research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
التعليم في فلسفة غاستون باشلار

Author: مهند علي نعمة
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2017 Volume: 25 Issue: 4 Pages: 1775-1792
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The (Bachelard), one of the leading philosophers of the twentieth century grave of his keenness to highlight the revolutionary character of scientific progress, it has focused on criticism of science which until absolute and far from suspicion recently, the science in relation to the (Bachelard) needs to create a philosophy, and he should know the mind, and the mind to obey the flag, the most advanced science, refuses to mind by the science, which is not a negative philosophy, but rather a constructive philosophy, do not recognize the construction of a final scientific thought, but to build a renewed does not remain in a fixed rate, and the knowledge he has as a result of previous knowledge, and then to find out more advanced, it is closed and incomplete and in constant progress, and mistakes are epistemological barriers requires a mind removed and scientific progress is the conflict between the new andthe old.But he has education is permanent and continuous correction of the error as a phenomenon pedagogical, err becomes a good opportunity to build education if they have been recognized search pupils make mistakes and starting from it and destroy it and compensate the new scientific knowledge, may be the mistakes of the source Abestmologi due to the complexity and difficulty of knowledge or concept provided by the teacher , brain at (Bachelard) is not a blank page is subject to a lot of knowledge and pupils whatever their age they have representations of objects and phenomena surrounding them and that mistakes are epistemological result of those representations and not the result of ignorance, school is thus a place for mistakes caused by the learner, so it should teacher to help students correct their mistakes are not punished.

يعد (باشلار) واحداً من اهم الفلاسفة الفرنسيين، وربما اكثرهم عصرية، كرس جزءاً كبيراً من حياته لفلسفة العلوم، فقد انصرف اهتمامه منذ وقت مبكر الى تأسيس ابستمولوجيا جيدة ومختلفة عن تلك التي وضعها الفلاسفة الحديثين، فهؤلاء ظلوا متمسكين بحلول قديمة لمشاكل علمية جديدة، لذلك تفطن (باشلار) الى الازمة التي اصابت العقلانية العلمية المعاصرة وتحسسٌ صعوبة تشخيص العلل والتعرف على الاسباب وانتبه الى تعثر محاولات الخروج من هذه الازمة، بالتعويل على اتجاه ابستمولوجي دون آخر وبانحياز الى مذهب فكري دون غيره لذلك دعا الى ضرورة قيام ابستمولوجيا بامكانها مواكبة التطورات المتلاحقة في الفكر العلمي وتستطيع التوفيق بين الجانب التجريبي من جهة ومبادئ العقل من جهة ثانية لقد انتقد باشلار كل من النزعتين التجريبية والعقلانية,ورفض أعتبار العقل المصدر الوحيد لبناء المعرفة العلمية ,كما رفض أعتبار العقل مكتفياً بذاته في بناء هذه النظرية لم يعد هناك مجال للعقلانية المطلقة ولا للواقعية المطلقة ,بل حل مكانها نموذج جديد هوالعقلانية المطبقة او المنفتحة والتي تقيم حواراً بين العقل والتجربة .ان الفلسفة المفتوحة هي فلسفة تتوسط المثالية، والمواصفاتية، والصورية، التي يعلوها الواقعية والاختبارية والوضعية التي تحتها، وهي فلسفة يطلق عليها (باشلار) باسماء مختلفة منها العقلانية التطبيقية والمادية التقنية,فالمعرفة عند (باشلار) حيوية في نشاطها وتحققها، وفي التعديل المستمر، ولا يمكنها ان تعمل من خلال نظرة كونية مسبقة ثابتة، وعلى العلم ان يواجه واقع ان الحقيقة لا يمكن تماماً، وان هناك لاحقه,فالتطابق بين العقل والعلم هو الذي يعطي العقلانية صفتها الانفتاحية وذلك لان العلم المعاصر بنظرياته الجديدة والتغيرات التي احدثها اجبرت العقل على العمل لتغيير مبادئه في اي لحظة يحصل فيها تطور علمي، لان العقل ليس عبارة عن تصورات او مبادئ ثابتة لا تتغير واهتم ايضا بالابداع الشعري والجمالي عموماً، بل عده التخيل الشعري ذا اهمية فلسفية كبيرة، حيث دعا الى التخلص من جميع القيود التي تحد من تذوقنا للابداع عموماً والشعر خصوصاً, اما الخطأ عند (باشلار) فهو اساس ، وهو مسيطرُ على العقل البشري الا اذا قام على ازاحته بصراع لا يتوقف، فكل تعليم او حقيقة لا تكسب الا بالانتصار على الجهل.أما المنهج المتبع في هذا البحث هو المنهج التاريخي, أنقسم البحث الى مقدمة وثلاثة مباحث وخاتمة, تطرقت في المبحث الاول الى حياة الفيلسوف باشلار ومؤلفاته العلمية والأدبية بينما المبحث الثاني تطرقت فيه الى أهم جوانب فلسفته في الابستمولوجيا ,أما المبحث الثالث فقد وضحت فيه اَرائه في التربية التعليم0


Article
Shakespeare’s King Lear: A Modern Psychoanalytical

Authors: Ahmed Ghazi Mohaisen --- Samer Abid Rasheed
Journal: Al-Adab Journal مجلة الآداب ISSN: 1994473X Year: 2018 Issue: 127 Pages: 49-56
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

In undertaking a psychoanalytical approach to King Lear, this paper treads in the footsteps of Freud in his ‘The Theme of the Three Caskets.’ Clearly early Jacobean society was very different from our own; expectations of patriarchy and the place of daughters was only partly covered by the image of the now dead Virgin Queen Elizabeth. One theory alone will not be enough to explain the complexities of the text and modern ideas such as historicism and feminism are also shown to bring new insights, even though they are insights the playwright themselves may not have understood.

بالاضطلاع على نهج التحليلية النفسية "للملك لير" ، هذا البحث معد على خطى فرويد في "موضوع التوابيت الثلاثة". من الواضح ان المجتمع اليعقوبي المبكر كان مختلفا جدا عن مجتمعنا ، وكانت توقعات النزعة الابويه ومكانة البنات مغطاة جزئيا فقط بصورة الوقت الحالي للملكة الميته العذراء اليزابيث. لن تكون نظرية واحدة بمفردها كافية لشرح تعقيدات النص وان الأفكار المعاصرة مثل التاريخية والحركة النسوية تجلب رؤى ثاقبة جديده ، على الرغم من انها رؤى ثاقبة ولكن من المحتمل الكتاب المسرحيين انفسهم لا يمكنهم فهمها.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (1)

English (1)


Year
From To Submit

2018 (1)

2017 (1)