research centers


Search results: Found 19

Listing 1 - 10 of 19 << page
of 2
>>
Sort by

Article
Major Devices in Ronald Firbank’s Novels
بعض الأساليب الأساسية في روايات الكاتب "رونالد فايربانك"

Author: Kutaibh Sh. Ahmad قتيبة شهاب أحمد
Journal: Adab AL Rafidayn اداب الرافدين ISSN: 03782867 Year: 2007 Issue: 48 Pages: 489-514
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

يُعد الكاتب (رونالد فايربانك) أحد أعلام كتاب الرواية البارزين والذي إليه يرجع الفضل بإعادة شكل الموروث الرمزي إلى أسلوب فني اكثر عمقاً وأصالة. على أية حال، فإن بعض من الغموض كان قد طغى على رواياته والسبب في ذلك يرجع إلى عوامل عدة أهمها أنها لم تكن في متناول اليد إلى أن أعيد نشرها في بريطانيا وأميركا. أما السب الآخر هو الاعتقاد الخاطئ بأنه يمثل فترة الثمانينات على الرغم من أن أغلب رواياته كتبت قبل الحرب العالمية الأولى وفي العشرينات من القرن المنصرم.إن الهدف الأساس من هذا البحث هو إبراز أهم الأساليب التي جعلت من رواياته تمثل مرتبة متميزة وتعد إنجازاً كبيراً.من بين هذه الأساليب تركيزه على عوامل الفطنة والدعابة على الرغم من أن رواياته كانت قد وصفت بالساخرة إلا أنه كان يميل إلى توظيف عنصر الدعاية أكثر منه من المهاجمة كما هو الحال مع الكاتبين (ارويل وهكسلي). وضمّ البحث أيضا أساليب أخرى تحدثنا عنها بشيء من التفصيل مثل تناوله الحكمة والقول المأثور وعنصر التشبيه وموقع الحدث وعامل الحوار بين الشخصيات وكذلك الأسلوب المميز للهوامش المستخدمة في رواياته. ومن بين الأساليب الأخرى التي تمّ التطرق إليها في هذا البحث أيضا هو عرضهُ لعامل السخرية وكيفية توظيفه في رواياته.و أخيرا لا يمكن لأي قارئ متمرس إلا أن يجد نفسه أمام كاتب متميز ترك بصمات واضحة على فن كتابة الرواية.


Article
Fate and Nature and the Creation of Tragic Sense in Some of Hardy’s Novels
القدر والطبيعة وخلق الإحساس التراجيدي في بعض من روايات توماس هاردي(*)

Authors: Huda M. Saleh و هدى محمد صالح --- Ra’ad Ahmed Saleh . رعد أحمد صالح
Journal: Adab AL Rafidayn اداب الرافدين ISSN: 03782867 Year: 2007 Issue: 46 Pages: 307-332
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

يمكن القول بان اللامبالاة والعداوة للقدر والطبيعة هما من ابرز سمات روايات توماس هاردي حيث تكتنف هاتين الصفتين وتلازم شخوص هاردي الروائية. ونلاحظ في روايات هاردي كيف ان مفهومي القدر والطبيعة يحكمان عالم شخوص هاردي الروائية. وغالبا ما تتشتت سعادة هذه الشخصيات وتنهار أمام تحديات القدر والطبيعة. وهذا يجعل من روايات هاردي أشبه بالمسرحيات المأساوية الإغريقية ويمكن وصف روايات هاردي بأنها امتداد للمسرحيات الإغريقية المأساوية وكذلك مسرحيات شكسبير وقبله مارلو. وهنالك إشارات واضحة بان هاردي كان يحاول، وباستخدام الشكل الروائي، ان يحاكي وان يقدم روايات شبيهة بالمآسي الإغريقية من حيث الشكل والمضمون.


Article
Prologues of the Arabic Novels
البدايات الإفتتاحية في الروايات العربية

Author: Fawzi Hadi Al-Hindawi فوزي هادي الهنداوي
Journal: Journal of the College of Languages مجلة كلية اللغات ISSN: 20479279 25203517 Year: 2018 Issue: 37 Pages: 192-214
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

The prologue is the most important and complicated part of the narrative text because it is considered the clear face of the novel that drives the reader to approach the text. The prologue is described as the bridge through which the reader initiates to move in slow or rapid steps. In this sense, a deal will be held between the receiver and the text in order to identify the form of reception and how to access to start the narrative imagination. This study comes in the context of the critical interest and the scientific research of the world of the prologues of the Arabic narrative works and subject them to assessment and revision in the light of a scientific methodology, away from issuing random judgments and unscientific press description. The present study includes three sections. The first one is concerned with the methodological frame, while the second one deals with the theoretical concepts. The third section is mainly devoted to analyzing some practical samples of the prologues of selected Arabic narrative texts.

البداية الافتتاحية هي أهم أجزاء النص الروائي، بل هي أعقد أجزائه؛ لأنها واجهته الشفافة التي تدفع القارئ إلى الاقتراب أكثر من النص.ونخلص إلى وصف المفتتح الروائي بالجسر الذي يشرع القارئ عبره بالانتقال بخطوات بطيئة أو قد تكون سريعة، وفيه يتم عقد ميثاق بين المتلقي والنص لتحديد شكل التلقي وكيفية الدخول لبداية التخييل الروائي.تأتي هذه الدراسة في سياق الاهتمام النقدي والبحث العلمي لعالم البدايات الافتتاحية للأعمال الروائية العربية، وإخضاعها للتقييم والتدقيق في ضوء منهجية علمية بعيداً عن اطلاق الأحكام الاعتباطية والتوصيفات الصحفية غير العلمية.تتوزع الدراسة على ثلاثة محاور، اختص الأول منها بالإطار المنهجي، فيما عرض من المحور الثاني المفاهيم النظرية لموضوع البحث، أما المحور الثالث فقد تناول بالتحليل بعض النماذج التطبيقية لمفتتحات نصوص روائية عربية مختارة.


Article
Stories speak for themselves in the study of three Iraqi novels
روايات تتحدث عن ذاتها دراسة في ثلاث روايات عراقية

Author: Hutham Hussein Badr حذام بدر حسين
Journal: Mustansiriyah Journal of Arts مجلة آداب المستنصرية ISSN: 02581086 Year: 2015 Issue: 71 Pages: 1-18
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

Deliberately old Symbolists such as (Andrei Ged) for the need to search for the form to be the antithesis of the novel, as logicis crashing imposed by the narrator on the article feature, which called to invent new forms in the novels of postmodernism may be in the forefront of it the technology beyond the novel (Meta fiction), and metaphysician stories are kind of narrative writing that test featuresystems and ways to create them are employed methods to form a virtual reality, as well as not being a literary genre as it is the tendency is generated from within the novel, which is like seeing in the mirror is reflecting the imaginary construction, or may knock it down.Reflected meta-fiction novel in being offered a new and different understanding of modalities in speech novelist and be the production of the novel through awareness, like innovation of imaginedworld provides a review about itself, and so this technique be an attempt to get out from the classical narrative and novel rebellionabout any law bounded it.This technique has been put forward (meta-fiction) in Iraq's novel, which form the phenomenon which can be studied and explored, and this is what we are doing in this study which based on analyze three Iraqi novels;(Safar Assarmadya) of Abdul Khaliq Al-Rikabi, and (Khidhir Kad and Al-Assr Al-Zaytouni) of Nassif Falak, and (Al-Balad Al-Jameel) of Ahmed Saadawi, has reached several search results Perhaps the most important:1. In this research, we adopted the opinion of Linda Htchion and Patricia Ouch that the existence of the document or manuscript is one of the technical features of (meta-fiction).2. Imagining compleximaginary visions make the novelist reflects through various social, religious and cosmic phenomena, or reflects his psychological concern about these phenomena, so the text appears in the form of a complex combination shock the reader with its narrativetools and techniques.3. Break beyond the horizon of expectation,novel goes byond chronology and correlation of spatial constraints attempting to fragment the barrative illusion byrealism,and the confusion of regularreceiving operations with arrest credibilityof the novelist event.

عمد الرمزيون القدامى أمثال (اندرية جيد) لضرورة البحث عن شكل يكون نقيضا للرواية , إذ يتحطم المنطق الذي يفرضه الراوي على المادة الروائية, مما دعا إلى ابتداع أشكال جديدة في روايات ما بعد الحداثة وقد تكون في مقدمتها تقنية ما وراء الرواية (الميتا فكشن) , والقص الماورائي نوع من الكتابة السردية التي تختبر أنظمتها الروائية وطرق ابتداعها ويتم توظيف أساليبها لتشكل واقعا افتراضيا , فضلا عن كونها ليست جنسا أدبيا بقدر ما هي نزوع يتولد من داخل الرواية، وهو كالنظر في المرآة يعكس إجراءات البناء التخييلي، أو قد يهدمه. وتتجلى رواية الميتافكشن في كونها تقدم فهماً جديداً ومختلفاً في طرائق إنتاج الخطاب الروائي ويكون إنتاج الرواية عبر الوعي بها , أي إبتداع عالماً متخيلاً يقدم نقدا حول نفسه , وبذلك تكون هذه التقنية محاولة للخروج عن السرد الكلاسيكي وتمرد الرواية عن أي قانون يحدها أو يمنهجها .وقد تم طرح هذه التقنية (الميتافكشن) في الرواية العراقية مما شكل ظاهرة يمكن دراستها وتقصيها وهذا ما نقوم به في هذه الدراسة القائمة على تحليل ثلاث روايات عراقية هي رواية سفر السرمدية لعبد الخالق الركابي , ورواية خضر قد والعصر الزيتوني لنصيف فلك , ورواية البلد الجميل لاحمد سعداوي, وقد توصل البحث لنتائج عدة لعل أهمها :1-اعتمدنا في هذا البحث على رأي ليندا هتشيون وباتريشيا ووخ من أن وجود الوثيقة أو المخطوطة هي إحدى مميزات تقنية (الميتافكشن).2-تصوير رؤى تخييلية معقدة يعكس الروائي عبرها الظواهر الاجتماعية والدينية والكونية المختلفة , أو يعكس قلقه النفسي تجاه هذه الظواهر لذا يظهر النص على شكل تركيبة معقدة تصدم القارئ بآلياتها وتقنياتها السردية.3-كسر أفق التوقع فالرواية تتخطى قيود التسلسل الزمني والترابط المكاني محاولة تفتيت الإيهام السردي بالواقعية وإرباك عمليات التلقي العادية بتوقيف مصداقية الحدث الروائي .


Article
مرويات الصحابي الجليل خزيم بن فاتك رضي الله عنه في الكتب التسعة - دراسة وتحليل

Authors: محمود حسين علي --- حازم عبد الوهاب عارف
Journal: Anbar University Journal of Islamic Sciences مجلة جامعة الأنبار للعلوم الإسلامية ISSN: 20716028 Year: 2017 Volume: 9 Issue: 33 Pages: 79-130
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

This research aims to highlight the companions Khrim bin Fatik al-Asadi, one of the companions who brought to us the sayings of the Prophet peace be upon him and reached it as they heard it without increasing or decreasing, and has included examples of the great sayings of the Islamic nation, including quitting sedition and not to go into the blood of Muslims, And avoid the words of falsehood and false testimony and how the Messenger of Allah peace be upon him in partnership with God Almighty, the impossibility of dragging the dress pride and arrogance, because it is a characteristic of God Almighty, and the conditions of people in this world and the Hereafter, and there are Sunah and other things conveyed to us this great companion for Messenger Peace be upon him.

يهدف هذا البحث إلى إبراز صحابي جليل هو خريم بن فاتك الأسدي أحد الصحابة الذين أوصلوا لنا أحاديث النبي صلى الله عليه وسلم وبلغوها كما سمعوها من غير زيادة أو نقصان، وقد أورد نماذج من أحاديث وصايا عظيمة للأمة الإسلامية منها اعتزال الفتن وعدم الخوض في دماء المسلمين، واجتناب قول الزور وشهادة الزور وكيف قرنها رسول الله صلى الله عليه وسلم بالاشتراك بالله جل وعلا، عدم جواز جر الثوب خيلاء وبطر، لأنها صفة يمقتها الله تعالى، وعن أحوال الناس في الدنيا والآخرة، وكذلك توجد سنن وأمور أخرى نقلها لنا هذا الصحابي الجليل عن رسول الله عليه الصلاة والسلام.


Article
Rights in the novels of Ahal Albayt: Rights for parent’s model
الحقوق في روايات أهل البيت (عليهم السلام):حقوق الوالدين إنموذجاً

Author: Anzam Z. muhey م.أنسام زيد محي
Journal: Univesity of Thi-Qar Journal مجلة جامعة ذي قار العلمية ISSN: 66291818 Year: 2019 Volume: 14 Issue: 3 Pages: 86-110
Publisher: Thi-Qar University جامعة ذي قار

Loading...
Loading...
Abstract

The Islam has the first special attention to install family foundations and maintain cohesion within the Muslim community system, specified the rights and obligations between family members; Parents them care and Islamic education and the children of obedience and save parental rights, so that the family be preserved as a center for all social wealth and the foundation stone of the core and a society based on building that system sought by the Islamic religion to preserve the Islamic identity of the Muslim community. Hence, I saw that the highlights of this research highlight the rights of parents in the novels of Ahl al-Bayt (peace be upon them),because of their unique role in educating the Muslims, and maintenance of Islamic thought from suspicions and maintenances of the identity of the Muslim community; to indicate to the children towards parents of the duties, and to alert those who mistreat their parents are sure of their ignorance thanks to parents on them after Allah, and emphasis on the rights of parents in their careers pure, the fact that those conversations and wills enhance the cohesion of the family relationships, which reflects positively on the cohesion of the Muslim community.

حرص الدين الإسلامي الحنيف على إرساء وتثبيت أسس الأسرة والمحافظة على تماسكها داخل منظومة المجتمع الإسلامي, بتحديده للحقوق والواجبات بين أفراد الأسرة؛ فالآباء عليهم الرعاية والتربية الإسلامية وعلى الأبناء الطاعة وحفظ حقوق الوالدين, كي تصان الأُسرة بوصفها مركز لكل ثروة اجتماعية وحجر الأساس وركيزته الأساسيّة في بناء تلك المنظومة التي ينشدها الدين الإسلامي الحنيف للمحافظة على الهوية الإسلامية للمجتمع الإسلامي. ومن هنا رأيتُ أنْ يسلط هذا البحث الضوء على حقوق الوالدين في روايات أهل البيت (عليهم السلام), لما لهم من دور متميّز في توعية المسلمين, وصيانة الفكر الإسلامي من الشبهات التي علقت به بوصفهم الأسوة والقدوة والمثال الصالح للجماعة المسلمة؛ لبيان ما على الأبناء تجاه آبائهم من واجبات، وتنبيه الذين يسيئون معاملة آبائهم بصورة تأكّد جهلهم بفضل الآباء عليهم بعد الله تعالى, والتأكيد على حقوق الوالدين في سيرتهم الطاهرة لمن يريد الإقتداء بهم (عليهم السلام), كون تلك الأحاديث والوصايا تعزز من تماسك العلاقات الأسرية , مما تنعكس إيجاباً على تماسك المجتمع الإسلامي.

Keywords

Rights --- Novels --- Ahal albayt --- the parents


Article
Two phenomena literary language in the Tahsen Garmiany novels
ظاهرتا التك ا رر والمغة الوسطى في روايات تحسين كرمياني د ا رسة في المغة الأدبية

Author: Hamid Salih Jasim حامد صالح جاسم
Journal: Journal of Research Diyala humanity مجلة ديالى للبحوث الانسانية ISSN: 1998104x Year: 2017 Issue: 73 Pages: 114-128
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

Phenomenon in novel achievement by "TashinKarmany", this however requires pauses, observation, and explanation, which gives prominence to the manifestation in its novel texts both in form and content . The researcher however has displayed his attitude in such a way that relates with the academic system s as well as the creative production in a procedural linguistic reading which poses a realالعدد الثالث والسبعون مجلة ديالى / 7102126clarification and explains the phenomena of repetition and interlanguage in which has been detected in the text of his five novels : Kuful Kalbee ( the lock of my heart ) Bael Alkhagaria (the husband ) the Geps Alwaed Alyahoodea the sons of the Jewish Alhuzin Alwassem (the handsom geeif) and hekaty Alras Almaktoa (my Tale With The chopped head).

ييدؼ ىذا البحث إلى بياف ظاى رتي المغة الأدبية المتيف انفتحت عمييما روايات تحسيفكرمياني, وبتوظيؼ مف الكاتب, وليذا البحث أىميتو لكونو يتناوؿ كاتباً كوردياً معاص ا رًيكتب بالمغة العربية, وىو في طريقو إلى الشيرة والقمة بيف الروائييف الكورد الذيف يكتبوفبالعربية, وتحسيف كرمياني قاص وروائي ومسرحي ومقالي, ع ا رقي, ك وردي, مف بمدة)جمولاء(, صار يطرح نتاجو الأدبي إلى ساحات الطباعة و الق ا رءة منذ عا ٕٔٓٓ وما ا زؿمستم ا رً إلى الآف, ويتميز بث ا رء الكتابة وتنوعيا, فوجدت أف الظاى رة المغوية في منجزهالروائي بحاجة إلى وقفات ورصد وايضاحات تب رز تجمياتيا في نصوصو الروائية شكلاًودلالة, ذلؾ فيقوؿ الباحث كممتو فييا بالقدر الذي يوافؽ المنيج الأكاديمي والنتاج الإبداعيفي ق ا رءة لغوية إج ا رئية تفصح عف سبميا و تفسر ىاتيف الظاى رتيف المتيف أفرزتيما نصوصروايات كرمياني الخمس: ))قفؿ قمبي, بعؿ الغجرية, أولاد الييودية, الحزف الوسي, حكايتيمع أ رس مقطوع(( .


Article
Thamood between novels newsletter and inscriptions
ثمود بين الروايات الإخبارية والنقوش

Loading...
Loading...
Abstract

ورد في القرآن الكريم قوله تعالى: (( وإلى ثمود أخاهم صالحاً قال يا قوم أعبدوا الله ما لكم من آله غيره، قد جاءتكم بينة من ربكم هذه ناقة الله لكم آية فذروها تأكل في أرض الله ولا تمسوها بسوء فيأخذكم عذاب أليم واذكروا إذ جعلكم خلفاء من بعد عاد في الأرض تتخذون من سهولها قصوراً وتنحتون الجبال بيوتاً فاذكروا ألاء الله ولا تعثوا في الأرض مفسدين))(1) وقوله تعالى: ((قال الذين استكبروا إنا بالذي آمنتم به كافرون))(2)0


Article
Effect of Different novels hair man who Qaysnhoia in meaning
أثر اختلاف روايات شعر امرئ القيسنحوياً في المعنى

Authors: جالاك حسن سعيد --- Jumah Hussein Mohammed جمعة حسين محمد
Journal: Journal Of Al-Frahedis Arts مجلة آداب الفراهيدي ISSN: 26638118 (Online) | 20749554 (Print) Year: 2010 Issue: 2 Pages: 15-74
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

Praise be to Allah and peace and blessings be upon our master Muhammad, his family and his companions, companions , and after :
came this research to address the different versions of hair a man who Qais, and what they otherwise Grammar Guide to the prospects of the variance semantic .
The importance of this topic lies in being the meeting point of three elements , namely: a golden age of martyrdom , and poet known for his take precedence and priority, and the meaning of grammatical novels multiple neglected many of them, فالروايات multiple despite its strong presence in the written language , grammar , came مبثوثة in these books , has responded each under the pretext of the existence of another novel consensus rules linguists and grammarians , and in some cases received novels , all under the pretext of variation narrators and their differences in her novel , forgetting or forgetting that most of these novels came and set of narrators lived in an era of protest , it is not wise and equity deprive the language of this plethora of Vocabulary , methods and rules of compositions granted by these novels multi House poetic .
because the sense in which we discussed with him based on what يرتبه difference grammar of the novel , we have examined the issue grammatical in novels when grammarians , and we surveyed their opinions and then we presented including enlightens the reader question and illustrated by him , then we have subsequently included by the house when the man of Qays , novel or other novels - dependent in that are based on the achievement of Mohammed Abu Fadl Ibrahim to the Cabinet - and then we then Btelmus meanings that guide us to the dispute in the novels of destination grammatical Mstahedan it on life a man who Qais, and social relationships , emotional , and psychological condition , without neglecting the nature of the pre-Islamic era and had prevailed in which the values ​​and habits and its impact on poetry and poets .
came this research in three sections :
We talked in the first section all doors grammatical the second section Vtnolna the tools and خصصناه to prepositions, to be a model shows the effect of rotating tools due to differences in the novel in meanings, and studied in the third research methods and اقتصرنا in which to study the method of the condition, to be a model indicative of the impact of different novel in a sense , too, did not want research that addresses all accounts, it is too much, and it needs to work is greater than this, but this had to search to eat models function on the idea to be described , has faced this research difficult, I daresay it is large , which is that this type of research rare and uncommon in studies linguistic and grammatical , and pretend we opened the door to examine the impact differing accounts of Arabic poetry in a sense the floodgates in this study, and emphasize that the stories we felt Arab world, especially the old ones need to studies linguistic and grammatical style of this study, which we hope to have opened up for researchers and wide, to study the different stories we felt Arab .
has served this research books value , including: (Divan man of Qays ) to achieve : Mohammed Abu Fadl Ibrahim, was Gel our dependence upon the graduation of verses and novels , so came the reference to the Court in the margin is the name of the investigator, because it originally adopted in our Unlike other investigations the bureau when we refer to the names of the investigators in the margin to Inmaz from each other, and also benefited from ( explain Alohaaralsth ignorance ) for Btaliossi (d. 464 AH ), and the study carried out by the Acanutoratahir Ahmed Mekki for the life of a man who Qais and his office on behalf ( Imru the Qays his life and his hair ) . فضلاعن Massadromraja many mentioned in place in the last search .
Though our research paid off after the effort I figured , it is by the grace of God and His help and to reconcile , though the shortage, Venthml overalls, and perhaps reflect on the work of the firstborn in the field felt the old Arab for Aakhalo of fuss , the researcher moves cautiously for fear of falling into in shafts danger .

الحمدُ لله ربِّ العالمين والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين، وبعد:
فقد جاءَ هذا البحثُ لِيتناول الروايات المختلفة لشعر امرئ القيس، وما فيها من خلافٍ نحوي مُرْشدٍ إلى آفاق من التباين الدلالي.
فأهمية هذا الموضوع تَكْمُنُ في كَوْنه نقطة التقاء لعناصر ثلاثة، وهي: عصر ذهبي للاستشهاد، وشاعر مشهود له بالسَبْق والأولوية، ومعنىً نحويِّ لروايات متعدِّدة أُهمل الكثير منها، فالروايات المتعددة على الرغم من حضورها القوي في كتب اللغة والنحو، فقد جاءت مبثوثة في هذه الكتب، وقَدْ رُدَّ بعضها بحجة وجود رواية أُخرى تُوافق قواعد اللغويين والنحاة، وفي بعض الأحيان رُدَّت الروايات جميعها بحجة تبايُن الرواة واختلافهم في روايتها، ناسين أو مُتناسين أنَّ معظم هذه الروايات جاءَت وثبتت من رواة عاشوا في عصر الاحتجاج، فليس من الحكمة والإنصاف حرمان هذه اللغة من هذا الكم الهائل من المفردات والأساليب وقواعد التراكيب التي تَمْنَحُها هذه الروايات المتعددة للبيت الشعري.
ولأنَّ المعنى الذي بحثْنا عنه قائمٌ على ما يرتبه الاختلاف النحوي للرواية، فقد قُمْنا ببحث المسألة النحوية الموجودة في الروايات عند النحاة، واستَطْلعنا آراءهم ثم عرضناها بما يُنيرُ للقارئ المسألة ويوضحها له، ثُمَّ قُمْنا بَعْدَ ذلك بإيراد البيت عند امرئ القيس، والرواية أو الروايات الأُخرى – معتمدين في ذلك بشكل أساس على تحقيق محمد أبي الفضل إبراهيم للديوان – ثم قُمْنا بعد ذلك بتلمس المعاني التي يُرشدُنا إليها الخلاف في الروايات من الوِجْهَة النحوية، مستهدين في ذلك بتاريخ حياة امرئ القيس، وعلاقاته الاجتماعية والعاطفية، وحالته النفسيّة، من دون أن نُهمل طبيعةَ العصرِ الجاهليِّ وما كان سائداً فيه من قيم وعادات وأثر ذلك في الشعر والشعراء.
وقد جاء هذا البحث في ثلاثة مباحث:
تحدًثنا في المبحث الأول عن الأبواب النحوية, أما المبحث الثاني فتناولنا فيه الأدوات وخصّصناه لحروف الجر,لتكون أنموذجاً يبيِّن أثر تناوب الأدوات بسبب اختلاف الرواية في المعاني، ودرَسنا في المبحث الثالث الأساليبَ واقْتصرنا فيه على دِراسة أسلوب الشرط، ليكون أنموذجاً دالاً على أثر اختلاف الرواية في المعنى أيضاً, ولم يشأ البحث أن يتناول كل الروايات, لأنَّها كثيرة جداً, وهي بحاجة إلى عمل أكبر من هذا ,ولهذا اضطر البحث إلى تناول النماذج الدالة على الفكرة المراد بيانها، وقد واجهت هذا البحث صعوبة، نحسب أنَّها كبيرة ,وهي أنَّ هذا النمط من البحوث نادر وغير شائع في الدراسات اللغوية والنحوية، ونزعم أنَّنا فتحنا باب دراسة أثر اختلاف روايات الشعر العربي في المعنى على مصراعيه في هذه الدراسة، ونؤكِّد أنَّ رواياتِ شعرنا العربي, ولا سيما القديم منها بحاجة إلى دراسات لغوية ونحوية من نمط هذه الدراسة, التي نرجو أنْ تكون قد فتحت آفاقاً للباحثين واسعة, لدراسة اختلاف روايات شعرنا العربي.
وقد خدمتْ هذا البحث كُتُبٌ قيِّمَةٌ منها: (ديوان امرئ القيس) بتحقيق: محمد أبي الفضل إبراهيم، فقد كان جلّ اعتمادنا عليه في تخريج الأبيات والروايات، لذا جاءت الإشارة إلى الديوان في الهامش من غير ذكر اسم المحقق ، لأنّه الأصل المعتمد في عملنا بخلاف التحقيقات الأُخرى للديوان إذْ كنا نُشير إلى أسماء محققيها في الهامش لينماز بعضها عن بعض، وكذلك أَفَدْنا من(شرح الأشعارالستة الجاهلية) للبطليوسي (ت464هـ)، ومن الدراسة التي قام بها الدكتورالطّاهر أحمد مكي عن حياة امرئ القيس وديوانه باسم (امرؤ القيس حياته وشعره). فضلاًعن مصادرومراجع كثيرة ذكرناها في موضعها في آخر البحث.
وإنْ كان بحثنا آتى أُكُله بعد جهدٍ مضنٍ,فذلك من فضل الله وعونه وتوفيقه, وإنْ كان فيه نقص ,فنتحمَّل وزره, ولعلَّه يعبِّر عن عملٍ بكرٍ في ميدان شعرنا العربي القديم لايخلو من العناء، ينتقل فيه الباحث بحذر خشية الوقوع في مهاوي الخطر.


Article
Depreciation of Women: A Study in Austen's Selected Novels
الانتقاص من المرأة: دراسة في روايات مختارة لـ جين أوستن

Authors: DR.Salwa Abdul Ameer Hadi sharaa د. سلوى عبد الأمير هادي شرع --- Dr.Ghanem Obaid Otaiwi د. غانم عبيد عطيوي
Journal: The islamic college university journal مجلة كلية الاسلامية الجامعة ISSN: 62081997 Year: 2014 Issue: 27 Pages: 47-72
Publisher: College Islamic University / Najaf كلية الاسلامية الجامعة / النجف الاشرف

Loading...
Loading...
Abstract

The historians have wrongly assumed that the words “Fiction” and “novel” are synonymous and interchangeable. At the heart of the confusion is the fact that the story is common to both. So as men have told stories there has been fiction, whether in verse or prose and only to this extent it is true to say that any work of fiction written before about 1670 in England is, in some sense, an ancestor of the novel. But the novel itself is something new (Walter Allen, 1954: p.13).

المؤرخين قد افترضت خطأ أن عبارة "الخيال" و "الرواية" هي مرادفة للتبادل و. في قلب الارتباك هو حقيقة أن القصة هي مشتركة لكليهما. من القصص كما قال الرجال كان هناك الخيال، سواء في الآية أو النثر وفقط إلى هذا الحد فمن الصحيح أن نقول إن أي عمل من وحي الخيال كتب قبل حوالي 1670 في انكلترا هو، بمعنى ما، وهو الجد من الرواية. لكن الرواية نفسها هي شيء جديد (والتر آلن، 1954: p.13).

Listing 1 - 10 of 19 << page
of 2
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (19)


Language

Arabic (13)

English (3)

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2019 (2)

2018 (1)

2017 (4)

2015 (3)

2014 (2)

More...