا بلاث. أن وجود القمر في شعرها المبكر كان ممتزجا مع الطبيعة حسب م ا زجها وعواطفها ومشاعرها. ولقد استخدمت بلاث أسطورة ألالهة البيضاء لروبرت كريفز كألهة لمقمر لتجسد العقم والعقر والند والقساوة وعدم المبالاة في شعرها المتاخر. وكان القمر دائما انثى ويرتبط بشكل كبير مع حياة بلاث ليمثمها كفتاة شابه وزوجة وام أ رة حامل وأم. ومن ثم بعد انفصالها من زوجها تيد هيوز.


Article
John Donne and T.S. Eliot: A Study in Parallelism
دراسة الصورة المجازية الميتافيزيقية في شعر جون دون و ت. س. اليوت

Author: Munthar Mohammed Habib منذر محمد حبيب
Journal: Journal of Al-Ma'moon College مجلة كلية المأمون ISSN: 19924453 Year: 2015 Issue: 25 Pages: 340-347
Publisher: AlMamon University College كلية المامون الجامعة

Loading...
Loading...
Abstract

The paper presents a parallel study of the metaphysical imagery in the poems of Donne and Eliot. Donne had been criticized for his unconventional imagery and symbolism by Dr. Johnson and Dryden. The paper quotes many critics like T. S Eliot, Grierson, F R. Leavis among others, to project that there has been a revival for the poetry of Metaphysical poets. Furthermore, modern poets like Eliot, Auden and Hopkins have projected through their poetry that the symbolism of Donne's poetry is significantly portentous for the expression of modern poetry.

يستقصي هذا البحث الذي بين ايدينا الصور المجازية الميتافيزيقية في قصائد الشاعرين جون دون و ت. س. اليوت. واجه جون دون انتقادات من د. جونسون ودرايدن لاستخدامه صورا مجازية ورمزية غير تقليدية في شعره. يستعرض هذا البحث آراء بعض النقاد مثل ت. س. اليوت و ف. ر. ليفس وغيرهم لاثبات ان هناك عملية احياء للشعر الميتافيزيقي. كما تبين الدراسة اراء بعض شعراء العصر الحديث مثل اليوت واودن وهوبكنز حول الرمزية المجازية في شعر جون دون واهمية استخدامها في الشعر الحديث.


Article
أسلوب الحوار في النص الشعري الحديث

Author: حازم فاضل محمد البارز
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2015 Volume: 23 Issue: 4 Pages: 1805-1821
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

Open poetic text talking through broad prospects of dialogue in front of the receiver or the reader to find where the aspirations of the jets technical magic, and flashes creative approaching the heart Vthomps Chgaffh because it is a poetic experience honest perception of hopes and pain and human suffering best imaging was the study entitled: (style Dialogue in the poetic text to talk), which is from a boot for style Alhawwar- definitions entrance and Study of the first entitled: (dialogue in the Quranic text style) represents the nature of the dialogue and its impact The second topic was entitled: (dialogue in the modern poetic text style) represents a dialogue and internal metaphysical and playwright , after that we came at the conclusion of research that the way of dialogue in the modern poetic text appears, by the desire to renew the Arabic poem form and content in spite of the existence of this method is out of date, but these poets tried to put the lattice imprint excellence in the field of poetic creativity on the one hand, and create My hair type will be more able to express and express the spirit of the times on the other hand.

فتح النص الشعري الحديث من خلال أسلوب الحوار افاقاً رحبة أمام المتلقي أو القارئ ليجد فيها ما يصبو إليه من نفثات فنية سحرية، وومضات إبداعية تقترب من القلب فتمس شغافه لما فيه من تجربة شعرية صادقة تصور الآمال والالام والمعاناة الإنسانية أحسن تصوير فكانت الدراسة بعنوان:(أسلوب الحوار في النص الشعري الحديث) والتي تتمثل من تمهيد عن أسلوب الحوار- مدخل تعريفي ومبحث أول بعنوان: (أسلوب الحوار في النص الشعري الحديث المنولجي – الحوار الداخلي,والدايالوجي – الحوار الخارجي) أما المبحث الثاني فكان بعنوان:(أسلوب الحوار في النص الشعري الحديث الحوار الغيبي والحوار المسرحي) , بعد ذلك توصلنا في خاتمة البحث إلى أن ظهور أسلوب الحوار في النص الشعري الحديث، من خلال الرغبة في تجديد القصيدة العربية شكلاً ومضموناً على الرغم من وجود هذا الأسلوب قديماً، لكن حاول هؤلاء الشعراء بوضع بصمة شعرية تميزهم في مجال الإبداع الشعري من جهة، وخلق نوع شعري يكون أكثر قدرة على الاعراب والتعبير عن روح العصر من جهة أخرى.


Article
The Symbols of Nature in the Poetry of Resistance by Abdelaziz Al Maqaleh
رموز الطبیعة في شعر المقاومة لدی عبد العزیز المقالح

Loading...
Loading...
Abstract

Symbolism is one of the most prominent artistic techniques in modern Arabic poetry. Modern Arabic poetry, especially the poetry of resistance is full of symbols This is due to various reasons. We can refer to political repression, embodiment and deepening of meanings and axioms And Participation of the recipient in the thought of the poet and his feelings. The use of symbols in the literature of resistance in the Arab world has increased After the Arab occupation of the West And the flourishing of the literature of resistance and the knowledge of Arab poets and writers on the symbolic school. This article deals with the study of natural symbols in the poetry of resistance to contemporary poet Abdelaziz Al Maqaleh. The poet speaks in his most famous poems about the homeland, resistance and revolution before the occupiers and the oppressors Even access to freedom and dignity

إنّ الرمزیّة من أبرز التقنیات الفنیّة في الشعر العربي الحدیث، وهذا یرجع إلی أسباب مختلفة ومنها الكبت السیاسي وتجسید المعاني والأحاسیس وتعمیقها ومشاركة المتلقّي في فكر الشاعر ومشاعره. كثر استخدام الرموز في أدب المقاومة في العالم العربي بعد احتلال البلدان العربیة علی ید الغرب وازدهار أدب المقاومة وتعرّف الشعراء والكتّاب العرب علی المدرسة الرمزیّة. یتطرّق هذا المقال إلی دراسة الرموز الطبیعیّة في شعر المقاومة للشاعر الیمني المعاصر عبد العزیز المقالح. یتحدّث الشاعر في أكثر أشعاره عن الوطن والمقاومة والثورة في وجه المحتلّین والظالمین حتّی الوصول إلی الحریّة والكرامة


Article
Natural symbols in the poetry of the resistance of Ezzedine Mehyoubi
الرموز الطبیعیّة في شعر المقاومة لدی عزّالدین میهوبي

Loading...
Loading...
Abstract

One of the most prominent artistic techniques used in modern Arabic poetry is symbolic, modern Arabic poetry, especially the poetry of resistance is full of symbols, and this is due to a number of reasons, such as political repression, embodiment and deepening of meanings and principles, and the participation of the recipient in the thought of the poet and his axioms. After the Arab conquest of the West and the flourishing of the literature of the resistance and the Arab poets and writers on the symbolic school, the use of symbols in the literature of resistance in the Arab world. This article deals with the study of natural symbols in the poetry of the resistance of the contemporary Iraqi poet Balend al-Haidari. Balend al-Haidari speaks in his most famous poems about the homeland, resistance and revolution before the occupiers and the oppressors until they reach freedom and dignity. He uses natural elements as symbols of what he wants to express, covering the meanings and emotions in a curtain of nature symbols and conveying them to the recipient. He seeks his resistance poetry around the original resisters of resistance, ie, occupation, oppression, injustice, revolution and freedom. The negative elements, such as the wolf and the cold To oppression and injustice, and to positive elements such as spring and sun to revolution and freedom. The poet gives these elements meanings and new meanings that are not lexicon. This saves him from the danger of imprisonment, murder and harm. The recipient also participates in what the poet thinks about the homeland and his pain. This research is based on the descriptive descriptive approach and analyzes the symbols' meanings according to the Arab and Islamic culture and the characteristics of the natural elements.

إنّ من أبرز التقنیات الفنیّة التي یُستخدم في الشعر العربي الحدیث هي الرمزیّة، الشعر العربي الحدیث وخاصة شعر المقاومة مملوء بالرموز وهذا یرجع إلی أسباب عدیدة كالكبت السیاسي وتجسید المعاني والأحاسیس وتعمیقها ومشاركة المتلقّي في فكر الشاعر وأحاسیسه. بعد احتلال البلدان العربیة علی ید الغرب وازدهار أدب المقاومة وتعرّف الشعراء والكتّاب العرب علی المدرسة الرمزیّة، كثر استخدام الرموز في أدب المقاومة في العالم العربي. هذا المقال یتطرّق إلی دراسة الرموز الطبیعیّة في شعر المقاومة للشاعر العراقي المعاصر بلند الحیدري. بلند الحیدري یتكلّم في أكثر أشعاره عن الوطن والمقاومة والثورة أمام المحتلّین والظالمین حتّی الوصول إلی الحریّة والكرامة. وهو یوظّف العناصر الطبیعیّة رموزا لما یرید تعبیره فیغطّي المعاني والعواطف في ستار من رموز الطبیعة وینقلها إلی المتلّقي، فهو ینشد شعره المقاوم حول المضامین الأصلیة للمقاومة یعني الاحتلال والغصب والظلم والثورة والحریّة، ویرمز بالعناصر السلبیّة مثل الذئب والبرد إلی الغصب والظلم، وبالعناصر الإیجابیّة مثل الربیع والشمس إلی الثورة والحریّة. یعطي الشاعر لهذه العناصر معان ودلالات جدیدة غیر دلالاتها المعجمیّة فهذا یصونه من خطر السجن والاغتیال والأذی وأیضا یشارك المتلقّي في ما یفكر الشاعر ویحسّه حول الوطن وآلامه. اعتمد هذا البحث علی المنهج الوصفي التحلیلي ویحلّل دلالات الرموز وفقا للثقافة العربیّة والإسلامیة وسمات العناصر الطبیعیة.


Article
Eroticism in modern poetry is a plastic approach in the poetry of Zuhair Behnam Barada
الإيروتيكيّة في الشعر الحديث مقاربة تشكيليّة في شعر زهير بهنام بردى

Author: Faisal Salih Al-Qasiry فيصل صالح القصيري
Journal: Journal Of Al-Frahedis Arts مجلة آداب الفراهيدي ISSN: 26638118 (Online) | 20749554 (Print) Year: 2018 Volume: I Issue: 34 Pages: 68-85
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

The eroticism is an essential poetic space in all international poetry, including Arabic poetry. If we examine Arabic poeticism over its ages, we have realized the great qualitative presence of erotic sensibilities in the poems of the Arab poets, from the pre-Islamic era to the epoch of poetry throughout the modern era. The modern era has taken on a wider scope by virtue of many factors in terms of the development of knowledge, civilization and culture. The modern Arabic poem has opened up to a rich and fertile erotic space that reproduces the image of love and spinning in the old Arabic poetry, Six and hope and diving in their expressive and formative possibilities in order to observe the manifestations of the modern Arabic poem. The Iraqi poet Zuhair Behnam Barada has mocked many of his poetry to deal with the erotic idea as a central and pivotal theme in his poetic experience. He tries in each group of poetry to present a new vision to develop this poetic idea in his experience. Cultural and sexual meanings. His language and poetic image became full of this atmosphere, expressing a poetic atmosphere that does not stop at the outer limits of the erotic idea, but penetrates the depths of the language and image in order to dig deeply into poetic issues. Capable of producing distinct poetic texts, which makes us look at the poetic papyrus from this way.

الإيروتيك فضاء شعري جوهري في الشعرية العالمية كلها ومن ضمنها الشعرية العربية، ولو فحصنا الشعرية العربية على مر عصورها لأدركنا حجم الحضور النوعي الكبير للحساسية الإيروتيكية في قصائد الشعراء العرب، منذ العصر الجاهلي، مروراً بعصور الشعرية العربية كلها حتى العصر الحديث، لكن فكرة الإيروتيكية الشعرية في العصر الحديث أخذت مجالا أوسع بحكم عوامل كثيرة على صعيد تطور المعرفة والحضارة والثقافة، وانفتحت القصيدة العربية الحديثة على فضاء إيروتيكي ثري وخصب يعيد إنتاج صورة الحب والغزل في الشعرية العربية القديمة على نحو جديد، حتى تحولت إلى ظاهرة ينبغي دراستها وتأملها والغوص في ممكناتها التعبيرية والتشكيلية من أجل ملاحظة تمظهرات القصيدة العربية الحديثة. الشاعر العراقي زهير بهنام بردى سخّر الكثير من شعره للتعامل مع الفكرة الإيروتيكية بوصفها موضوعا شعريا مركزيا وبؤريا في تجربته الشعرية، فهو يحاول في كل مجموعة شعرية من مجاميعه أن يطرح رؤية جديدة لتطوير هذه الفكرة الشعرية في تجربته، وعلى هذا فقد احتشدت هذه التجربة بألوان من الحضور الإيروتيكي بمعانيه الحضارية والدينية والثقافية والجنسية على حدّ سواء، فصارت لغته وصوره الشعرية حافلة بهذا الحضور ومعبّرة عن مناخ شعري لا يتوقف عند حدود المجال الخارجي لفكرة الإيروتيك، بل الولوج في أعماق اللغة والصورة من أجل الحفر الشعري العميق للوصول إلى قضية شعرية قادرة على إنتاج نصوص شعرية متميزة، وهو ما يجعلنا ننظر إلى شعرية بردى انطلاقا من هذا السبيل.


Article
From the cultural system to the poetic system… The announcement of Woman's death in the Iraqi modern poetry
من النسق الثقافي إلى النسق الشعري.. إعلان موت المرأة في الشعر العراقي الحديث

Author: HasenAbdOudah Al-Khaqhany حسن عبد عودة الخاقاني
Journal: The Arabic Language and Literature مجلة اللغة العربية وادابها ISSN: 20724756 Year: 2017 Volume: 1 Issue: 25 Pages: 113-148
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

All changes in the cultural environment can certainly influence and change the literary production. This is the central hypothesis of my article upon which I examinethe poetic system and its development according to a new cultural vision that began increasingly impact life in the early decades of the twentieth century.The transformations that influenced Arabic literature and thought had been extremely vast and complicated. Therefore, I limited my article to one of its manifestations which is the status of women. This topic has not been approached widely from cultural viewpoint.The article deals with Iraqi Poetry in 1940s and 1950s for applied purposes. The reason for focusing on this period is that the essential transformations in the cultural system had been completed. In fact, the poets of this period had been more than writers who produce poems, instead, they had been dynamic actors in the intellectual environment. They were dreamers in their great courageousefforts. This article is to honor and acknowledge their efforts by examining their cultural activities and poems.

ما يحصل من تغيرات في البيئة الثقافية يتبعه بالتأكيد تغيرات في النتاج الأدبي المعبر عنها، هذه هي الفرضية التي انطلق منها بحثي هذا فاحصاً النسق الشعري وما أصابَه من تحوّل بفعل تحوّل المصدر الأساس له وهو تلك الرؤية الثقافية الجديدة التي بدأت بوادرها تتضح ويزداد تأثيرها المباشر في مجالات الحياة المختلفة مع العقود الأولى من القرن العشرين.إنّ سعة التحولات التي أصابت الحياة الأدبية والفكرية كانت كبيرةً واسعة، عميقة، ولذلك آثر البحث الاقتصار على واحد من تجلياتها وهو موضوعة (المرأة) التي نالت حظّاً وافراً من الدراسة والاستقصاء من جوانب مختلفة ليس من بينها الجانب الثقافي الذي لم يلتفت إليه الدارسون بنظرة مركزة واعية وإن حامت حوله الدراسات التي تتخذ من المناهج السياقية منطلقاً لها.أمّا العيّنة التي اختارها البحث مجالاً تطبيقياً له فهي الشعر العراقي الحديث الذي يتركز في العقود الوسطى من القرن العشرين خاصة، والسبب الداعي لذلك هو أن معظم التحوّلات الجذريّة في النسق الثقافي قد تكامل نضجُها، وتجلّت آثارها في هذه الحقبة الزمنية ذات الصبغة الديناميكية الفاعلة فكريّاً وأدبيّاّ، وإنّ شعراء هذه الحقبة كانوا بحق مثقفين فاعلين لم يقتصر حضورهم على مجال الابداع الفني حسب، وإنّما كانوا طليعةً تحلم بإحداث التحوّل وتقْدِم عليه بكلّ جرأةٍ ودراية ووعي وهذا ما جعلهم يستحقّون المكانة التي توفي تضحياتِهم حقَّها، وتأتي هذه الدراسة لتحقيق بعض من هذا الهدف الذي يصطفّ الى جانب الغاية العلمية التي يسعى إلى بلوغها بأدوات البحث المنهجي الموضوعي المتاحة بحسب الطاقة والإمكان.

Listing 1 - 9 of 9
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (9)


Language

Arabic (6)

English (3)


Year
From To Submit

2019 (1)

2018 (2)

2017 (1)

2015 (2)

2011 (1)

More...