research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
Jewish Revolutions in Roman Impair Barakokhaba Revolution
ثورات اليهود في عهد الدولة الرومانية - ثورة باركوخابا

Loading...
Loading...
Abstract

The bar Kokhaba revolution is the third revolution of the Jews against the Greek Empire during the rule of emperor (Adrianus) in the years 132-136 AD, alleging Revolution (Shimon Bar Kokhaba), who got the backing and support by the Jewish religious authority in that period, which was led by (Lord Akiva), the revolution succeeded initially, which forced the emperor to use excessive force to suppress them, which finally succeeded in extinguished. Judah got independence during the three years in which the righteousness of Bar Kokhaba Kingdom claims, the last years of the freedom of the Jews. After the suppression of the revolution and the captivity of the Jews experienced their kingdom and erased from the earth. He spent nearly more than one hundred thousand of the Jews as a result of torture and cruelty to Aqoha in Roman prisons.

تعد ثورة بار كوخابا هي الثورة الثالثة لليهود ضد الامبراطورية اليونانية ابان حكم القيصر (ادريانوس) في الاعوام 132 – 136م، تزعم الثورة (شمعون بر كوخابا)، الذي حصل على تاييد ودعم من قبل السلطة الدينية اليهودية في تلك الفترة، والذي كان على راسهم (ربي عكيفا)، نجحت الثورة بادئ الامر، الامر الذي اجبر القيصر على استخدام القوة المفرطة في قمعها، والذي نجح في نهاية المطاف في اخمادها. حصلت مملكة يهودا على الاستقلال خلال الاعوام الثلاثة التي تزعم فيها بر كوخابا المملكة،وهي السنوات الاخيرة لحرية اليهود. وبعد قمع الثورة سُبي اليهود وخبرت مملكتهم ومحيت من الارض. وقضى نحو اكثر من مائة الفا من اليهود نتيجة التعذيب والقسوة التي لاقوها في سجون الرومان.


Article
The definition of the ethics of the Jews and their souls in the novel ((on the doors of Khaybar)) Najib Kilani
التعريف بأخلاق اليهود ونفسياتهم في رواية ((علي أبواب خيبر)) لنجيب الكيلاني

Authors: Mohamed Al-Shekh محمد الشیخ --- Abed AL-Rhman Al-aydoze عبدالرحمن العیدوزایی
Journal: Adab Al-Kufa مجلة اداب الكوفة ISSN: 19948999 Year: 2018 Volume: 1 Issue: 37 Pages: 719-736
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

Najib kilani is a writer of Novel, the features of it's novel follow Islam he play his novel based on the value of the Islamic role to open the sitan life and work and take is less important than before.He could show that face between Judaisms and muslims historically from the previous evil plan to reduce the power of Islam.And show their faulty not to pay attention to the world.The perscuatation of Islam with it omoting features to follow human to stant then if they want to qoin what they wish and they face on today's life and the day after today life.The worse problems that muslim faced are that they lost their way from the past up to today.Today with the largest plane and activity of our enemeuy , they want to hunt Islam.Keyboard : Najib kilani - Islamic narratives - On the doors of Khaybar - The top concepts .

لم يترك مجالا للرواية العربية أن تنشأ بمقوماتها الذاتية و تختمر بعناصرها الداخلية وتظهر بهويتها العربية بل عليها طابع التقليد و التبعية وسارت في إتجاه غربي شكلا ومضمونا وهذا هو السبب وراء محاولات لإخراج الرواية بسمات عربية إسلامية والدكتورنجيب الكيلاني من الشخصيات الأدبية التي ساهموا في هذه الساحة فهو أول من جعل من ثوابت العقيدة وأخلاقيات الإسلام هدفا روائيا؛ واستطاع ان يقدم تصويرا من أهم صراع وقع علي الساحة الايدئولوجية بين القيم السامية التي يمثلها الإسلام والأفكارالسلبية التي تمثلها اليهود. ويحاول هذا البحث عن طريق قراءة النص الروائي والتركيز علي مضمونه بحثا وتحليلا أن يصور مدي نجاح الكاتب في الاستلهام من التاريخ وترسيخ مفاهيمه الساميه في القارئ وتسيير مشروع اسلمة الرواية العربية و يظهر مدي تمكنه من ابراز اهم صراع وقع في التاريخ بين الانسانية والايديولوجي السلبي و يبدو ان الكاتب ابدع اتجاها اسلاميا متطورا في كتابـه الروايه الإسلامية. الكلمات الرئيسية : نجيب الكيلاني - الرواية الإسلامية - علي أبواب خيبر- المفاهيم السامية .


Article
Ardhu l Mi'aad (The Land of the Judgment Day) in the Book of Jesus: A Written Study in the Ideological and Military Affairs of the Jews ( 1446-1375) B. Ch.
ارض الميعاد في سفر يشوع دراسة كتابية في الاحوال العقائدية والعسكرية لبني اسرائيل للفترة من1446-1375 ق.م

Author: Abdul Razaaq Raheem Slal عبد الرزاق رحيم صلال
Journal: ADAB AL-BASRAH آداب البصرة ISSN: 18148212 Year: 2014 Issue: 69 Pages: 73-114
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

The erath , the people , the deuity is aholy trinity in the belief system of the Hebrews which represent a holy unity that can not be violated.The land of promise is ahebriac term that refers to the promise of god.That has been deliveried to the prophet.Ibrahim and then to his son isaa jocob and their sons.There for my study of the gospel Joshua ,since it includes details that are closely related to the realization of the divine promiss to possess the promised land , despit the idea that there are reference to the promised land is so many gospels such as genesis , numbere and king.Among the reasons for choosing such a topic is there arises a promisent leader ship and the width of the geographical area of studying region.in addition the real is ation of the aim is considered that it is the first test of the Israelis after the death of moses.

يشكل الثالوث المقدس (الارض والشعب والاله) في المنظومة العقائدية اليهودية وحدة مقدسة لا تقبل التغيير او التبديل في الفكر الديني اليهودي. وتقف ارض الميعاد في مقدمة هذا الثالوث وهو مصطلح يهودي يشير الى وعد الله الذي قطعه لنبيه ابراهيم الخليل (عليه السلام) ومن ثم الى ولده اسحاق وحفيده يعقوب (اسرائيل) والى احفاده(عليهم السلام). وهذه الدراسة لسفر يشوع جاء اختيارها لعدة اسباب منها تضمينها تفاصيل تحقيق الوعد الالهي المزعوم بالحصول على ارض الميعاد. وقد ورد ذكر ارض الميعاد في اسفار متعددة من العهد القديم (مثل اسفار التكوين والعدد والملوك وغيرها) ولعل بروز قيادة فذة تمثلت بيشوع بن نون وصي موسى (ع) وسِعة الرقعة الجغرافية لمنطقة الدراسة، وكونها الاختبار الاول لبني اسرائيل في مواجهة اعدائهم بعد وفاة موسى (ع) هي من اهم اسباب اختيار الدراسة. وتكمن اهمية هذا السفر بمدى مصداقية بني اسرائيل في تعاملهم مع اوامر السماء.اذ قادهم رجال اطاعوا الله كثيراً ولم يعصوه لكن الشخصية اليهودية النفسية ما برحت تخالف اوامر الله سبحانه وتعالى .فتكررت معاصيهم مما تسبب في غضب الرب عليهم فلم يذقهم طعم الانتصار الكامل وتحقيق الوعد الالهي في احتلال الارض الموعودة فجاءت خاتمة السفر لتشير الى ان هناك ارضاً قد وعدوا بالاستيلاء عليها لكنهم لم يفلحوا في تحقيق ذلك.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

Arabic (3)


Year
From To Submit

2018 (1)

2016 (1)

2014 (1)