research centers


Search results: Found 4

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Article
China's maritime strategy and its impact on regional security
استراتيجية الصين البحرية وأثرها على الأمن الإقليمي

Author: Youins.M.Younis يونس مؤيد يونس مصطفى
Journal: Journal of college of Law for Legal and Political Sciences مجلة كلية القانون للعلوم القانونية والسياسية ISSN: 22264582 Year: 2017 Volume: 6 Issue: 23/part1 Pages: 59-114
Publisher: Kirkuk University جامعة كركوك

Loading...
Loading...
Abstract

ABSTRACT : Each state seeks to protect itself and its national interests through a range of strategies adopted by. China , as a regional and international power, adopted a naval strategy for the defense of the proximal and distal seas to suit its location and its position in the international system to be great naval power; and now, it is the largest regional naval power in Asia after the United States to prevent neighbouring countries from thinking of approaching its national interests or even the threat to these interests ; therefore, China formed appropriate military naval power for this strategy to protect the energy transmission lines the which it relies on to continue its economic growth and dispose of the goods and products. So, This strategy had a great effect of the regional security by increasing military spending and arms race nautical especially countries that have vital interests in the south and east of China Sea and disputes of sovereignty over the islands, which each of them claims as subordinate to it especially states that compete with them on the regional leadership, which have a security treaty with the United States, which is worked on adopting a rebalancing strategy in Asia. So, each state of the regional neighbouring countries tries to respond to this strategy in its own way that preserves its national security.

المــــلخــــص:تسعى كل دولة إلى حماية نفسها ومصالحها القومية عن طريق مجموعة من الاستراتيجيات التي تتبناها والصين كقوة إقليمية ودولية تبنت استراتيجية بحرية للدفاع عن البحار القريبة والبعيدة بما يلائم موقعها ومكانتها في النظام الدولي لتكون قوة بحرية كبرى وهي الآن أكبر قوة بحرية إقليمية في آسيا بعد الولايات المتحدة الأمريكية لمنع الدول المجاورة من التفكير من الاقتراب من مصالحها القومية أو حتى التهديد لهذه المصالح فشكلت قوة عسكرية بحرية ملائمة لهذه الاستراتيجية لحماية خطوط نقل الطاقة التي تعتمد عليها لمواصلة نموها الاقتصادي وتصريف البضائع والمنتوجات، وكان لهذه الاستراتيجية أثرها البالغ على الأمن الإقليمي من خلال تزايد الانفاق العسكري وسباق تسلح بحري لاسيما الدول التي لها مصالح حيوية في بحر الصين الجنوبي والشرقي ومنازعات سيادية حول الجزر التي تدعي كل منها بأنها تابعة لها لاسيما الدول لتي تتنافس معها حول الزعامة الإقليمية والتي لها معاهدات أمنية مع الولايات المتحدة الأمريكية التي هي الأخرى عملت على تبني استراتيجية إعادة التوازن في آسيا، فتحاول كل دولة من دول الجوار الإقليمي الرد على هذه الاستراتيجية بطريقتها التي تحفظ أمنها القومي.


Article
Contemporary Developments in Saudi-Pakistani Relations Until 2017
التطورات المعاصرة في العلاقات السعودية الباكستانية حتى العام 2017

Loading...
Loading...
Abstract

Saudi Arabia- Pakistan- Relations- Regional Security

حافظت المملكة العربية السعودية و باكستان على علاقات سياسية واقتصادية وأمنية على مدى عقود من الزمن . فبعد وقت قصير من ظهور باكستان بوصفها دولة مستقلة أقامت الدولتان العلاقات الدبلوماسية بينهم واستمرت هذه العلاقات ودية منذ ذلك الحين حتى الوقت الحاضر . يهدف البحث إلى تتبع مسار العلاقات السعودية الباكستانية ، والتعرف على مدى تأثير قضايا الأمن الإقليمي على العلاقات بين البلدين.


Article
The future of Iraqi-Turkish relations in view regional security challenges
مستقبل العلاقات العراقية- التركية في ظل تحديات الأمن الإقليمي

Author: Wathiq Mohammed Barrak Al - Saadoun واثق محمد براك السعدون
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2013 Issue: 31 Pages: 289-328
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Regional security challenges are considered the most important factors affecting in the present and the future of Iraqi's relations with its neighboring states general and Turkey in particular. Security dimension in regional and international relations had become the most effective factor reaching the region into dangerous degree which made the political movement unable to face the security positions. In this view, we can define four cases which may threaten the joint regional security between Iraq and Turkey. They are the existence of PKK north of Iraq, the problem of sharing water of Tigris and Euphrates, the Struggle in Syria and finally the development of Nuclear program of Iran and its consequences on the region's security.

تعد تحديات الأمن الإقليمي من أهم العوامل المؤثرة في حاضر ومستقبل علاقات العراق مع دول جواره بعامة، ومع تركيا بخاصة.إذ أصبح البعد الأمني في العلاقات الدولية والإقليمية الأكثر تفاعلاً، في ظل وصول الأوضاع الأمنية في المنطقة إلى درجة خطيرة من التصاعد والتسارع، جعلت من الحراك السياسي الإقليمي يبدو وكأنه عاجز عن اللحاق بتداعيات الأوضاع الأمنية و السيطرة عليها. وفي هذا الإطار، يمكن تحديد أربع قضايا بوصفها أهم المخاطر التي تهدد الأمن الإقليمي المشترك بين العراق وتركيا، وهي وجود قواعد لحزب العمال الكردستاني المناهض عسكرياً للدولة التركية في بعض مناطق كردستان في شمال العراق، ومشكلة تقاسم حصص مياه نهري دجلة والفرات، والصراع الدائر في سوريا بين النظام الحاكم والمعارضة المسلحة، والتطورات المحتملة الملف النووي الإيراني وتداعياتها على أمن المنطقة.


Article
اثر سباق التسلح في الشرق الأوسط ومخاطرة على الأمن الإقليمي

Author: كرار علي مكطوف
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2017 Volume: 25 Issue: 4 Pages: 1443-1463
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The research hypothesis on the basis that the arms came in short stages are very fast pace and therefore the risks increase day after day on regional security , So it was to choose this topic because the phenomenon of arms is one of the most prominent events in the world and the Middle East now and because we see that countries in an ongoing arms race and through this research we want to clarify the phenomenon of arms in the Middle East and find out who are the countries that are trying to arms in the region and learn about the negative effects and positive that will lead her arms process , And find out the extent of its impact on stability and security in the region and knowledge of the Hungarian taken by the international relations in the Middle East in light of these attempts arms.

تقوم فرضية البحث على أساس ان التسلح دخل في مراحل قصيرة ويجري بوتيرة سريعة جدا وعليه فان مخاطره تزيد يوم بعد يوم على الأمن الإقليمي لذلك كان اختيار هذا الموضوع لأن ظاهرة التسلح هي من ابرز الظواهر في العالم ومنطقة الشرق الاوسط حالياً ولأننا نرى أن الدول في سباق مستمر للتسلح ومن خلال هذا البحث نريد توضيح ظاهرة التسلح في الشرق الاوسط ومعرفة من هي الدول التي تحاول التسلح في المنطقة والتعرف على الآثار السلبية والايجابية التي سوف تؤدي لها عملية التسلح. ومعرف مدى تأثيره على الاستقرار والامن في المنطقة ومعرفة المجرى الذي تتخذه العلاقات الدولية في الشرق الاوسط في ظل محاولات التسلح هذه.

Listing 1 - 4 of 4
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (4)


Language

Arabic (4)


Year
From To Submit

2019 (1)

2017 (2)

2013 (1)