research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
السخرية في نصوص عزيز نسين المسرحية

Author: عامر صباح نوري المرزوك
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2017 Volume: 25 Issue: 1 Pages: 232-248
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

Ridicule humanitarian act cleanses the life and society of the negative phenomena that stand in the way their development, and human resorts to his talents to keep the community and advocate for life, and to comply with the social order, and irony in this manner is a positive constructive action, or is the art of highlighting the contradictory facts and negative thoughts in pictures moving away from direct attack, and for the purpose of revenge. Teem world stage experiments book took ironic way to experience the play on according to a different era of style to the era, and individual extremely to another group, and a social approach to political style, which made them carry a combination blended from: criticism, spelling, and sarcasm, and humor, humor, humor, humor. The writer of the Turkish playwright Aziz Nesin (1915_1995m) and one of the playwrights contemporaries who were interested in the community and his criticism of the book, perhaps the concept of irony in Nesin Theater took a form different from what it is accustomed book Dramatists a certain length of time, it is the theater (hybridization); tried to seriously blends the amusement and romantic realism, facts mental Balvelsvih, side sensuous mental aspect, the jeer cruel and squib and cash polemical, and this is a reflection of what he faced in his life, which was full of challenge that caused him to prison and animosities and continuous attempts assassinations, causing him to resort to a pseudonym, which at the beginning of his life Literary.

السخرية عملٌ إنساني يُطهِّر الحياة والمجتمع من الظواهر السلبية التي تقف عائقًا في سبيل تطورهما، والإنسان يلجأ إلى مواهبه للحفاظ على المجتمع ومناصرة الحياة ، وللتوافق مع النظام الاجتماعي ، والسخرية على هذا النحو هي عمل إيجابي بنَّاء ، أو هي فن إبراز الحقائق المتناقضة والأفكار السلبية في صور تبتعد عن الهجوم المباشر ، وعن غرض الانتقام .زخر المسرح العالمي بتجارب كُتّاب اتخذوا من السخرية السبيل في تجاربهم المسرحية على وفق أسلوب مختلف من عصر إلى عصر ، ومن غاية فردية إلى أخرى جماعية ، ومن أسلوب إجتماعي إلى أسلوب سياسي ، مما جعلها تحمل توليفة ممزوجة من : النقد ، والهجاء ، والتهكم ، والدعابة ، والفكاهة ، والنكته، والهزل .ويُعد الكاتب المسرحي التركي عزيز نسين (1915_1995م) واحدًا من الكُتَّاب المسرحيين المعاصرين الذين اهتموا بالمجتمع ونقده ، ولعل مفهوم السخرية في مسرح نسين اتخذ شكلاً مغايرًا لما اعتاد عليه الكُتَّاب المسرحيون ردحًا من الزمن ، فهو مسرح (هُجنة) ؛ إذ حاول أن يمزج فيه الجد بالهزل ، والرومانتيكية بالواقعية ، والحقائق الذهنية بالفلسفية ، والجانب الحسي بالجانب العقلي ، في تهكم قاسٍ وسخرية لاذعة ونقد جدلي ، ويُعَدُّ هذا انعكاسًا لما عاشه في حياته التي حفلت بالتحدي الذي تسبب له بالسجن والعداوات ومحاولات الاغتيالات المستمرة ، مما جعله يلجأ إلى اسم مستعار وهو في بداية حياته الأدبية .


Article
Technigue of sqrcasm in Yahya Samavi's
تقنيات الفكاهة المريرة في شعر يحيي السّماوي (شعره المقاوم نموذجاً)

Authors: Jahanghir Amiri جهانگیر أميري --- Norudin parvin نورالدین پروین
Journal: Adab Al-Kufa مجلة اداب الكوفة ISSN: 19948999 Year: 2019 Volume: ج1 Issue: 41 Pages: 331-354
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

Poems somotiones poet uses the humorous methods to express his criticism to political, social issues which he faces in his society, but sqrcasm carries pain and grief, it is why it has called bitter. The poet at first smiles, but the smile changes in to responsibility and reflection. The well- Known Iraqian poet, Yahya Samavi motivated emotions and thoughts due to colonizer, imposing regimes in the form of sarcasm. He has use Quran verses and the spiritual mystery to make the beautiful context and to enrich, to increase the poems. He is a revolutionized, Iraqian poet who has used all kinds at literary techniques due to Islamic awaking, in order to broadcast the resistance culture in Islamic- Arabic countries. This study is describtive- analytical, it tries to examine sarcasm in Yahya Samavi's poems

المقصود بالفكاهة المريرة أو السوداء ذلك اللون من الفكاهة الّتي ترتبط بالحياة السياسية والاجتماعية للشاعر. لقد أخذت الفكاهة المريرة حيزاً كبيراً من الشعر العربي المعاصر. وقد استخدمها الشعراء للتعبير عن آراءهم السياسية والاجتماعية الّتي تحتك بمصير الشعوب والأحداث الّتي تجري علي الساحة.من هذا المنطلق وظّف الشاعر العراقي الشهير يحيي السّماوي الفكاهة السوداء كآلية تعبيرية موحية لتحريك العواطف وإيقاظ الضمائر حيال ما خلّف الاستبداد والاحتلال من الدّمار والاضمحلال. هذا وقد عمد الشاعر إلي الارتقاء بمستوي لغته وإفرازاتها الدلالية باستمداده من القرآن الكريم وجمالياته الشكلية والدلالية. فأشعاره طافحة بالدلالات القرآنية قلباً وقالباً. وللدّلالات الرمزية في أشعاره مساحة واسعة تمنحها قوة وديناميكية. علي أية حال فقد كرّس الشاعر شعره الفكاهي لنشر ثقافة الصّمود والمقاومة وبثّ الصحوة الإسلامية بين الشعوب العربية والإسلامية. يرمي هذا المقال إلي دراسة وتحليل الفكاهة السوداء في شعر يحيي السّماوي بالاعتماد علي المنهج الوصفي – التحليلي وفي ضوء تقنيات الفكاهة المريرة.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (2)


Year
From To Submit

2019 (1)

2017 (1)