research centers


Search results: Found 145

Listing 1 - 10 of 145 << page
of 15
>>
Sort by

Article
PDF Web Documents Categorization Using Association Rules Mining

Author: Fadhil Hannoon Abbood
Journal: Iraqi Journal of Information Technology المجلة العراقية لتكنولوجيا المعلومات ISSN: 19948638/26640600 Year: 2014 Volume: 6 Issue: 4 اللغة الانكليزية Pages: 125-139
Publisher: iraqi association of information الجمعية العراقية لتكنولوجيا المعلومات

Loading...
Loading...
Abstract

Documents categorization aims to mapping text documents into one or more predefined class based on its contents. This problem has recently attracted many scholars in the web mining and machine learning communities since the numbers of online documents that hold useful information for decision makers, are numerous. This paper investigates the method of classifying PDF Web documents using association rule mining. The number of PDF documents is collected and analyzed, to detect vital and essential features. Ranks values are suggested for these features. A Mutual Meaning Unify (MMU) technique is proposed for increasing the accuracy of documents representations. To reduce the document vector space, stop words are removed. To reduce the documents terms, a stemming algorithm is using. Because the large number of generated rules, a pruning process is proposed to keep on only the highly distinguishing rules. The resulting rules which construct the classifier are used for categorization process. As a result, the classifier is accurate and operates well, it has accuracy about (97%) and the error rate (3%).

إن تقنية إستكشاف قواعد الإرتباط أُستخدمت لإستخلاص الخصائص وقواعد التصنيف بإستخدام مجموعة من الوثائق المعدة مسبقاً والمعروف أصنافها. لتحقيق أهداف هذا البحث في عملية تصنيف وثائق الويب، تم اعتبار المشكلة من أربعة مهام أساسية وهي، إستخلاص النصوص، إعادة معالجة و تمثيل الوثائق، تكوين المصنف وأخيراً تقييم هذا المصنف. تم جمع عدد من ملفات الوثائق المحمولة وتحليلها لإكتشاف عدد من الخصائص الأساسية والمهمة. نتيجة التحليل أدت إلى أن بعض الخصائص الظاهرية يمكن أن تؤثر بشكل كبير جداً على عملية التصنيف وتحسينه. لذلك، تم تكرارها بعدد معين ضمن النصوص. ولغرض زيادة الدقة في البيانات تم تقديم طريقة الكلمات التبادلية التي لها معنى واحد. قائمة من الكلمات غير الضرورية تم جمعها لغرض حذفها. ومن المعروف أن الكثير من كلمات اللغة الانكليزية تحوي ذيل فوضعت خوارزمية لمعالجة ذلك. تم تشذيب القواعد التي لا تحقق بعض الشروط والمتبقي منها أُستخدم في عملية التصنيف. تم استخدام مقاييس لقياس دقة المصنف، فتبين أن للمصنف دقة عالية جداً وصلت 97% ونسبة خطأ بلغت3%.


Article
Proposed Parallel Association Rules Algorithm
خوارزمية قواعد الارتباط المتوازية المقترحه

Authors: Emad kadhiem Jabbar --- Waheed Abd Al-Kadhiem Salman
Journal: Engineering and Technology Journal مجلة الهندسة والتكنولوجيا ISSN: 16816900 24120758 Year: 2014 Volume: 32 Issue: 1 Part (B) Scientific Pages: 157-168
Publisher: University of Technology الجامعة التكنولوجية

Loading...
Loading...
Abstract

Data mining is an advanced technique for extracting knowledge from a large amount of data for classification, prediction, estimation, clustering or association rules or any activities, which need decision. Mining for associations rules between items in large transactional distributed databases is a central problem in the field of knowledge discovery. When distributed databases are merged at single machine to mining knowledge it will require a large capacity of storage, long execution time in addition to transferring a huge volume of data over network might take extremely long time and also require an unbearable financial cost. In this paper an algorithm is presented toward saving communication cost over the network, central storage cost requirements, and accelerating required execution time. In this paper a new algorithm is proposed, called Proposed Parallel Association Rules Algorithm (PPARA) which aims to extract association rules from one record only for each site from distributed association rules in parallel instead of extracting association rules from huge quantity of distributed data at several sites in parallel, and that is through collecting the one record of local association rules from each site and storing it, these Local Association Rules turn in to produce global association rules over distributed systems in parallel.

تنقيب البيانات هو تقنيه متقدمه لانتزاع المعرفه من كميه ضخمه من البيانات, للتصنيف والتوقع والتخمين والتجميع او لقواعد الارتباط او أي نشاطات, التي تحتاج الى قرار. ان تنقيب قواعد الارتباط بين العناصر في قواعد البيانات الصفقه الكبيره هي مشكله مركزيه في حقل اكتشاف المعرفه. عندما قواعد البيانات الموزعه تدمج في ماكنه واحده لتنقيب المعرفه الذي سيتطلب سعه كبيره من الخزن, وقت تنفيذ طويل بالاضافه الى ذلك تحويل حجم ضخم من البيانات عبر الشبكه قد يستغرق وقت طويل جدا ويتطلب ايظا كلفه ماليه لا تطاق. في هذه الورقةِ خوارزميةَ مُقَدَّمةُ باتجاه توفير كلفه الاتصال عبر الشبكه, ومتطلبات كلف الخزن المركزي , وتعجيل وقت التنفيذ المطلوب. في هذه الورقه خوارزميه جديده تدعى خوارزمية قواعد الارتباط المتوازيه المقترحه, الخوارزميه التي تهدف لانتزاع قواعد الارتباط من سجل واحد فقط لكل موقع من قواعد الارتباط الموزعه بالتوازي بدلا من انتزاع قواعد الارتباط من الكميه الكبيره من البيانات الموزعه في عده مواقع بالتوازي وذلك خلال جمع سجل واحد من قواعد الارتباط المحليه من كل موقع وخزنهم, هذه قواعد الارتباط المحليه تحول لانتاج قواعد الارتباط العامه على الانظمه الموزعه بالتوازي. خوارزمية قواعد الارتباط المتوازيه المقترحه


Article
Web Usage Pattern Discovery Using Time Stamp Association Rules
استكشاف أنماط استخدام شبكة الانترنيت باستخدام قواعد الارتباط المحدد بالوقت

Author: Nidal Ali Hussein نضال علي حسين
Journal: Journal of university of Anbar for Pure science مجلة جامعة الانبار للعلوم الصرفة ISSN: ISSN: 19918941 Year: 2010 Volume: 4 Issue: 2 Pages: 99-104
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract: Association rules are typically used to describe what items are frequently bought together. One could also use them in web usage mining to describe the pages that are often visited together .The goal of web usage mining is to extract useful knowledge from the data that web servers store about the behaviour of the customers. In this paper, we introduce an extension to association rules by the introduction of time stamp that can give us a better insight into the data. Subsequently, the introduced concepts are used in an experiment to pre-process log files for web usage mining. We also describe how the method could be useful for market basket analysis and give an overview of related research. The paper is concluded by some suggestions for future research.

إن قواعد الارتباط تستخدم لوصف أي المواد التي تشترى بشكل دائم مرتبطة مع بعضها البعض ( أكثر من مادة مرتبطة بالش ا رءمعاً) ، وتستخدم أیضاً لوصف صفحات البحث في شبكات الانترنیت التي غالباً ما ت ا زر من قبل أكثر من زبون (مستخدم) .إن الهدف مناستخدام البحث في شبكات الانترنیت هو الاستخ ا رج المعرفة المفیدة من البیانات التي تم خزنها حول سلوك الزبائن (أي المستخدمین) .نقترحفي هذا البحث تطویر طریقة قواعد الارتباط وذلك باستخدام محددات الوقت ، التي ممكن أن تعطینا طریقة أفضل في البحث عن المعلوماتومعالجة سجلات البیانات على شبكات الانترنیت كتحلیل أسعار السوق وغیرها .ویقدم هذا البحث أیضاً استنتاجات واقت ا رحات لبحوث مستقبلیةذات العلاقة .


Article
Rules of Patient Prayer
أحكـام صـلاة المريـض

Author: haitham hazim abed هيثم حازم عبد
Journal: Collage of Islamic Sciences Magazine مجلة كلية العلوم الاسلامية ISSN: 1812125X Year: 2011 Volume: 5 Issue: 9 Pages: 94-132
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

ABSTRACTThis study deals with the patient prayer where it states that prayer is obligatory for the patient as long as he/she is sane and prayer obligation is excused in case of certain excuses. The study also deals with the possibility of praying either in standing or sitting, for the patient, and how the patient is seated when being unable to kneel and prostrate. It also tackles the issue of prayer on chair and the chair location among the lines in addition to dealing with some issues related to the patient holding urine sack or praying in a dirty dress and other issues.

ملخص البحثتناول هذا البحث كيفية صلاة المريض ، فبين أن الصلاة لا تسقط عن المريض ما دام عقله ثابتاً ، ثم بين فرضية القيام في الصلاة ، وأن هذا الركن لا يسقط الا في حالة العذر ، كما تكلم عن جواز تأدية الصلاة بعضها قائماً وبعضها قاعداً بالنسبة للمريض ، ثم تناول كيفية جلوس المريض عند عجزه عن الركوع والسجود ، وعرّج على مسألة الصلاة على الكرسي، وموضعها في صفوف المصلين ، ثم تناول بعض الأحكام الخاصة بالمريض كمن يحمل كيس البول أو يصلي في ثوب نجس وغير ذلك .


Article
The Rules of Conduct for Cultivated Ladies in Jane Austen's Time
قواعد السلوك للنساء المتحضرات في زمن جين اوستن

Author: Zainab Sameer Shakir زينب سمير شاكر
Journal: Journal of Al-Ma'moon College مجلة كلية المأمون ISSN: 19924453 Year: 2010 Issue: 16 Pages: 346-355
Publisher: AlMamon University College كلية المامون الجامعة

Loading...
Loading...
Abstract

There is no doubt that Jane Austen is one of the most studied authors of the late 18th and early 19th centuries. Her female characters have been extensively studied and they seem to have aroused much interest as manifestations of the conduct of their time. Her heroines have realized that there were many mistakes in the rules of conduct that controlled and restricted their behaviors. Thus, they have found no fault in correcting these mistakes, by behaving naturally without acting. Elizabeth Bennet the heroine of Pride and Prejudice and Marianne Dashwood of Sense and Sensibility are the chosen examples of that kind of women.

ليس هنالك شك في أن جين اوستن هي من أكثر كُتاب (نهاية القرن الثامن عشر وبداية القرن التاسع عشر) دراسة ً. حيث تتم دراسة شخصياتها النسوية على نطاق واسع لما تثيره تلك الشخصيات من اهتمام كبير كونهن رموزاً لقواعد السلوك التي كانت سائدة في زمنهن. أدركت بطلات اوستن أن هناك الكثير من الأخطاء في قواعد السلوك التي تسيطر عليهن و تقييد تصرفاتهن, لذلك لم يجدن ضيراً في تصحيح تلك الأخطاء عن طريق التصرف بصورة طبيعية من غير تمثيل. اليزابيث بينيت بطلة "كبرياء و هوى ٍِ" و ماريان داشوود بطلة "عقل وعاطفة" هما مثالان لذلك النوع من النساء.


Article
DEVELOPING EXPERT SYSTEM FOR OPERATING HADITHA DAM
تطوير نظام خبير لتشغيل سد حديثة

Author: Nariman Yahya Othman ناريمان يحيى عثمان
Journal: Al-Qadisiyah Journal for Engineering Sciences مجلة القادسية للعلوم الهندسية ISSN: 19984456 Year: 2013 Volume: 6 Issue: 1 Pages: 1-25
Publisher: Al-Qadisiyah University جامعة القادسية

Loading...
Loading...
Abstract

This search presents the development and application of an Expert System for operating Haditha dam, which is considered the second biggest dam in Iraq. Haditha dam is a multi – purpose hydro – development designed to control the Euphrates River flow in the interests of irrigation, electric power generation and for partial accumulation of extreme Euphrates River inflows into Haditha reservoir.Haditha dam was constructed on the Euphrates River in the Middle West of Iraq (8km) upstream from Haditha town. In 1988 the project was completed. Central and southern parts of Iraq get the benefit of irrigation water from its reservoir. It is consist of the body of the dam, hydro-power station generates (660 Mw) from (6 generator units), Spillway with (6 opening controlled by radial gates) and two Bottom outlets.Ministry of Water Resources denoted that year (2009) is a drought year for that reason the good management for water resources is very important. Haditha dam was taken as case study because the important of the project and its [water level elevation became (116 m.a.s.l.) for the mentioned year while its dead water level is (112 m.a.s.l.),(G.S.D.R.),(2012)] which means that the reservoir is almost empty, where the hydro-power station is stopped for (4 months) (from 9/2009 to 12/2009) and the release was just from the Bottom outlets. Therefor an Expert System is developed to operate the dam. Expert System (ES) is a branch of artificial intelligence (AI) that has achieved considerable success in recent years. The area of expert systems involves investigation into methods and techniques for constructing human-machine systems with specialized problem solving expertise. Expert system has many applications in the field of water engineering such as construction, design, planning, operation and maintenance of hydraulic structures. The language used to program the Expert System in this search is (VISUAL BASIC) program within windows environment. The Expert System has developed depending on actual data for operating dam for (21 years) from 1991 to 2011),[G.S.D.R.,(2012) ]. It is found that using the developed Expert System for operating Haditha dam monthly and daily was very efficient where randomly the measured average monthly water levels for (10/1991) and (9/2011) were (136.95 and 135.72, respectively) while the calculated by the program (136.80 and 135.59, respectively) were the results calculated showed that the difference between the calculated water levels and the measured water levels was as average (15 cm) which means that the development of expert system is correct.

البحث يتناول تطوير وتطبيق نظام خبير لتشغيل سد حديثة , ولأهميته حيث يعتبر ثاني اكبر سد في العراق. تم تصميم سد حديثة كسد متعدد الاغراض اهمها السيطرة على نهر الفرات والاستفادة من مياهه لأغراض الري و توليد الطاقة الكهربائية و خزن المياه في خزان سد حديثة.تم انشاء سد حديثة في الغرب الاوسط في العراق ويبعد 8 كلم عن مدينة حديثة وتم الانتهاء من تشييده عام 1988 تستفيد المناطق وسط وجنوب العراق من المخزون المائي في السد لاغراض الري يتالف السد من جسم السد ومحطة كهرومائية بقدرة ( 660 ميكا واط ) متألفة من 6 وحدات توليد و مسيل مائي يحوي على 6 فتحات مسيطر عليها بواسطة بوابات شعاعية بالإضافة الى منفذي تفريغ .اعلنت وزارة الموارد المائية عام 2009 هي سنة جفاف ولذلك يستوجب ايجاد ادارة جيدة للموارد المائية في القطر . وقد تم استخدام سد حديثة (كحالة مدروسة) بسبب اهمية السد ولكون منسوب الماء في السد للسنة المذكورة قد وصل الى منسوب ( 116 فوق مستوى سطح البحر) في حين ان المنسوب الادنى للسد ( 112 فوق مستوى سطح البحر ) (هيئة السدود و الخزانات, (2012)) وذلك يعني ان خزان السد كاد ان يفرغ, وان المحطة الكهرومائية تم ايقافها لمدة اربعة اشهر من 9 / 2009 و لغاية 12/ 2009 وكان الاطلاق فقط من منافذ التفريغ ولذلك تم تطوير نظام خبير لتشغيل السد. و النظام الخبير هو احد فروع الذكاء الاصطناعي والذي اثبت نجاح في السنوات الاخيرة وبالاعتماد على مساحة التحريات للحالة المدروسة لعمل نظام يحاكي الخبرة البشرية لحل المشاكل في المجالات المختلفة.تم تطبيق نظام الخبير في الكثير من مجالات الهندسة المائية كالإنشاء والتصميم و التخطيط والتشغيل والادارة للمنشآت الهيدروليكية وقد تم استخدام لغة ( فيجوال بيسك ) لبرمجة نظام خبير ضمن بيئة ويندوز وتم تصميم النظام الخبير بناءاً على بيانات تشغيلية حقيقية للسد خلال 21 سنة من 1991 ولغاية 2011 (هيئة السدود و الخزانات, (2012)) حيث كانت النتائج التشغيلية ( الشهرية واليومية ) والتي تم التوصل اليها باستخدام النظام الخبير مقاربة جدا مقارنة مع البيانات التشغيلية للسد فمثلا عشوائيا كان معدل منسوب الماء المقاس لشهري (9/1991) و (10/2011) كما يلي(136.95) و(135.72) بينما كان المنسوب المحسوب لكل شهر كما يلي (136.80) و (135.59) حيث كان الفرق بين منسوب المياه المحسوب مع منسوب المياه المقاس كمعدل ( 15 ) سم مما يدل على صحة بناء النظام الخبير.

Keywords

Dam --- Operation --- Expert --- System --- Haditha --- Operation Rules.


Article
Investigation of Correlation and Prediction of Excess Molar Volume Using Different Equations of States
دراسة الارتباط و تنبؤ الحجم الفائض باستخدام معادلات الحالة المختلفة

Authors: M. O. Abdullah --- Venus M. BakallBashy --- Fatma Dhaif Ali
Journal: Engineering and Technology Journal مجلة الهندسة والتكنولوجيا ISSN: 16816900 24120758 Year: 2013 Volume: 31 Issue: 14 Part (A) Engineering Pages: 2746-2759
Publisher: University of Technology الجامعة التكنولوجية

Loading...
Loading...
Abstract

Prediction and correlation of accurate value of excess molar volume VE are ofgreat interest for adequate design of industrial process and for theoriticalpurpose.Soave RedlichKwong (SRK-EOS), Peng-Robinson (PR-EOS), and Peng-Robinson-Stryjek-Vera (PRSV-EOS) are selected.Five Mixing Rules are appliedon different groups systems of different polarity which are: Conventional MixingRules, Quadratic Mixing Rules, Adachi and SugieMixing Rules,a modified Adachiand Sugie mixing rules. Another tried method to extend the applicability of CEOSby usingthe best applicable EOS from the three selected EOS with the PRSV-EOSwith a new correlation method thatuses Excess Gibbs free energy (GE) and Huron-Vidal Method.Also by means of using Huron-Vidal Mixing Rules (HV) .theHuron-Vidal Method is developed by using an adjustable parameter hij.Thedeveloped applied method gave very acceptable results for binary mixtures. To findthe applicability of the gated constant for different group families; same constantsof the binaries which confirm the ternary system are quite well applicable tocalculate VE data for ternary system with very reasonable accuracy.


Article
Propose Data Mining System to Advance E-Learning Over Online Social Network (Facebook)
مقترح نظام التنقيب لتحسين التعليم خلال الشبكات الاجتماعية (الفيسبوك)

Authors: Soukaena Hassan Hashem --- Sarraa Mowaffaq Abood
Journal: Engineering and Technology Journal مجلة الهندسة والتكنولوجيا ISSN: 16816900 24120758 Year: 2015 Volume: 33 Issue: 3 Part (B) Scientific Pages: 512-527
Publisher: University of Technology الجامعة التكنولوجية

Loading...
Loading...
Abstract

This research presents a proposal to advance e-learning over online social network, facebook, through analyzing the structure of this network and the behavior of their users. This proposalwill construct facebook group for Iraqi postgraduate higher education computer sciences students (IPHECSS), this group consist of 300 users.The Proposal has four consequence steps to advance the e-learning over facebook, these steps are:1.Constructing a proposed student’s facebooks dataset for Iraq students' society called Iraqi postgraduate higher education students (IPHES), which contains self-defined characteristics of a student’s facebooks. 2.Applying customized Frequent Pattern (FP-growth) Association Rule (AR) technique to IPHES dataset as a ranker (since it calculates the frequency of attributes) and mining technique (since it extracts knowledge to predict decision making to support e-learning over facebook through analyzing student’s behavior). 3.Applying Traditional k-mean and proposed Modified k-mean techniques to IPHES dataset to advance the traditional KM in clustering the students to introduce the structure of network’s users; this helps in supporting e-learning over facebok through analyzing students broadcasting and activities. Modification on k-mean is done by injecting a preprocessing substep in traditional KM called attributes weighting depending on ranking results obtained by applying AR as a ranker and modifying Euclidian distance similarity measure to result vectors instead of single value. 4.Analyzing the results of both association rules and clustering using excel2007 and UCINET software.

هذا البحث يقدم مقترح لتطوير التعليم الالكتروني خلال الشبكات الاجتماعية,الفيسبوك, من خلال تحليل هيكلية الشبكة وسلوك مستخدميها.في هذا المقترح سوف نبني بالفيسبوك مجموعة من التعليم العالي لطلاب الدراسات العليا لعلوم الحاسوب ,هذه المجموعة تتكون من 100 طالب.المقترح يتكون من اربع خطوات متسلسلة لتطوير التعليم خلال الفيسبوك, هذه الخطوات هي :اول خطوة للمقترح هي بناء وتجهيز مجموعة البيانات الذي يحتوي على بيانات شخصية للطالب بما في ذلك متغيرات مثل الجامعة, الجنس, سنة التخرج, المتابعة,المتابعين, الفعالية,التواجد وعدم التواجد على الانترنت, الوظيفة, محل الاقامة, المجاميع, اختصاص الطالب, سنة التخرج,الاصدقاء المشتركين.الخطوة الثانية تقترح لتطبيق قاعدة الربط على مجموعة البيانات باعتباره تقنية ضابط مراتب وتعدين لاستخراج انماط متكررة (السمات الهامة مع النظر في العلاقات المتبادلة مع بعضها البعض) ولاستخراج المعرفة للتنبؤ باتخاذ القرار لدعم التعليم الالكتروني. لتطوير الخوارزمية التقليدية بتجميع الطلاب بشكل اكفأk-meanثالث خطوة تقترح استخدام خوارزمية وذلك بضخ خطوة فرعية معالجة مسبقا فيه تسمى اوزان الصفات تعتمد على النتائج التي تم الحصول عليها في نتائج الترتيب التي حصلنا عليها من الخطوة الثانية. لتطوير التعليم الالكتروني خلال الفيسبوك AR و proposed k_meanواخيرا, الخطوة الرابعة تحلل نتائج كلاللتنبؤ بمعلومات جديدة لم تكتشف من قبل UC INET باتجاهين بنية الشبكة وسلوك الطالب. ثم سوف يستخدم برنامج من خلالARو.KM


Article
القواعد الذهبية للحفاظ على الأحاديث النبوية

Author: خلدون نوري اسماعيل
Journal: Anbar University Journal of Islamic Sciences مجلة جامعة الأنبار للعلوم الإسلامية ISSN: 20716028/27068722 Year: 2014 Volume: 6 Issue: 21 Pages: 133-182
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

Praise be to Allah and peace and blessings be upon His Messenger Secretary, and I bear witness that there is no god but Allah alone with no partner, and I bear witness that Muhammad is His slave and His Messenger . ... And yet The talk about the rules and procedures adopted by modern scholars in order to maintain (modern prophet) from the intrigues and corruption and counterfeiting, stop then tempted to challenge and question the amusingly and Mugla the great efforts of these imams flags, and this recognition of them as presented these (mercy of God) from a great effort exceeded all perceptions and expectations, as they found citadels and fortresses impregnable prevented the application of malignant their project which aims to challenge and question the Sunnah, as they tried to appeal Broah and leap modern Capra for Capper, but God egg-shell for these black gathered around the den year in order to maintaining the traditions of the Prophet Ivbon and defend him .In this research highlight the important issues relating to the rules set by modern scholars, so as to maintain the heritage of prophecyI worked in this research to clarify the approach to critics of the people of the modern applicants, particularly in the correct conversations and reasoning and strong statement of them and the weak as far as extended to me and as much as you worked hard in all their words, so clear to us it clearly unambiguous, as I said a lot of rules that relate to the knowledge of Alhdithip industry, although they need a lot of detail, editing, but I gave up the shortfall in human nature sometimes by reference . And I was interested in some of the important issues that we need term correction in conversations, as a matter of ignorance, as shown in the doctrine of the applicants said the cause of ignorance with ignorance, then Oqrnt documentation or graduation at other times with male examples .•For this task you create rules by which embarked eat as much respect as I mentioned earlier•The first rule: the importance of attributio•The second rule: evidence of contact•The third rule: science wound and the amendment•The fourth rule is: the maintenance of valued companions of error and slippage may Allah be pleased with themThe fifth rule: the unknown

فإنَّ الحديثَ عن القواعد والأصول التي أقرها علماءُ الحديثِ من أجلِ الحفاظِ على (حديث نبيهم) من الدَّسِ والتحريفِ والتزييفِ، وَقَفَ عندَها من تسول له نفسه بالطعن والتشكيكِ مُتعجباً ومُجلاً للجهود العظيمة لهؤلاءِ الأئمة الأعلام، وهذا اعتراف منهم بما قَدَّمَ هؤلاءِ (رحمهم الله تعالى) من جهد كبيرٍ فاق كُلَّ تصوراتهم وتوقعاتهم، إذ أنَّهم وجدوا قلاعاً وحصوناً منيعةً حالت دون تطبيق مشروعهم الخبيث الذي يرمي إلى الطعن والتشكيك في السنة النبوية المطهرة، إذ حاولوا الطعن برواة ونقلة الحديث كابراً عن كابرٍ، ولكن الله سبحانه قَيَّضَ لهؤلاءِ أسوداً اجتمعوا حول عرين السُّنةِ من أجلِ الحفاظِ على أحاديث النبي  يذبون ويدافعون عنه.في هذا البحث أُسلط الضوء على مسائل مهمة تتعلَّق بالقواعد التي وضعها علماء الحديث، وذلكَ للحفاظِ على تراثِ النبوةِعملتُ في هذا البحث على ايضاحِ منهجِ النقادِ من أهلِ الحديثِ المتقدّمينَ، ولاسيما في تصحيحِ الأحاديث وتعليلِها وبيان القوي منها والضعيف على قدر ما وسعَ لي وعلى قدر ما اجتهدت في جميعِ كلامِهم، حتّى يتضح لنا الأمرُ بصورةٍ جليةٍ لا لَبسَ فيها، كما أنِّي ذكرتُ الكثيرَ من القواعد التي تتعلّقُ بعلمِ الصناعةِ الحديثيةِ، على الرغم من أنّها تحتاجُ إلى كثيرٍ من التفصيلِ والتحريرِ ولكن النقص طبيعة البشر فاكتفيت ــــ في بعض الاحيان ــــ بالإشارةِ إليها. واهتممتُ في بعضِ قضايا المصطلح المهمة التي نحتاجها في تصحيح الأحاديث، كمسألةِ الجهالةِ، إذ بيّنت فيها مذهب المتقدّمين في الجهالةِ مع ذكر سبب الجهالةِ، ثم أقرنت بالتوثيقِ أو التخريجِ في أحيانٍ أُخرى مع ذكر الأمثلة على ذلكَ.لهذا قمت بإنشاء قواعد مهمة من خلالها شرعت بتناول كل ما يتعلق بما ذكرت آنفاً :•القاعدة الأولى : أهمية الإسناد .•القاعدة الثانية : ثبوت الاتصال .•القاعدة الثالثة : علم الجرح والتعديل .•القاعدة الرابعة : في صيانة الصحابة الكرام من الخطأ والزلل رضي الله تعالى عنهم •القاعدة الخامسة : المجهول .


Article
Combining the Attribute Oriented Induction and Graph Visualization to Enhancement Association Rules Interpretation

Authors: Safaa O. Al-Mamory د. صفاء عبيس المعموري --- Zahraa Najim Abdullah زهراء نجم عبدالله
Journal: Iraqi Journal for Computers and Informatics ijci المجلة العراقية للحاسبات والمعلوماتية ISSN: 2313190X 25204912 Year: 2016 Volume: 42 Issue: 1 Pages: 10-22
Publisher: University Of Informatics Technology And Communications جامعة تكنولوجيا المعلومات والاتصالات

Loading...
Loading...
Abstract

The important methods of data mining is large andfrom these methods is mining of association rule. The miningof association rule gives huge number of the rules. These hugerules make analyst consuming more time when searchingthrough the large rules for finding the interesting rules. One ofthe solutions for this problem is combing between one of theAssociation rules visualization method and generalizationmethod. Association rules visualization method is graph-basedmethod. Generalization method is Attribute OrientedInduction algorithm (AOI). AOI after combing calls ModifiedAOI because it removes and changes in the steps of thetraditional AOI. The graph technique after combing also callsgrouped graph method because it displays the aggregated thatresults rules from AOI. The results of this paper are ratio ofcompression that gives clarity of visualization. These resultsprovide the ability for test and drill down in the rules orunderstand and roll up.

Listing 1 - 10 of 145 << page
of 15
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (145)


Language

Arabic (82)

English (39)

Arabic and English (16)


Year
From To Submit

2020 (1)

2019 (14)

2018 (14)

2017 (17)

2016 (18)

More...