research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
Thought for lumpy Wahhabi movement - monotheism and polytheism model
الفكر العقدي للحركة الوهابية - التوحيد والشرك أنموذجاً

Author: أحمد حسن السعيدي
Journal: The islamic college university journal مجلة كلية الاسلامية الجامعة ISSN: 62081997 Year: 2015 Issue: 33 Pages: 691-715
Publisher: College Islamic University / Najaf كلية الاسلامية الجامعة / النجف الاشرف


Article
Unity of Lordship and the problem of seeking help from other than God
التوحيد الربوبيّ وإشكالية الاستعانة بغير الله

Author: Ali Al-Asadi علي الأسدي
Journal: Al-daleel journal مجلة الدليل ISSN: 26176912 Year: 2019 Issue: 5 Pages: 71-106
Publisher: the Holy Shrine of Imam Hussein العتبة الحسينية المقدسة

Loading...
Loading...
Abstract

SummaryIn this study, we have focused on what has often been discussed by Sunni scholars regarding the oneness and unity of Lordship (al-tawhid al-rububi) and the problem of seeking help from other than God. This was compared with the point of view presented by Twelver Shi’ah scholars, as the topic of seeking help from other than God in its correct form is something undisputed by Shi’ah scholars, contrary to Sunni scholars, where it is accepted by some and rejected by others. In order to explain the valid view on the matter of seeking help from other than God and that it is not as claimed that one who seeks help from other than God leaves faith and falls into polytheism, we have tried to discuss this subject in light of a balanced scientific methodology, quoting references from the holy Qur’an and the Prophetic Sunnah.

الخلاصةلقد ركّزنا في هذا البحث على ما هو مطروحٌ في مدرسة علماء أهل السنّة كثيرًا حول التوحيد الربوبيّ وإشكاليّة الاستعانة بغير الله، مع الأخذ برأي علماء مدرسة أهل البيت (عليهم السلام)؛ وذلك لأنّ موضوع الاستعانة بغير الله (عزّ وجلّ) بصورته الصحيحة مسلّمٌ عند علماء مدرسة أهل البيت (عليهم السلام) وعند الكثير من علماء مدرسة أهل السنّة، بخلاف أصحاب الفكر الوهّابيّ؛ فإنّ الأمر مختَلفٌ عندهم. حيث يذهبون إلى إنكاره ومنعه. ولغرض بيان الصحيح من القول فيما يطرح هنا في موضوع الاستعانة بغير الله وأنّه ليس كما يُدّعى في خروج المستعين بغير الله من ربقة الإيمان ودخوله في منزلة الشرك؛ حاولنا بحث الموضوع على ضوء منهجيّةٍ علميّةٍ رصينةٍ مستعينين بالنصوص الواردة في هذا الموضوع في القرآن الكريم والسنّة الشريفة.


Article
The Quranic approach in confronting Atheism
منهج القرآن في مواجهة الإلحاد

Author: Ali Qanei & Mohammad Ali Environmental of Ardakan
Journal: Al-daleel journal مجلة الدليل ISSN: 26176912 Year: 2019 Issue: 6 Pages: 138-161
Publisher: the Holy Shrine of Imam Hussein العتبة الحسينية المقدسة

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract:The human society in its intellectual aspect is a blend of various and even contradictory ideas and beliefs. The word al-ilhad (atheism) and its equivalent terms denote one of the significant concepts of the network of Quranic knowledge. It’s important to deal with the people of other beliefs and faiths properly, so we may maintain good relationships and friendly life in Muslim society and on the world stage. The holy Quran, the only scripture that has not been distorted, is descended for the guidance of people, and to fulfill their needs in every age, especially in the modern era. Given the fact that the atheistic thought in modern times has caused serious intellectual and behavioral consequences in the society, and specifically for young generation, and it has led to confusion between right and wrong, therefore, in this article we have tried to show the Quranic methods of dealing with the phenomenon of atheism in the light of its verses, both in scientific and practical aspects.

الخلاصةالمجتمع الإنسانيّ في بعده المعرفيّ عبارةٌ عن مزيجٍ من أفكارٍ ومعتقداتٍ مختلفةٍ، بل متعارضةٌ أحيانًا. وتعدّ مفردة الإلحاد وما يرادفها من مصطلحاتٍ إحدى المفاهيم المهمّة في شبكة المعارف القرآنيّة. ومن الضروريّ اتّباع الأسلوب الصحيح في التعامل مع الناس الّذين يحملون عقائد تخالف عقائدنا وعلى الضدّ منها؛ وذٰلك من أجل الوصول إلى علاقاتٍ صحيحةٍ وحياةٍ سليمةٍ في المجتمع الإسلاميّ وفي الساحة الدوليّة. وقد نزل القرآن الكريم - وهو الكتاب السماويّ الّذي لم يتعرّض للتحريف - من أجل هداية الناس وتلبية احتياجاتهم في كلّ عصرٍ، وبخاصّةٍ في عصرنا الراهن. وبما أنّ التفكير الإلحاديّ في العصر الحديث تسبّب بنتائج فكريّةٍ وسلوكيّةٍ وخيمةٍ في الساحة الاجتماعيّة، وبخاصّةٍ في عقائد الجيل الجديد، وأدّى إلى خلط الحقّ بالباطل، فقد سعينا في هٰذا المقال - الّذي يتّبع المنهج الوصفيّ التحليليّ - إلى أن نبيّن أساليب القرآن الكريم في التعامل مع ظاهرة الإلحاد في ضوء آياته في البُعد العلميّ والعمليّ، وتوصّلنا إلى أنّ نهج القرآن في التعامل مع المخالفين والملحدين في البعد العلميّ هو عبارةٌ عن الحوار والسلوك، والدعوة إلى الإسلام، والتعريف بالحقائق، والتفكّر في نظام الخلقة، والإنذار، وفي البعد العمليّ هو التعامل بالحسنى، والمداراة، والتهديد، والإعراض، والنهي عن الموالاة والصداقة، والحرمان من المشاركة في المجالات الاجتماعيّة والجهاد.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

Arabic and English (2)

Arabic (1)


Year
From To Submit

2019 (2)

2015 (1)