research centers


Search results: Found 10

Listing 1 - 10 of 10
Sort by

Article
Quranic cinematic photography
سينمائية التصوير القرآني

Author: م.م. عمار عبد الأمير راضي السلامي
Journal: The islamic college university journal مجلة كلية الاسلامية الجامعة ISSN: 62081997 Year: 2010 Issue: 13 Pages: 405-435
Publisher: College Islamic University / Najaf كلية الاسلامية الجامعة / النجف الاشرف

Loading...
Loading...
Abstract

يُعد التصوير الفني من ابرز وسائل التعبير في القران ال كريم، عبر من خلاله الله تعالى عن مختلف المضامين والاغراض التي تناولها النص المقدس في كثير من سوره واجزائه. فهو الوسيلة الفنية المؤثرة في المتلقي والقادرة على اثارة افكاره ومشاعره في وقت واحد.والصورة الفنية تبنى من خلال اللغة والعلاقات والاواصر لتحقيق وظيفة مقصودة من الاستعمال، فاللغة تمثل المواد الاولية للبناء، والعلاقات والاواصر تمثل الطريقة التي يُشيد بها المنشأ ويتخذ شكله العام. والوظيفة تمثل الغرض من التصوير عقليا كان ام نفسيا ام فنيا ام دينيا ام غير ذلك.ولكن هناك ثمة عوامل يقصد الى استعمالها المبدع بعد تشكيل البناء العام للصورة. تدخل ضمن نطاق الاخراج الفني لها، وبطريقة تشبه من وجه تلك العوامل والوسائل التي يستعملها المخرج السينمائي في اخراج صوره ومشاهده اخراجا يشد المتلقي ويشوقه ازاء ما يراه.ومن ابرز تلك الطرق او العوامل حجوم اللقطات والصور وزوايا التصوير وحركة الانتقال من صورة الى اخرى بما يشبه حركة (الكاميرا) في التصوير السينمائي.


Article
The metaphorical image in the approach of rhetoric
«الصورة الاستعارية في نهج البلاغة»

Loading...
Loading...
Abstract

The book of Nahj al-Balajah by Imam Ali (p) is an eternal book after the Holy Qur'aan. It is one of the tributaries of the technical and rhetorical texts. It contains the narration of the words with the contents of the Qur'an, including the words of the word, and it has meanings extending from the meanings of the Holy Qur'an. The Creator's words and above the creature's speech. In this study, we have taken advantage of the descriptive-analytic approach to metaphoric imagery, including beauty and symbols, with selected examples of the text of Al-Balaghah. This is considered as a drop from the sea facing the Emir of the Faithful.. And the rhetorical images in the approach of the rhetoric is not only the texture of the camel, but is involved in the construction of the structures and the metaphorical image is the most prominent tools used in the approach of rhetoric, which embodies the senses and identify the thoughts and ideas and metaphors contained therein bear all the technical characteristics that make them in the top ranks of artistic images. In conclusion, we briefly summarize the findings of this study.

يعَدّ كتاب نهج البلاغة للإمام علي (ع) كتاباً خالداً بعد القرآن الكريم وهو أحد روافد النصوص الفنية والبلاغية إذ يحتوي علي فرائد الكلام بمضامين عإلیة وهو كالبحر بما يتضمن من جواهر الكلم وله معانٍ ممتدة من معاني القرآن الكريم وهو كما وصف دون كلام الخالق وفوق كلام المخلوق. تطرقنا في هذا البحث بالاستفادة من الأسلوب التوصيفي-التحليلي إلی التصوير الاستعاري بما فيها من الجمال والرموز مع اتيان بأمثلة مختارة من نص نهج البلاغة وهذه تعتبر كقطرة من البحر المواج من دُرر كلام امير البيان أمير المؤمنين (ع) كما قمنا بتحليل الأمثلة الواردة في إطار البحث. والصور البلاغيه في نهج البلاغه ليست بنسيج الجمل فقط وانما هي داخلة في بناء التراكيب وتعد الصورة الاستعارية ابرز الأدوات التي استخدمت في نهج البلاغة وفيها تتجسد الأحاسيس وتشخص الخواطر والافكار والاستعارات الواردة فيه تحمل كل الخصائص الفنية التي تجعلها في أعلي مراتب الصور الفنية. وفي الخاتمة جئنا بصورة موجزة من النتائج التي توصلت إلیها هذه الدراسة.


Article
صورة البطل في فن التصوير الشعبي العربي

Author: مها سليم عبود
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2019 Volume: 27 Issue: 1 Pages: 184-204
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The current research consists of four chapters. The first chapter deals with the research problem, which is summarized as follows: What are the characteristics of the image of the hero in the art of Arab popular photography as well as the importance of research and its need? .The second chapter included two topics: First: Characteristics of the art of portraying the Arab folk and the second topic: the concept of heroism in the Arab popular culture, as well as the indicators that the research ended. The third chapter deals with the research procedures represented by the research, the research sample, the research methodology, and the analysis of five models of Arab folk photography. The fourth chapter included the results of the research, the most important of which:-The image of the hero in the Arab folk art is based on a literary legacy or a long oral tradition, influenced by the methods of formulating the heroic character in Arab folk art.-The image of the popular hero draws its strength and psychological and aesthetic impact from specific positions chosen by the popular artist from the whole biography of the hero and is formulated according to his artistic vision affected by the popular public view of this beloved figure.The most important conclusions are:-popular artist uses the bright and bright colors of an atmosphere of optimism and a sense of vitality and focuses on contrasts color that gives the forms of strength and greater presence in the eyes of the recipient As well as recommendations, proposals, form appendix, research summary in English and research sources.

يتألف البحث الحالي من أربعة فصول, اشتمل الفصل الأول منها على مشكلة البحث والتي تم تلخيصها بالتساؤل التالي: ما سمات صورة البطل في فن التصوير الشعبي العربي؟ وكذلك أهمية البحث والحاجة اليه، وهدف البحث المتمثل في، تعرف سمات صورة البطل في فن التصوير الشعبي العربي وتحديد المصطلحات . اما الفصل الثاني فقد اشتمل على مبحثين: الأول: خصائص فن التصوير الشعبي العربي والمبحث الثاني: مفهوم البطولة في الثقافة الشعبية العربية, وكذلك المؤشرات التي انتهى اليها البحث. فيما اشتمل الفصل الثالث على إجراءات البحث المتمثلة, يمجتمع البحث وعينة البحث ومنهج البحث وتحليل خمس نماذج من نتاجات التصوير الشعبي العربي. اما الفصل الرابع فقد اشتمل على نتائج البحث ومن أهمها:1-ترتكز صورة البطل في الفن الشعبي العربي الى تراث ادبي مدونا وشفاهي عريق موغل في القدم تاثرت به طرق صياغة الشخصية البطولية في الفن الشعبي العربي.2-تستمد صورة البطل الشعبي قوتها وتاثيرها النفسي والجمالي من مواقف محددة يختارها الفنان الشعبي من مجمل سيرة البطل ويقوم بصياغتها وفق رؤيته الفنية المتأثرة بالمنظر الشعبي العام لهذه الشخصية المحببة . والاستنتاجات ومن أهمها:1- يستخدم الفنان الشعبي الوان ازاهية وبراقة تشيع جوا من التفاؤل والاحساس بالحيوية ويركز على التضادات اللونية التي تعطي الاشكال قوة وحضورا اكبر في نظر المتلقي. وكذلك التوصيات والمقترحات وملحق الاشكال وملخص البحث باللغة الإنكليزية ومصادر البحث .


Article
Pictorial Features of the Psychological Dimension in the Quranic Context
المظاهر التّصويريّة ذات البعد النّفسي في سياق التّعبير القرآني

Author: Omer Raad Asaad عمر رعد اسعد
Journal: Journal of Research Diyala humanity مجلة ديالى للبحوث الانسانية ISSN: 1998104x Year: 2019 Issue: 80-1 Pages: 682-709
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

The language of the Quranic expression is described as renewable, expanding to a wide range of semantic levels according to the values of its structures. These structures vary in terms of employment dimensions, which are derived by the recipient through the nature of the context and the ways of its formation. Hence, the research in the context of the Qur'anic expression is associated with linguistic ramifications in reference to semantic contents. These contents are related to the values which raise the recipient's sense of beauty and develop his literary taste. This contributes to the production of his/her structures in a way that suits his uniqueness in expression. The Qur'anic context has semantic spaces that are exposed through the textual data and the possibilities afforded by the horizons of picturing and its aesthetic motives that draw the different conditions of human beings. According to this, this research aims to trace the context and to analyze the reflections of psychological dimension to which his/her pictorial units tends, and the implications of the aesthetic nature in picturizing feelings and emotions. Also, it aims to show the conditions of the human beings through the various modes of picturizing context in three levels of search: The first topic: (psychological picturizing through the appearance of colors). It is based on the fact that the color is a psychological speech embodies the psychological transformations and expresses the feeling that is referred to it.The second topic: (the decline of psychological meanings through the movements of the body). This is because these movements inherent self-significance and internal feeling which makes it an external language (sensual) that explain an internal implication (Psychological). The third topic: (psychological meanings formations by the effects of sound inspiration). It examines the functions of sound and its implications of psychological meanings, as the sound is the substance of the soul and its formations include the entries and is closely related to psychological meanings and expressions

توصف لغة التّعبير القرآني بأنّها متجددّة تتّسع لمستويات دلاليّة متنوّعة تبعاً لما تنماز به تراكيبه من قيم تتنوّع نحو أبعاد توظيفيّة يستنتجها المتلقّي عبر طبيعة السّياق وطرائق تشكّلاته , ومن هنا كانَ البحث في سياق التّعبير القرآني أمراً يلازم تفرّعات اللغة في الإشارة إلى مضامين دلاليّة تتّصل بقيم تثير في المتلقّي الإحساس بالجمال وتنمّي ذائقته الأدبيّة , فيسهم في انتاج تراكيبه انتاجاً يتناسب وخصوصيته المتفرّدة في التّعبير, إذ أنّ للسّياق القرآني فضاءات دلاليّة تتساوق عبر معطيات البناء النّصي وما تنفسح إليه آفاق التّصوير وبواعثه الجماليّة التي ترسم أحوال النّفس الإنسانيّة , على وفق ذلك كانت مهمة بحثنا تتّجه نحو تتبّع السّياق والوقوف عند تجلّيات البعد النّفسي الذي تحيل عليه وحداته التصويريّة , وما تنطوي عليه طبيعة الاثر الجمالي في تصوير المشاعر والانفعالات وبيان أحوال النّفس الإنسانيّة عبر طرائق التّصوير المتنوّعة في السّياق في ثلاثة مستويات بحثيّة , فكان المبحث الأول : (التّصوير الـّنفسي عبر مظهر الألوان) انطلاقاً من أنّ الّلون خطابٌ نفسيٌّ يجسّد التحوّلات النفسيّة ويعبّر عن الشّعور الذي تحيل إليه , والمبحث الثاني : (تداعي المعاني النّفسية عبر حركات الجسد) لأنّ هذه الحركات تضمر دلالةً نفسيةً وشعوراً داخليّاً يجعل منها لغةً خارجيّةً (حسيّة) تعبّر عن مضمون داخلي (نفسي) , والمبحث الثالث : (تشكّلات المعاني النّفسيّة بتأثير الإيحاء الصّوتي) , ويدرُس وظائف الصّوت وإيحاءاته بالمعاني النفسيّة , إذ أنّ الصّوت هو مادّة النّفس وتشكّلاته تشتمل على مداخلها وأنّه يرتبط ارتباطاً وثيقاً بالمعاني النّفسيّة والتّعبير عنها .


Article
Mural Photography Techniques
تقنيات التصوير الجداري

Author: Muna Haider Ali منى حيدر علي
Journal: al-academy مجلة الاكاديمي ISSN: 25232029 18195229 Year: 2019 Issue: 93 Pages: 43-58
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

The study aimed to study the role of technology in the production of the mural photography, and to develop its concept to the viewer, through the achievement of the aesthetic and functional vision. Through this study, some types of these techniques, which are organically related to architecture, were identified.The mural photography includes a huge amount of techniques, and methods, and the researcher presented them through five techniques: (AlTamira, Alfresk, acrylic, mosaic, and glass art, which takes the architectural character.The research consists of:Methodological framework: research problem, research objectives, research limits, importance of research, and definition of terms.Theoretical framework: The first section: techniques and mechanisms of construction in the mural art that has been distinguished through the ages.The second section: techniques used in the mural photography. Techniques in mural photography are multiple in implementation, where we find some of which is competent in accepted ways methods, and others related to the surface of the wall or the surface to add the mural painting for the architectural form.The procedural framework includes: research community - samples analysis - research methodology and then the researcher reached a number of results:The study aimed to develop the concept of the mural painting of the viewer, starting from the originality of thought and based on plastic principles and aesthetic values with high content, taking into account the element of raw materials and techniques that develop the traditional concept of mural photography art for the artist and the recipient, in addition to supporting and reviving the idea of organic link of the mural painting with architecture, on the one hand, and the interior design, on the other hand. The mural artists benefited from the materials, techniques, environmental and social conditions surrounding them and designed different methods and treatments depending on the environment and time period and then followed by proposals and recommendations.

هدفت الدراسة الى دراسة دور التقنية في انتاج اللوحة الجدارية، والى تطوير مفهومها عند المشاهد، من خلال تحقيق الرؤيا الجمالية والوظيفية لها. تم التعرف من خلال الدراسة على بعض انواع هذه التقنيات، التي ترتبط عضوياً بالعمارة.يضم التصوير الجداري كماً هائلاً من التقنيات، والأساليب، وقد عرضت الباحثة عن طريق خمس تقنيات وهي: (التميرا، الفرسيك، الاكريلك، الفسيفساء، وفن الزجاج، التي تأخذ الطابع المعماري).ويتكون البحث من:الإطار المنهجي: مشكلة البحث – اهداف البحث- حدود البحث- اهمية البحث- وتحديد المصطلحات.الإطار النظري: المبحث الاول: تقنيات وآليات البناء في الفن الجداري وقد تميز فن التصوير الجداري عبر العصور.المبحث الثاني: التقنيات المستخدمة في التصوير الجداري.التقنيات في التصوير الجداري متعددة في التنفيذ فنجد منها ما هو مختص بطرق اساليب متعارف عليها، وأخرى لها علاقة بمسطح الحائط او السطح لتضيف اللوحة الجدارية للشكل المعماري.الإطار الاجرائي ويشمل: مجتمع البحث-تحليل العينات-منهج البحث ثم توصلت الباحثة الى عدد من النتائج:هدفت الدراسة إلى تطوير مفهوم اللوحة الجدارية لدى المشاهد، اعتباراً من اصالة الفكر والاستناد على مبادئ تشكيلية وقيم جمالية ذات مضمون عالي، مع الاخذ بالاعتبار عنصر الخامات والتقنيات التي تطور المفهوم التقليدي لفن التصوير الجداري بالنسبة للفنان والمتلقي، بالإضافة لتدعيم واحياء فكرة الارتباط العضوي للوحة الجدارية بالعمارة من ناحية والتصميم الداخلي من ناحية أخرى، أفاد الفنانون الجداريون من الخامات، والتقنيات، والظروف البيئية والاجتماعية المحيطة بهم وتصميم أساليب ومعالجات مختلفة باختلاف البيئة والمدة الزمنية ثم أعقبتها المقترحات والتوصيات


Article
فاعلية التأثر والتأثير في فن التصوير الإسلامي (المدرسة الهندية المغولية الإسلامية انموذجاً)

Authors: منى خضر عباس --- عادل عبد المنعم شعابث
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2018 Volume: 26 Issue: 7 Pages: 428-448
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

There are questions faced by the researchers about the impact and influence of Islamic art in India, so the researchers considered the study (Effectiveness and impact on the art of Islamic photography, the Indian school of Islamic Mughal model), and the current research four chapters, the first chapter devoted to the problem of research,Q / What is the effectiveness and impact on the art of Indian Islamic Mughal photography?The researchers found that there is an urgent need for this study, namely that the subject was not studied in detail and independent, which formed a vacuum knowledge, and gave a logical justification for researchers in addressing the approaches of this subject and address and reach results in this area.The objective of the current research is to:• Detect the effectiveness and influence of Indian Mughal Islamic photography.The present study was determined by temporal boundaries that included the 16th and 17th centuries AD, and included the spatial boundaries of Islamic India. The objective limitation included the study of the Indian art of photography represented by Minmans in the Islamic Mughal era. The second chapter included: theoretical framework and previous studies, and included two topics, the first topic dealt with the definition of the concept of effectiveness of impact and influence, and what mechanism of its work on art in India. The second section included the art of Islamic photography represented in the Indian Islamic Mughal school. The second chapter concluded with the indicators of the theoretical framework, while the third chapter included the research procedures which included: identification of the research community, the sample of the research, the method of preparing the research tool and ensuring its sincerity and stability as well as statistical tools and methods used by the researchers, and ended the third chapter analysis of the sample of the four components of the Indian Indian Mughal Islamic and ended with the fourth chapter, which included the presentation of the results of the researchers, based on analysis, and the most important:1. The art of Indian Islamic photography was influenced by ancient Indian religions and beliefs.2. Influence of Indian Islamic photography on Indian temples and ancient sacred texts.3. Indian art was influenced by the warm Indian environment4.India is a brightly colored people, so Indian art is influenced by this. Indian paintings are full of bright colors5.The policy of the Mughal rulers tended to become great and focus on the power of the emperor, and the impact on Indian photography was reflected, and the rulers appeared surrounded by luxury and extravagance6.The Indian art influenced the meanings of Islam, which gained some of the characteristics of Islamic art, including not leaving a vacuum in the space of painting, and the introduction of Islamic decorations in some paintings7.Illustrated scenes inspired by the Holy Quran for the purpose of proving the belonging of the Mughal emperors to the Islamic religion.

هناك عدت تساؤلات واجهت الباحثان بخصوص فاعلية التأثر والتأثير على الفن الاسلامي في الهند، لذا ارتأى الباحثان دراسة (فاعلية التأثر والتأثير على فن التصوير الاسلامي، المدرسة الهندية المغولية الاسلامية انموذجاً)، ويضم البحث الحالي أربعة فصول، خصص الفصل الأول لعرض مشكلة البحث, التي تركزت حول التساؤل الآتي : س/ ما فاعلية التأثر والتأثير على فن التصوير الهندي المغولي الاسلامي؟وقد وجد الباحثان إن هناك حاجة ملحة لهذه الدراسة, تتمثل في كون الموضوع لم يستوفِ حقه بالدراسة بشكل مفصل ومستقل, مما أعطى تبريراً منطقياً للباحثين في تناول مقتربات هذا الموضوع ومعالجته والتوصل إلى نتائج تفيد في هذا المجال.وهدف البحث الحالي الى : الكشف عن فاعلية التأثر والتأثير في فن التصوير الهندي المغولي الاسلامي. وتحددت الدراسة الحالية بحدود زمانية شملت القرنين السادس عشر والسابع عشر الميلاديين، وشملت الحدود المكانية الهند الاسلامية. اما الحد الموضوعي فشمل دراسة فن التصوير الهندي المتمثل بالمنمنمات في العصر المغولي الاسلامي.اما الفصل الثاني فشمل: الاطار النظري، وقد ضم اربعة مباحث، تناول المبحث الاول: الفكر الاسلامي وانعكاسه على الفن الاسلامي، وتناول المبحث الثاني: مفهوم فاعلية التأثر والتأثير، وآلية اشتغالاتها في الفن الهندي قبل الاسلام، وتناول المبحث الثالث: التأثر والتأثير في الفن الهندي بعد الاسلام، وشمل المبحث الرابع على: فن التصوير الاسلامي المتمثل في منمنمات المدرسة الهندية المغولية الاسلامية، وانتهى الفصل الثاني بمؤشرات الاطار النظري، اما الفصل الثالث فقد ضم اجراءات البحث والتي شملت: تحديد لاطارمجتمع البحث، وعينة البحث، وطريقة اعداد اداة البحث والتأكد من صدقها وثباتها، فضلاً عن الادوات والوسائل الاحصائية التي استعملها الباحثان، وانتهى الفصل الثالث بتحليل عينة البحث المكونة من اربعة منمنمات هندية مغولية اسلامية، وانتهى بالفصل الرابع الذي شمل عرض النتائج التي توصل اليها الباحثان، بناءً على التحليل، وكان اهمها:-1.تأثر فن التصوير الهندي الاسلامي بالعقائد والديانات الهندية القديمة.2.تأثر التصوير الهندي الاسلامي بالملاحم الهندية والنصوص المقدسة القديمة.3.تأثر الفن الهندي بالبيئة الهندية الحارة، فكانت سحن الاشخاص سمراء اللون.4.الهند شعب محب للألوان الزاهية والكثيرة، لذا تأثر الفن الهندي بهذا فجاءت الرسوم الهندية مليئة بالألوان الزاهية.5.كانت سياسة الحكام المغول تنزع للعظمة والتركيز على سلطة الامبراطور، وانعكس تأثير ذلك على التصوير الهندي فظهر الحكام تحيط بهم مظاهر الترف والبذخ. 6.تأثر الفن الهندي بمعاني الاسلام السامية فاكتسب شيئاً من خصائص الفن الاسلامي ومنها عدم ترك فراغ في فضاء اللوحة، وادخال الزخارف الاسلامية في بعض اللوحات 7.رسمت مشاهد مستوحاة من القران الكريم لغرض اثبات انتماء الاباطرة المغول للدين الاسلامي.8.استمر الهنود بالإخذ ببعض موروثاتهم القديمة المستمدة من ملاحمهم واساطيرهم، وظهر تأثير ذلك في العصر المغولي الاسلامي، فجسدوا مواضيع الحب المأثورة لديهم. تضمن الفصل الرابع الاستنتاجات والتوصيات والمقترحات وقائمة المصادر والمراجع.


Article
Significance of filming the works in the Holy Quran on the provisions of acts worship and transaction
دلالة تصوير الأعمال في القرآن الكريم على أحكام العبادات والمعاملات

Loading...
Loading...
Abstract

The Quranic picture in general and the Quranic picture in the Holy Quran are religious and psychological, before they are only aesthetic. The interpretation of the verses of God through these rhetorical glimpses which leads to the ability of any different method, whether at the level of the verse or the word or even the characters to perform With the same weight and the depth of semantic and inspirational, makes the taste of these verses and texts Quranic taste and sense of living, and among the goals of the Koranic imagery is the significance of the provisions of acts of worship and transactions, so we conducted this research to study the significance of the portrayal of works in the Koran on the provisions of worship and transactions, In the second section, we discussed the significance of portraying the works in the Holy Quran on transactions and we devoted the study (selling, riba, and marriage), and in both studies We have settled verses including the provisions of worship in the way of Quranic photography, this is the summary of what we have worked on these pages.

الصورة القرآنية عموماً والتصوير القرآني في القرآن الكريم ذو دلالات دينية ونفسية قبل أن يكونا ذا بعد جمالي فحسب، فالتدبر في آيات الله عز وجل من خلال تلك اللمحات البلاغية التي تؤدي مؤداً لا يستطيع أي أسلوب مغاير سواءً على مستوى الآية أو الكلمة أو حتى الحروف أن يؤديه بنفس الثقل والعمق الدلالي والإيحائي، يجعل التذوق لتلك الآيات والنصوص القرآنية تذوقاً وجدانياً وحسياً، ومن بين غايات التصوير القرآني هي دلالته على أحكام العبادات والمعاملات لذا؛ عقدنا هذا البحث لدراسة دلالة تصوير الأعمال في القرآن الكريم على أحكام العبادات والمعاملات وذلك ضمن مبحثين، ودار الحديث في المبحث الأول على دلالة تصوير الأعمال في القرآن الكريم على العبادات وخصصنا بالدراسة (الصلاة،الزكاة)، وفي المبحث الثاني دار الحديث على دلالة تصوير الأعمال في القرآن الكريم على المعاملات وخصصنا بالدراسة (البيع والربا، النكاح)، وفي كلا المبحثين استقرينا الايات المتضمنه أحكام العبادات بطريقة التصوير القرآني، هذه خلاصة ما عملنا عليه في هذه الصفحات.


Article
البنية الشكلية في نتاجات التصوير الاسلامي( المدرسة المغولية في الهند إنموذجا)

Authors: محمد علي علوان القره غولي --- ثامر عبيد كاظم الشيباني
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2019 Volume: 27 Issue: 1 Pages: 520-547
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

This search tackles the study of "the contraction form of conclusion for Islamic photography". Indian Magholi School as example. The first term deals with search problem and its importance, needs, aim, limits and identify the most important items in it.The search problem tackles the subject of study of the contraction form of conclusion in Al Magholya School in India which is considered one of the first schools in Islamic photography which is taken different patterns for other Islamic schools.The form in magholi photography work differs from shapes, ideas, and events as well as stylistic vision which complete by all the structures of forms to photographic scene.This problem showed important question which is how the Muslim artist in Magholya School in India can change structures forms of photographic conclusions.The second term tackles two searches, the first one deals with the study of structure form in Islamic art.The second term tackles the study of the form of Islamic photographic conclusion.While the third term search procedures. The forth term tackles results and conclusions of the search.Firstly: results of search -Formulations charachterized by Magholya school graphics in India by clear effect in two schools (Persian and Indian) by its reliance on structure of dates to these two schools.-The Islamic artist use into account the rules of perspective in his paintings in the Magholya school in India.Secondly: conclusions-Interests formal for images to this school reflected by intellectual natural transformation for artistic Magholyian in general in India.-Psychological, social and religious effects were in the Magholyian school in India gave reflectivity dimensions for aesthetic effect content and its relation of artistic effect in artistic paintings.

يعنى هذا البحث بدراسة (البنية الشكلية في نتاجات التصوير الإسلامي ((المدرسة المغولية في الهند انموذجا)), وهو يقع في أربعة فصول ,خصص الفصل الأول لبيان مشكلة البحث وأهميته والحاجة إليه وهدفه وحدوده وتحديد المصطلحات الواردة فيه, وقد تناولت مشكلة البحث موضوعة دراسة البنية الشكلية في نتاجات المدرسة المغولية في الهند, وهي إحدى مدارس التصوير الإسلامي التي أنتجت أسلوبا مغايرا للمدار الإسلامية الأخرى, فالشكل في أعمال التصوير المغولي يتنوع من حيث الأشكال والأفكار والأحداث, فضلا عن الرؤية الأسلوبية التي تتم بها صياغة البنية الشكلية الكلية للمشهد التصويري, وقد أظهرت هذه المشكلة تساؤلات مهمة وهو: كيف تسنى للفنان المسلم في المدرسة المغولية في الهند من ان يحدث تحولا في صياغات البنية الشكلية انتاجات التصوير الإسلامي؟وتضمن الفصل الثاني مبحثين عني الأول بدراسة (البنية الشكلية في الفن الإسلامي) فيما عني الثاني بدراسة (الشكل في نتاجات التصوير الإسلامي, تضمن الفصل الثالث (إجراءات البحث) فيما اختص الفصل الرابع بنتائج واستنتاجات البحث. أولا: النتائج -اتسمت الصياغات الشكلية لرسومات المدرسة المغولية في الهند, بالتأثر الواضح في المدرستين الفارسية والهندية , من حيث اعتمادها على المعطيات البنائية لهاتين المدرستين كما في النموذج.-عرض الفنان المسلم في المدرسة المغولية في الهند, على مراعاة قواعد المنظور في رسوماتهثانيا: الاستنتاجات -انعكست الاهتمامات الشكلية لصور هذه المدرسة على طبيعة التحول الفكري والبنائي للفن المغولي في الهند على وجه العموم.-كانت المؤثرات الدينية والاجتماعية والنفسية في زمن المدرسة المغولية في الهند, تعطي ابعادا انعكاسية لمحتوى الأثر الجمالي وما يتصل به من أثر فني في الأعمال الفنية.


Article
المشاكلة والأختلاف في النتاج الفكري وانعكاسه على التصوير الاسلامي

Authors: علي اسماعيل سبتي --- صفا لطفي عبد الامير
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2018 Volume: 26 Issue: 4 Pages: 386-403
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The first study dealt with the problem of research, its importance and need, as well as the limits of research (sixth and seventh centuries) and the current research objective of (knowledge of the problems and differences in Islamic photography) and then identify and define Terminology. The second chapter dealt with the concept of problems and differences. The second topic dealt with the problems and differences in the intellectual and literary output of Islam. The second chapter ends with the indicators of the theoretical framework. The third chapter included the research procedures by defining the research community, the sample and the research tool, ending with the analysis of the research sample in (3) plate where the researcher adopted the indicators that ended the theoretical framework as a tool in analyzing the research sample. The fourth chapter included a number of results.

تناولت الدراسة الحالية (المشاكلة والأختلاف في التصوير الإسلامي) وضمت أربعة فصول عنيّ الفصل الأول بالإطار المنهجي الذي تناول مشكلة البحث وأهميته والحاجة إليه فضلاً عن حدود البحث (القرن السادس والسابع الهجري) وهدف البحث الحالي المتمثل (تعرّف المشاكلة والأختلاف في التصوير الإسلامي) ثم تحديد وتعريف المصطلحات.تناول الإطار النظري والمؤشرات والدراسات السابقة حيث تضمن الفصل مبحثين, تناول المبحث الأول المشاكلة والأختلاف للتصوير في النتاج الفكري والادبي, وتناول المبحث الثاني المشاكلة والأختلاف في النظريات الفلسفية ، ومؤشرات الإطار النظري. أما الفصل الثالث فقد أشتمل على إجراءات البحث من خلال تحديد مجتمع البحث والعينة الممثلة له وأداة البحث إنتهاءاً بتحليل عينة البحث البالغة (3) لوحة حيث أعتمد الباحث المؤشرات التي أنتهى إليها الإطار النظري كأداة في تحليل عينة البحث وقد تضمن الفصل الرابع عدد من النتائج والاستنتاجات والمقترحات والمصادر .


Article
Photogrammetric Precision of a Desktop Scanner
الدقة التصويرية لجهاز السكانر

Author: RasheedSaleem Abed رشيد سليم عبد
Journal: AL Rafdain Engineering Journal مجلة هندسة الرافدين ISSN: 18130526 Year: 2010 Volume: 18 Issue: 1 Pages: 43-50
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Scanners are used to convert analogue photography into digital format. High quality and precision photogrammetric scanners are not easily reachable due to their high cost. This paper investigates a new strategy to test a sample low cost desktop scanner to estimate the achievable precision of the product. The digitization quality of the test pattern is investigated at different warm up times and different positions in the scanning area. Notes are given on the performance of the scanner in geometric and radiometric aspects that are essential for photogrammetric applications.Keywords: Scanner, precision test, digital image.

الملخصتستخدم أجهزة السكانر لتحويل البيانات من صور أو رسوم على الورق الى صيغة رقميةAnalogue to Digital . ويصعب الحصول على الأنواع ذات الكفاءة والدقة العالية منها والتي تصلح لأعمال المسح التصويري Photogrammetric Scanners بسبب كلفتها العالية. في هذا البحث يتم تحليل احد الأنواع الشائعة والرخيصة من جهاز السكانر للتعرف على مدى الدقة الممكن الحصول عليها في الصور المنتجة. ان كفاءة عملية التحويل الرقمي لنموذج الأختبار قد تم تحليلها في مواقع مختلفة من مساحة الصورة وعلى فترات تشغيل مختلفة لملاحظة تأثير الموقع ووقت التشغيل على نتائج عملية المسح. ويقدم البحث ملاحظات حول جوانب تتعلق بالدقة الموقعية والكفاءة الضوئية وهي عناصر هامة لدقة اعمال المسح التصويري.

Listing 1 - 10 of 10
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (10)


Language

Arabic (9)

English (1)


Year
From To Submit

2019 (5)

2018 (3)

2010 (2)