research centers


Search results: Found 291

Listing 1 - 10 of 291 << page
of 30
>>
Sort by

Article
Scientific dictionary Relations, originality, and trace
المعجم العلمي العلاقات والمرجعية والأثر

Author: محمد ذنون يونس فتحي
Journal: College Of Basic Education Researches Journal مجلة ابحاث كلية التربية الاساسية ISSN: 19927452 Year: 2012 Volume: 12 Issue: 1 Pages: 263-295
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

This research deals with semantic relations between the terms from one side and the terms with their references from the other side through books of terminology lexicons that appeared in the Islamic Arabic scientific tradition. The lexicographers want to achieve the examiner carefully in finding the term through studying the semantic and logic relations among terms. The study aims at connecting modern terminology lexicography composition with tradition to achieve the exam in carefully in finding terms and the phenomenon of confusion in modern terms.

يتناول هذا البحث الأواصر والعلاقات الدلالية المنطقية (العموم والخصوص المطلق، والوجهي، والمساواة، والمباينة) بين المصطلحات من جهة، والمصطلحات ومدلولاتها نتيجة انتقالها من الوضع اللغوي العام إلى الاستعمال الاصطلاحي الخاص من جهة أخرى، من خلال كتب المعاجم الاصطلاحية التي ظهرت في التراث العلمي العربي الإسلامي، للوقوف على الجانب المعياري الذي يتولى عملية التوليد الاصطلاحية، وللتقليل أو الحد من ظاهرة الفوضى الاصطلاحية التي كادت تنتشر قديما، ولكن وقف المعجميون الاصطلاحيون إزاءها محاولين إبراز العلاقات المنطقية والدلالية بين تلك المصطلحات الكثيرة، من أجل ترجيح بعضها على بعض، أو الدعوة إلى تجاهل ما لا يلائم وضعه واجتراحه موضوع الدرس، مع تسليط الضوء على الوسائل المعتمدة في الدراسة، تلك الوسائل القائمة على التحليل الصرفي للصيغة الاصطلاحية والمعنى المعجمي، وعلاقة ذلك بالخصائص المشكلة للمفهوم العلمي والسياق المحيط بالمصطلح، والمفهوم الدلالي الناجم عن عملية الوضع الاصطلاحية.إن علم المصطلح الحديث معرّف وظيفيا بأنه: العلم الذي يبحث في العلاقات بين المفاهيم العلمية والألفاظ اللغوية، وقد استطاع الواضعون للمعاجم الاصطلاحية بحث المصطلحات الموضوعة، وتحديد مفاهيمها الدقيقة وبيان علاقاتها بعضها ببعض، سواء كانت العلاقات متقاربة أم متباعدة، أو مما يوحي ظاهرها اللغوي أو معناها المعجمي لأول وهلة أنها متداخلة بغيرها، أو منتمية إلى حقل اصطلاحي آخر، فعكفوا على إزالة تلك الالتباسات الحاصلة عند الاستعمال لتلك المصطلحات في مباحث العلوم والفنون المختلفة، لقد كان المعجميون الاصطلاحيون ينشدون من خلال دراسة العلاقات المنطقية والدلالية بين المصطلحات الدقة في الوضع الاصطلاحي، والوقوف على عملية التوليد الاصطلاحية، ومعرفة أسباب الوضع، والتقليل أو الحد من ظاهرة الفوضى الاصطلاحية، وإرشاد الكتّاب في الحقول العلمية المختلفة إلى ضرورة التمسك بالمصطلحات المقبولة، والشرعية في المعاجم الاصطلاحية دون غيرها.وتهدف هذه الدراسة إلى محاولة البعث لتلك الروح البحثية، المعنية بقضية العلاقات بين المصطلحات، لغرض الإفادة منها عند التأليف للمعاجم الاصطلاحية المعاصرة، وبغية تحقيق الدقة في الاجتراح الاصطلاحي، والحد من ظاهرة الفوضى الاصطلاحية التي تشهدها ساحات التأليف العلمية في الوطن العربي في العلوم كافة، والعلوم الإنسانية خاصة مع كثرة المصطلحات المترجمة الوافدة، وعمليات الوضع الاصطلاحية المتكاثرة، نتيجة العولمة الثقافية وتنوع الاطلاعات ومصادر المعرفة لدى الكتاب العرب المعاصرين، مما جعلهم يستلهمون الكثير من المصطلحات بعد قراءاتهم المكثفة، والطويلة للأعمال العالمية في مختلف حقول المعرفة الإنسانية المختلفة.


Article
The Use of Hedging Devices in Scientific Text An Analysis of Some Theses and Dissertations

Author: Ahmed Sahib Mubarak
Journal: journal of Human Sciences مجلة العلوم الانسانية ISSN: 19922876/25239899 Year: 2013 Volume: 1 Issue: 16 Pages: 447-454
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The term ''Hedging'' was first introduced by Lakoff (1972) to describe words whose job is to make things more opaque. It mainly represents the absence of certainty. Hence it is an important strategy to be used in scientific writings in order to lessen the commitment of introducing theories and conclusions.To the best of our knowledge, there is no study conducted about the use of hedges in scientific texts written by Iraqi EFL scholars. We are still unaware of the type of hedges these scholars employ in their writings and what functions they intend to achieve behind using such devices.


Article
The Impact of Delineating Scientific Stations on the Achievement of Second Intermediate Students and their Inclination towards Physics
أثر استخدام استراتيجية المحطات العلمية في تحصيل طلاب الصف الثاني المتوسط واتجاههم نحو مادة الفيزياء

Author: Abdulrazzaq Eiada Mohammed Allihaibi عبدالرزاق عيادة محمد اللهيبي
Journal: Al-Fatih journal مجلة الفتح ISSN: 87521996 Year: 2015 Volume: 11 Issue: 62 Pages: 202-236
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

The paper aims at identifying The Impact of Delineating Scientific Stations on the Achievement of Second Intermediate Students and their Inclination towards Physics via testing the two following hypotheses: There are no statistically significant differences on the level of (0.05) between the scores mean of the experimental group students who are taught according to the scientific stations strategy and the average scores of the controlling group students who are taught in the traditional method in the achievement test. There are no statistically significant differences on the level of (0.05) between the scores mean of the experimental group students who are taught according to the scientific stations strategy and the average scores of the controlling group students who are taught in the traditional method on the inclination towards physics scale. The experiment is conducted on second intermediate students in Shuhadaa Elislam (Martyrs of Islam) Secondary school/ Diyala Province in the academic year 2012-2013. Sample of the study comprised of (60) students who are set into two equal groups; experimental and controlling groups, of (30) students each. A match between the two groups is made in terms of intelligence and age in months. For the sake of verifying the study hypotheses, the researcher has set an achievement test for both groups. The test is of (30) objective MCQ items of four choices each. Moreover, the researcher has adopted an inclination scale as well as making a test for both groups in concordance with this scale after verifying the validity of the two tests by exposing them to a group of experts and referees. Furthermore, the researcher has prepared the scientific stations worksheets in their three types; the pilot study, the dyslexia and the investigative (yes or no). Moreover, the researcher, then, embarked on teaching the two groups himself. He taught the experimental group according to the scientific stations strategy, while the controlling group is taught in the traditional method. Next, he applied achievement test of physics and the inclination towards physics scale on both groups. Data is compiled and statistically processed via the SPSS program along with some other statistics rules. Results showed that there is a statistically significant variation on the level of (0.05) in the achievement and the inclination towards physics in favor of the experimental group which is taught in concordance to the scientific stations strategy. In light of the results of the study, the researcher recommends a number of recommendations as for instance, the taking up of scientific stations strategy in teaching physics in the intermediate level. He also suggested carrying out similar studies for other study levels.

هدف البحث إلى الكشف عن أثر ستراتيجية المحطات العلمية في تحصيل طلاب الصف الثاني المتوسط واتجاههم نحو مادة الفيزياء عن طريق اختبار الفرضيتين الصفريتين الآتيتين:1.لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (‏ 0.05) بين متوسط درجات طلاب المجموعة التجريبية الذين يدرسون على وفق ستراتيجية المحطات العلمية ومتوسط درجات طلاب المجموعة الضابطة الذين يدرسون على وفق الطريقة الاعتيادية في الاختبار التحصيلي.2.لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (‏ 0.05) بين متوسط درجات طلاب المجموعة التجريبية الذين يدرسون على وفق ستراتيجية المحطات العلمية ومتوسط درجات طلاب المجموعة الضابطة الذين يدرسون على وفق الطريقة الاعتيادية في مقياس الاتجاه نحو الفيزياء.نفذت التجربة على طلاب الصف الثاني المتوسط في متوسطة شهداء الاسلام / محافظة ديإلى للعام الدراسي 2012-2013، تكونت عينة البحث من (60) طالباً قسموا إلى مجموعتين متساويتين وهما المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة، وكان عدد كل مجموعة (30) طالباً، كوفئت المجموعتان في الذكاء والعمر بالشهور، وللتحقق من فرضيتي البحث أجرى الباحث اختباراً تحصيليا للمجموعتين وكانت فقراته موضوعية من نوع الاختيار من متعدد، بأربعة بدائل ومكوناً من ثلاثين فقرة، وتبنى الباحث مقياساً للاتجاه وأجرى اختباراً للمجموعتين في هذا المقياس، بعد التحقق من صدق الاختبارين بعرضهما على مجموعة من الخبراء والمحكمين، وأعد الباحث أوراق عمل المحطات العلمية بأنواعها الثلاث الاستكشافية والقرائية والاستقصائية ( النعم واللا ). ثم قام الباحث بتدريس المجموعتين بنفسه اذ درس الباحث المجموعة التجريبية بستراتيجية المحطات العلمية ودرست المجموعة الضابطة بالطريقة الاعتيادية، وبعد ذلك طبق اختبار التحصيل لمادة الفيزياء ومقياس الاتجاه نحو الفيزياء لهما وجمعت البيانات وعولجت إحصائياً بواسطة البرنامج الإحصائي ( spss ) وبعض القوانين الإحصائية.وأظهرت النتائج وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) في التحصيل والاتجاه نحو الفيزياء ولصالح المجموعة التجريبية التي تدرس على وفق ستراتيجية المحطات العلمية.وفي ضوء نتائج البحث أوصى الباحث بعدد من التوصيات منها اعتماد ستراتيجية المحطات العلمية في تدريس مادة الفيزياء في المرحلة المتوسطة، واقترح عدداً من المقترحات منها إجراء دراسة مماثلة لهذه الدراسة في مراحل دراسية أخرى.


Article
Ibn Dehyah AL- Kalbi his Life and productins through his books and scientific travels
ابن دحية الكلبي حياته ومؤلفاته خلال كتبه ورحلاته العلمية

Author: Dr.Adnan Mohammed Ahmed أ.م.د عدنان محمد احمد آل طعمة
Journal: Ahl Al-Bait Jurnal مجلة أهل البيت ISSN: 18192033 Year: 2015 Volume: 1 Issue: 17 Pages: 393-414
Publisher: University of Ahl Al-Bait جامعة اهل البيت

Loading...
Loading...
Abstract

Umar Bin Hassan Bin Dahyah Al – Kalbi Abu Khattab، a scientist، linguistic and writer، was born in one of the capitals of Andalusia in 546 A.H and cruised the country and got many sciences، and studied the masters of his time in the Muslim West and in the Islamic East and did not leave the capital، but entered it and hard the elders like Ibin – Bashkowal in Andalusia and Ibin – Mathaa in Morocco and Ibin – Shqriq and Ibn al Jawzi in Baghdad and the pharmacist Abu Al – Fateh in Isfahan، and Al – Ghraoui in Khorasan. He then returned to Cairo and became dean of the school where the modern orders of King full Ayoubi until his death in 633 A.H.Ibn – Dahyah is author of several books، including: Ielim Al – Nasre Al – Mubin، and singer in the poetry of the people of Andalusia and Morocco and beacon in the history of Bani Abbas and dozens of others، Leaving students carried his Knowledge and his art and publishing it in the country such as Ibn Aldpethei and the Ibn Al Najjar and two of Baghdad and elsewhere.

هو عمر بن حسن بن دحية الكلبي أبو الخطاب، عالم لغوي أديب، ولد في إحدى حواضر الأندلس سنة 546ه_ وطاف البلاد وحصل على علوم كثيرة، ودرس على أساتذة عصره في الغرب الإسلامي وفي الشرق الإسلامي ولم يترك عاصمة إلا ودخل إليها وسمع على شيوخها مثل ابن بشكوال في الأندلس وابن مضاء في المغرب وابن شقريق، وابن الجوزي في بغداد وأبي الفتح الصيدلاني في أصفهان، والغراوي في خراسان، ثم عاد إلى القاهرة وأصبح عميدًا لمدرسة الحديث فيها بأمر الملك الكامل الأيوبي حتى وفاته سنة 633ه_.ترك ابن دحية مؤلفات عديدة أهمها: أعلام النصر المبين في المفاضلة بين أهلي صفين، والمطرب في أشعار أهل الأندلس والمغرب، والنبراس في تاريخ بني العباس وعشرات غيرها.ترك تلامذة حملوا علمه وفنه ونشروه في البلاد أمثال ابن الدبيثي وابن النجار، وهما من بغداد وغيرهما.


Article
Writing scientific thesis/ dissertation in biology field: Discussion writing problems
كتابة الاطاريح والرسائل العلمية في حقل علوم الحياة: مشاكل كتابة فصل المناقشة

Authors: Huda Dawood Salman هدى داود سلمان --- Nahi Y. Yaseen ناهي يوسف ياسين
Journal: Iraqi Journal of Cancer and Medical Genetics المجلة العراقية للسرطان والوراثة الطبية ISSN: 20786123 Year: 2017 Volume: 10 Issue: 1 Pages: 88-93
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

Theses or dissertations contain many chapters; the most vital and important one is the discussion chapter. Most other chapters were previously investigated for writing problems and the results revealed so many mistakes in the writing process. However, the discussion chapter still hasn’t been studies in these theses or dissertations. Therefore, the context of discussion writing was studied and analysed in 124 theses and dissertations of Iraqi postgraduate students in the field of biology to assess the major problems and mistakes facing the discussion text writing. At the same time an interview was carried out with 114 students from the same field to obtain soild idea about the awarness of those students in the discussion writing style. The study involved many factors and criteria used internationally to analyse the situation of discussion writing. The results revealed that most students have little knowledge or no idea about discussion writing process. The writing process showed many mistakes contextually, structurally and scientifically. It was well realized that the students, before they wrote their theses or dissertations, hadn’t previously possessed any information about the writing discussion text and they wrote them as previous student did regardless of they were correct or not. This study concluded that postgraduate students wrote their theses or dissertation in unsystamatic random style indepent of proper writing rules or criteria indicating their ignorance to the right style of writing proper discussion text. This invites the Universities to evaluate that and establish a plan to make the students in a level that they have sufficient awareness of scientific writing.

تحتوي الاطاريح والرسائل الجامعية على عدة فصول، و فصل المناقشة هو الاكثر حيوية واهمية من بينهم. تم دراسة الفصول الاخرى في تلك الاطاريح والرسائل الجامعية سابقا من حيث مشاكل الكتابة وكشفت النتائج عن وجود اخطاء جمة بعملية الكتابة في حين لايزال فصل المناقشة لم تتم دراسته. وعليه تم دراسة وتحليل سياق الكتابة لفصل المناقشة في 124 اطروحة او رسالة جامعية لطلبة الدراسات العليا في العراق في حقل علوم الحياة لغرض التحري عن مشاكل واخطاء الكتابة التي تواجه الطلبة. وفي نفس الوقت جرى مقابلة مع 114 طالب دراسات عليا من نفس الاختصاص لغرض الحصول على فكرة عميقة عن مدى اهتمام الطلبة باسلوب كتابة فصل المناقشة. شملت الدراسة عدة عوامل ومعايير مستخدمة عالميا لتحليل واقع كتابة المناقشة. توصلت الدراسة الى ان معظم الطلبة لديهم فكرة متدنية او ليس لديهم اي فكرة حول عملية كتابة فصل المناقشة. تري عملية كتابة المناقشة عدة اخطاء تركيبية وعلمية. فتبين ان الطلبة لم تكن لديهم اي معلومات عن كتابة محتوى المناقشة قبل ان يكتبوا فصل المناقشة وقاموا بالكتابة كما فعل الطلبة المتخرجين السابقين بغض النظر اذا كانت صحيحة او غير ذلك. تستنتج هذا الدراسة الى ان طلبة الدراسة العليا يكتبون اطاريحهم او رسائلهم الجامعية باسلوب عشوائي غير ممنهج لايعتمد على اي قوانين او معايير صحيحة للكتابة مما يشير الى اهمالهم الى الاسلوب الصحيج لكتابة محتوى مناقشة صحيح. وهذا يدعو الى ان تقوم الجامعات بتقييم ذلك ووضع خطة لاعداد طلبة بمستوى يحملون الوعي الكافي للكتابة العلمية.


Article
The amusing methods of treatment in the Arab scientific heritage
الوسائل العلاجيّة الطريفة في التراث العلمي العربي استعمال الأنغام الموسيقية أنموذجاَ

Author: د.أشرف صالح محمد سيد
Journal: journal of arabian sciences heritage مجلة التراث العلمي العربي ISSN: 22215808 Year: 2017 Volume: 1 Issue: 1 Pages: 101-118
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

The scientific heritage is an essential part of the civilization of nation , so Nations has focused on this aspect in the construction of civilization. So the Arab prosperous scientific achievements is no exception to this general rule in being an integral part of the composition of the Arab- Islamic civilization part ,and when we read in the Arab –Islamic medicine books ,we find the genius of the Arab and Muslims physicians and their own new methods of treatment they use music melodies in medication and treatment of patients . This study aims to highlight that exotic therapeutic method in the Arab scientific heritage, which is practiced by doctors in order to put patients in the right atmosphere to seek healing , it was found that music was one of the most important forms of entertainment practiced by the Arab and Muslim physicians in the treatment of mental diseases . The researcher used the methodology of historical research in this study to tracking what was narrated about that point in sources and references.

إنّ تراث الأمم، وبخاصةً تراثها العلمي يشكل مركبة أساسية في حضارتها، لذلك فقد اهتمت الأمم على اختلاف أجناسها ولغاتها بهذا الجانب في بنائها الحضاري. والتراث العلمي العربي الزاهر بالإنجازات العلمية لا يشذّ عن هذه القاعدة العامة في كونه جزء لا يتجزأ من التركيبة الحضارية العربية الإسلامية، فالباحث عن الطب العربي الإسلامي يقف معجبًا أمام نبوغ الأطباء العرب والمسلمين وابتكارهم طرائق وأساليب جديدة في العلاج، من ذلك استعمالهم الأنغام الموسيقية في التطبيب وعلاج المرضى. وقد استعان الباحث بمنهج البحث التاريخي في هذه الدراسة لتناول هذا النمط من المعالجة متتبعًا ما ورد عنه في الأصول والمراجع، لإبراز تلك الطريقة العلاجية الطريفة في التراث العلمي العربي، والتي مارسها الأطباء بهدف وضع المرضى في الجو الملائم لالتماس الشفاء، حيث تبين أن الموسيقى كانت من أهم الوسائل الترفيهية التي مارسها الأطباء العرب والمسلمون في معالجة الأمراض النفسية.

Journal Of AL-Turath University College
مجلة كلية التراث الجامعة

ISSN: 20745621
Publisher: Heritage College كلية التراث الجامعة

Loading...
Loading...
Abstract

This Magazine is Concerned With Both Scientific Subjects and Humanitarian Subjects . The First Issued of This Magazine was Issued in the Year 2001, Approved and Recognized byThe National Library Under no. 719 in The Year 2001. The Magazine Semi-Annual . The ISSN No. is 2074-5621 .

تعنى مجلة كلية التراث الجامعة بالموضوعات والابحاث الانسانية والعلمية حيث صدر العدد الاول من هذه المجلة عام 2001 (رقم الايداع في المكتبة الوطنية 719 لسنة 2001) . ان مجلة كلية التراث الجامعة مجلة محكمة ذات الرقم الدولي (ISSN 2074-5621) . وهي مجلة نصف سنوية وقد صدر لحد الان اثنا عشر عدداً .


Article
The Impact of Scientific Progress on the Assessment of the Translations of the Scientific Verses in the Glorious Quran
أثر التقدم العلمي في تقويم ترجمات القرآن الكريم

Author: Mazin F. Ahmed مازن فوزي أحمد(
Journal: Adab AL Rafidayn اداب الرافدين ISSN: 03782867 Year: 2011 Issue: 59 Pages: 700-727
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

تسبر هذه الدراسة غور ترجمات الآيات القرآنية التي تعالج القضايا العلمية في ضوء العلم الحديث. إذ تستند على فرضية مفادها أن ترجمات الآيات القرآنية التي تعنى بالقضايا العلمية عرضة للنقد من وجهة نظر العلم الحديث. فقد تبين أن الترجمات غير متساوقة مع الآيات القرآنية بقدر ما يتعلق الأمر بالعلم الحديث. وتعزى الأخطاء التي وقع فيها المترجمون إلى حقيقة أن الترجمات الحديثة للقرآن الكريم غالباً ما تعتمد اعتماداً لا يخرج عن تأويلات القدامى من المفسرين. لذا توصي هذه الدراسة بتنقيح ترجمات القرآن الكريم وتفاسيره في ضوء العلم الحديث.


Article
Writing scientific thesis/dissertation in biology field: Problem of conclusion writing
كتابة الرسائل والاطاريح في علوم الحياة: مشكلة كتابة الاستنتاج

Authors: Nahi Y. Yaseen ناهي يوسف ياسين --- Huda D. Salman هدى داوود سلمان
Journal: Iraqi Journal of Cancer and Medical Genetics المجلة العراقية للسرطان والوراثة الطبية ISSN: 20786123 Year: 2013 Volume: 6 Issue: 2 Pages: 109-114
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

A conclusion chapter is written at the end of thesis or dissertation by postgraduate students to express the meaning of results. The conclusion text should be written according to the most acceptable standard guidelines for scientific writing. Conclusions must be written in clear, concise, fully supported by the results obtained, based on fact and logic, and far from exaggeration or speculation. This project included studying and analyzing of the conclusion chapter text in 124 written theses and dissertations by postgraduate students (master and doctor of philosophy) in biological sciences from different Faculties and different Departments. The study also involved interviewing 114 postgraduate students from those fields to obtain their opinion about how to write a conclusion text. All students of both degrees wrote their conclusion in separated numbered statements and no conclusion written in paragraphs. Almost all students tended to repeat all their results in short sentences without any innovation comments. All students showed significant lack in conclusion writing knowledge and they hadn’t any idea about how to write a conclusion text; they just wrote the conclusion chapter in order to fulfill the requirements or obtaining the degree. Almost all students neither tried to read any article or guidelines for how to write a conclusion chapter nor took specific course for writing process in their curriculum. Students tried to mimic the writing style of previous graduate students regardless of that writing style was correct or not. The study concludes that almost all postgraduate students have no knowledge or skill in scientific writing process especially in conclusion text writing. Therefore, it is strongly recommended be to re-evaluate the postgraduate curriculum in order to involve courses that can improve the level scientific writing of theses or dissertations.

يكتب فصل الاستنتاجات من قبل طلبة الدراسات العليا في نهاية الاطروحة او الرسالة لتعبر عن معنى النتائج. يجب ان يكتب محتوى الاستنتاجات استنادا الى التعليمات القياسية المتعارف عليها للكتابة العلمية. يجب ان تكتب الاستنتاجات بشكل واضح ودقيق مدعومة بالنتائج التي تم الحصول عليها ومستندة الى الحقائق والمنطق وبعيدة عن المبالغة والتخمين. شمل هذا البحث على دراسة وتحليل فصل الاستنتاجات في 124 اطروحة ورسالة لطلبة الدراسات العليا( ماجستير ودكتوراه) في العلوم الحياتية في كليات واقسام مختلفة. كذلك شملت الدراسة على اجراء مقابلة مع 114 طالب دراسات عليا من تلك الاختصاصات لمعرفة ارائهم بكيفية كتابة محتوى الاستنتاجات. كل الطلبة من كلتا الدرجتين كتبوا محتوى الاستنتاجات بهيئة نقاط مرقمة ومنفصلة عن بعض ولا يوجد اية استنتاج مكتوب بهيئة فقرات متسلسلة. يميل كل الطلبة على الاغلب الى اعادة كتابة كل النتائج ولكن بشكل جمل قصيرة بدون اي ملاحظات ابداعية. ابدى كل الطلبة نقصا كبيرا في معرفة ومهارة كتابة الاسنتاجات حيث تبين انهم يكتبون فصل الاستنتاجات لاجل اكمال متطلبات نيل الدرجة العلمية فقط. على الاغلب كل الطلبة لم يحاولوا الاطلاع على اي مقالة او تعليمات كتابة فصل الاستنتاجات ولم يأخذوا درسا متخصص بالكتابة ضمن منهاجهم الدراسي . فهم فقط يحاكون اسلوب الكتابة للطلبة السابقين الذين اكملوا دراساتهم بغض النظر اذا كانت الكتبة صحيحة او خطأ. تستنتج هذه الدراسة الى ان كل الطلبة على الاغلب ليس لديهم المعرفة او المهارة بعميلة الكتابة العلمية وخصوصا في كتابة محتوى الاستنتاجات. لذلك توصي الدراسة بشدة الى اعادة تقييم منهج طلبة الدراسات العليا من اجل ان يشمل دروسا لتحسين مستوى الكتابة العلمية للاطاريح والرسائل الجامعية.


Article
Obstacles scientific research of some scientific research centers in Baghdad University
معوقات البحث العلمي في بعض مراكز البحث العلمي التابعة لجامعة بغداد انموذجا

Authors: Bayda hashim بيداء هاشم --- Baraa mohammed براء محمد
Journal: Mustansiriyah Journal of Arts مجلة آداب المستنصرية ISSN: 02581086 Year: 2017 Issue: 77 Pages: 1-35
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract: This study aimed to recognize the Obstacles of scientific research in some of scientific research centers in Baghdad University, and which of them most effective in scientific research , recognize the differences in Obstacles of scientific research according to gender variable , scientific degrees variable and specialization variable, The sample consisted of (109) researcher by (61) female (48) male, and the sample responded to the scale of Obstacles of scientific research (Building tool), and The results of this study show that: there are Obstacles scientific , Management, subjective, and social obstacle , the first Obstacle is scientific , the second subjective and then Management ,and the last is social, and , there are no statistically significant differences in the Obstacles scientific research according to the variables of the study (gender, scientific degree ,specialization)

الملخص: استهدفت الدراسة التعرف على معوقات البحث العلمي في بعض مراكز البحث العلمي التابعة لجامعة بغداد واي المعوقات الاكثر تأثيرا في البحث العلمي ، التعرف على الفروق في معوقات البحث العلمي وفقا لمتغير الجنس و متغير الدرجة العلمية و متغير التخصص ، تالفت العينة (109) من الباحثيين بواقع (61) اناث و (48) ذكور ، واستجابت العينة لمقياس معوقات البحث العلمي (بناء اداة) وقد أسفرت نتائج الدراسة عن الأتي:هناك معوقات علمية وادارية و ذلتية و اجتماعية ، المعوق الاول العلمي و الثاني الذاتي و من ثم الاداري و اخيرا الاجتماعي ، و لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في معوقات البحث العلمي وفق لمتغيرات الدراسة (الجنس ، الدرجة العلمية، التخصص)

Listing 1 - 10 of 291 << page
of 30
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (275)

journal (16)


Language

Arabic (218)

Arabic and English (37)

English (12)


Year
From To Submit

2019 (21)

2018 (30)

2017 (36)

2016 (33)

2015 (36)

More...