research centers


Search results: Found 9

Listing 1 - 9 of 9
Sort by

Article
The Poetic Image for the Zuhhad poets ( Al- Albiry, Al-Sana'y as example) A comparative objective study
الصورة الشعرية عند الشعراء الزّهّاد (الإلبيريوالسنائي أنموذجين)(دراسة موضوعية مقارنة)

Author: Abbas Yadalhhy عباس يداللهي
Journal: The Arabic Language and Literature مجلة اللغة العربية وادابها ISSN: 20724756 Year: 2015 Volume: 1 Issue: 22 Pages: 327-352
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

Within a comparative literature framework, the present study analyzes the poetic images in poetries of Elbiri and Sana’i. The poetic images in the poetries of these two poets have a pivotal role in expressing internal thoughts. The most common images in their poems that we can point out to are and eloquent simile, metaphor, and, irony, and metonymy. The most important sources of inspiration in their poetic image are the Holy Quran and noble hadiths. Elbiri and Sana’I are among the pioneers of asceticism in Arabic and Persian literature; therefore, they used poetic images as a tool to mention religious values and principles, and also to strengthen the Islamic principles in the addresses’ mind. This study has reached to the conclusion that the poetic images used by these two poets are characterized by simplicity and far away from any kind of ambiguity because the poetic language of asceticism is a didactic language by which all of the people are addressed. Keywords: poetic image, Elbiri, Sana’i, ascetic poetry, religious principles, addressee

يستهدف البحث دراسة الصورة الشعرية في شعر الإلبيريوالسنائي في إطار الأدب المقارن. لعبت الصور الشعرية لديهما دوراً هامّاً في التعبير عن الهواجس النفسية والمشاعر الدفينة. ومن أكثر هذه الصور دوراناً وشيوعاً في شعرهما: التشبيه بنوعَيه المرسل والبليغ، الاستعارة المكنية والتصريحية، الكناية والمجاز المرسل. يعدّ القرآن الكريم والحديث النبوي الشريف من أهمّ المصادر لديهما في توظيف الصور الشعرية. يعتبر الإلبيريوالسنائي من روّاد النزعة الزهدية في الأدبينِ العربي والفارسي، فمن ثمّ استخدما الصور الشعرية لبثّ المثل الدينية والثوابت العقائدية السامية وترسيخ المباديء الإسلامية في نفسية المتلقي. وأخيراً خلص البحث إلي أنّ صورهما الشعرية اتسمت بالبساطة والسذاجة والابتعاد عن التعقيد والتكلّف، لأنّ لغة الزهد الشعرية لغة تعليمية تخاطب جمهور الناس.الكلمات المفتاحية: الصورة الشعرية، الإلبيريوالسنائي، الشعر الزهدي، المثل الدينية، المتلقي.


Article
Poetic image in MuDaffar Al-Nawab poetry
الصورة الشعرية في شعر مظفر النواب

Authors: Ali Hussein Jalood علي حسين جلود --- Sattar Jabbar Rzyk ستار جبار رزيخ
Journal: ADAB AL-BASRAH آداب البصرة ISSN: 18148212 Year: 2010 Issue: 53 Pages: 43-70
Publisher: Basrah University جامعة البصرة


Article
Phanopoeia (Poetic image) upon Ibnud-Dahhan Al-Mosuli
الصَّورة الشعرية عند ابن الدَّهان الموصلي

Author: Miqdad Khalil qasim Al-Khatoni مقداد خليل قاسم الخاتوني
Journal: Adab AL Rafidayn اداب الرافدين ISSN: 03782867 Year: 2014 Issue: 69 Pages: 173-206
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Phanopoeia or Poetic image reveals an intended communication which portraits the reality and clarifies thoughts by using artistic poetic devices. Since these devices evoke senses and emotions, they are used by the poet to test himself and the place he lives in. The poet has succeeded in rendering this poetic image into a resourceful axis from which meanings spreads out in different contexts. These rhetoric images have achieved a successful and effective communication.


Article
The poetic image and manifestations of the manifestations of the poet Mohammed Almagout group (joy is not my profession) model
الصورة الشعرية ومظاهر تجلياتها عند الشاعر محمد الماغوط مجموعة (الفرح ليس مهنتي) أنموذجاً

Loading...
Loading...
Abstract

* Between the research of the importance of the image in the production of significance, and the sources that share the language in their production, and stated their ratings: artistic, literary and poetic and the respective competence of their respective field.* Referred to the definitions of the ancients and modernists, and the diversity of poets and poets alike: as is the case when the poet Mohammed Almagout:1- The film or scene.2 - color.3 - the cumulative picture.4 - the paradoxical picture.5. The objective equivalence.* Finally, the research pointed to the sources of the image at Almagot.

* بين البحث أهمية الصورة في انتاج الدلالة، والمصادر التي تشارك اللغة في انتاجها، وذكر تصنيفاتها: الفنية والأدبية والشعرية واختصاص كل منها بحقلها المعين.* اشار الى تعريفاتها عند القدماء والمحدثين، وتنوعها عند الشعراء والشاعر الواحد: كما هو الحال عندا لشاعر محمد الماغوط:1- اللقطة السينمائية او المشهد.2- الصورة اللونية.3- الصورة التراكمية.4- الصورة المفارقة.5- المعادل الموضوعي.*وأخيرا أشار البحث الى مصادر الصورة عند الماغوط.


Article
A Letter to Yazid A poem written by Badr Shakir AL-Sayabb (Content and Structure Study)
قصيدة (رسالة إلى يزيد) لبدر شاكر السياب دراسة في المضمون والبنية

Author: Dr.Fadhil Abdulameer Shareef م.د.فاضل عبدالأمير شريف
Journal: Arab Scientific Heritage Journal مجلة التراث العلمي العربي ISSN: 22215808 Year: 2019 Volume: 2 Issue: 41 Pages: 253-290
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

A Letter to YazidA poem written by Badr Shakir AL-Sayabb(Content and Structure Study)Dr.Fadhil Abdulameer ShareefCenter of revival heritage/University of Baghdad Abstract:Kerblaa' battle is considered one of the most tragic of the human heroism that devotes to achieve the cultural change in the society .The hero of this battle is Imam Hussein Bin Ali and his family . The religious heredity is always recalled utilized artificially by the Arab poet in general and Badr Shakir AL-Sayabb , the Iraqi poet in specific is an attempt to understand the Arab reality in the shiny past , and mysterious present time loaded with inequity and tyranny .The poet here addresses Yazid as symbol of inequity and tyranny, using irony and mockery to reflect the bad fate Yizid had been led to ,on one hand , and to upraise the status of Imam Hussein Bin Ali and his heroic position that made him the symbol of resistance and the eternity he had attained at last .This type of poems is actually what is needed intensively by the Arab and Islamic world in the light of the compulsion , deprivation , poverty , and corruption existed everywhere.

تشكل واقعة كربلاء تراجيدياً البطولة الإنسانية، وبطلها هو سيد الشهداء (الحسين بن علي) وأهل بيته (ع) . ويأتي استدعاء الشاعر العربي بشكل عام والسياب بشكل خاص للموروث الديني ، واستعماله فنياً عن طريق الإيحاء به وتوظيفه رمزاً كمحاولة لقراءة واقعنا العربي بين ماضٍ مشرق وحاضرٍ معتم بالظلم والقهر فالشاعر يخاطب (يزيد)، رمز الإستبداد والظلم ، بأسلوب التهكم والإستهزاء ليعكس ما آل إليه من مصير مهين ، وإعلاء شأن (الإمام الحسين) (ع) وموقفه البطولي رمزاً للمقاومة وما آل إليه من خلود أبدي ، وهذا ما يحتاجه العالم العربي والإسلامي في ظل معاناة القهر والحرمان والفقر والفساد القابع في كل مكان ، ويعد هذا البحث أضافة إلى أدب الطف .


Article
The concept of poetic image in a circle and contemporary heritage
مفهوم الصورة الشعرية في دائرة التراث والمعاصره

Loading...
Loading...
Abstract

لقد شاركت في تطوير معنى الصورة مصادر متنوعة منها، الفلسفة وعلم الجمال وعلم النفس وعلوم الأدب حتى تطور المعنى في العصر الحديث، حيث تأثر العرب بمعنى الصورة الفلسفي من اليونان وبالأخص أرسطو الذي اهتم بالفصل بين الصورة والهيولى(1)، فالصورة هي الشكل، والهيولى هي ألماده ، فالمنضدة هيولاها الخشب والغراء وصورتها التركيب المخصوص حتى تظهر المنضدة بشكلها المعروف .


Article
Poetic image when the poet Adonis summary and conclusions of the study
الصورة الشعرية عند الشاعر ادونيس دراسة موجزة واستنتاجات

Loading...
Loading...
Abstract

لقد أثار الإبداع الانجازي للشاعر ادونيس (علي احمد سعيد) عاصفة ثقافية انبثق عنها الكثير من التساؤلات فهو شاعر إشكالي متمرد معروف على الساحة العربية منذ ما يقارب الخمسة عقود، ولهذا لا يمكن للباحث ان يقدم دراسة نهائية لشاعر مثل ادونيس وخاصة إذا كان الشاعر يعيش مرحلة خصبة من الإنتاج الأدبي فالشاعر ادونيس هو واحد من اكبر رواد التجديد في الشعر العربي المعاصر، وقد اختلفت الآراء حوله فهو لم يكن يعيدا عن التاريخ الذي يمثل له لغة دالة على الكينونة وكان شاعرا كثير الأسئلة فهو يعيد تأسيس التاريخ، ولقد ساهم في حركة الشعر وكان دوره يكبر مع الأيام من 1957ـ1963م حيث رفد الشعر العربي بإعماله الشعرية المتمثلة في القصائد المنشورة عام 1958م كقصيدة البعث والرماد، ثم بدا نشاطه المهم عام 1960م حيث بدا ينشر مختارات من الشعر تحت عنوان (من التراث العربي) من خلال قراءة الشعر العربي القديم، وهي تمثل نماذج راقية حسب وصفه لها لأنها تمثل القسمة الجمالية الخالدة وهدفه اختزال هذا الكم الشعري، ولقد أسفر عمله عن صدور (ديوان الشعر العربي) الذي صدر بثلاثة أجزاء (1964 ـ 1968 م).


Article
The poetic image in the poetry of Ibn al - Tuthariyah
الصورة الشعرية في شعر ابن الطثريَّة

Author: Abd Mahmoud Al-Bashar عبد محمود عبد البشر
Journal: Journal Of Al-Frahedis Arts مجلة آداب الفراهيدي ISSN: 26638118 (Online) | 20749554 (Print) Year: 2017 Issue: 30 Pages: 76-103
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

This paper deals with studying of the poetic image in the poetry of Ibn Al-Tuthariya in an attempt to show the nature and function of this image in the life of its owner. It presents a glimpse at the beginning of the viewpoints of the old and modern scholars in the concept of the image, and then among the most important tributaries of the image, on the vocabulary of those tributaries, which springs in his poems rich areas of images. The image was the starting point in the construction of poetic image to provide the reader through a wide world of enjoyable poetic image. These tributaries of nature, which returned to him an image of his aspirations and dreams of drawing beautiful paintings of Morality, using the patterns of rhetorical and sensual image, which is highly poetic and decorative one. The study tries to clarify this through the analysis of these images and evaluate their role in the tightening of the mind of the recipient.

يتناول هذا البحث دراسة الصورة الشعرية في شعر ابن الطثرية محاولاً تبيان طبيعة ووظيفة هذه الصورة في حياة صاحبها, بعرض لمحة في البداية من آراء العلماء القدامى والمحدثين في مفهوم الصورة، ثم بين أهم روافد الصورة التي أنتجت الصورة الشعرية عند يزيد بن الطثرية، فارتكزت الصورة عنده على مفردات تلك الروافد التي تعد ينابيع فجرت في قصائدهِ مساحاتٍ ثرية من الصور، وكانت منطلقا في بناء صوره الشعرية ليقدم من خلالها إلى القارئ عالماً رحباً من التصوير الشعري الممتع، ومن هذه الروافد الطبيعة والتي عدت بالنسبة له تصويراً لأمانيه وأحلامه رسم منها لوحات جميلة من المحسوسات والمعنويات مستعيناً بأنماط التصوير البلاغية والحسية محترزاً فيها من التصنع الشعري وزخرف القول، وقد حاولنا في هذا البحث توضيح ذلك من خلال تحليل هذه الصور وتقيم دورها في شد ذهن المتلقي.


Article
Poetic image in Shia poetry in the seventh century (A technical study)
الصورة الشعرية في شعر الشيعة في القرن السابع الهجري دراسة فنية

Loading...
Loading...
Abstract

Art spelling of the ancient poetic arts by which crosses poets emotions discontent and anger towards a person or group is intended to derogate or revenge through humor and irony and imaging Almhjo in a funny way, The House this research on several topics, including spelling personal, social and political.Poets have been able to keep up with the march of evolution art spelling Which Funniest targeted people Almhjo and cynicism, and poets tried to contribute directly or indirectly to address the difficult situation in their community, so they start to break these disadvantages that degrade individuals and society alike, this is the role of poetry in every age and in every society, and this message poets loyal to their homeland in the reform and discipline.

ومن خلال استعراض النصوص التي لدينا من شعر الشيعة في القرن السابع الهجري, تبين لنا حضور الصورة بصورها المتعددة التي وظفها الشعراء لإبراز معانيهم التي تدور حول تصوير كل ما وقع لهم من أشياء, وما أحاط بهم من أحداث من بيئتهم, مما أثارت أحاسيسهم ومشاعرهم فرضت عليهم التعبير عنها بأساليب و صور تختلف كلا حسب حالته النفسية, وما يمتلك من ثقافة تأخذ بيده للإفصاح عما يجول في خاطره, ويضاف الى ذلك ,مما وجدناه من أن تنوع الأفكار والمضامين في شعرهم _ في بعض الأحيان _، أسهم في خلق صور متكاملة الأبعاد ومنسجمة مع واقع حيلتهم, فجاءت صورهم نابضة بالحياة والحركة والحيوية, والديمومة , وقد سجل الشعراء تفوقا ملحوظا من حيث الطاقات الإيحائية والمقدرة التعبيرية عن الأفكار والأحاسيس بشكل فعال ومؤثر في المتلقي وصولا إلى خلق تفاعل وجداني مشترك بين المنشئ والقارئ.

Listing 1 - 9 of 9
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (9)


Language

Arabic (9)


Year
From To Submit

2019 (2)

2017 (2)

2015 (1)

2014 (1)

2012 (1)

More...