research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
The obligation of the insurable person to presentation of the required necessary data
التزام المؤمن له بالإدلاء بالبيانات في عقد التامين

Loading...
Loading...
Abstract

The insurer is obligated according to the insurance contract to give a detailed information to the insured about all the risks to make the insured approximate the values of the dangers to avoid it. The insurer have to provide the information in two step.First: contractual stage at the time of executing the contract because he is obligated to provide the information and it should be a writing questions.Second: the insured is obligated to give the insurer about the circumstances in the period of execution the contract that lead to increasing the risks.If the insurer was disable by giving false information or he kept the information there will be a penalty will be enforced represented by finishing it; and keeping the payment if he have a bad will, and if he have a good will he have to repay the payment to the insured.

يلتزم المؤمن له بموجب عقد التامين بان يدلي إلى المؤمن بجميع البيانات المتعلقة بالخطر المراد التامين منه، حتى يتمكن الأخير من تقدير قيمة المخاطر التي يأخذ على عاتقه مواجهتها، ويلتزم المؤمن له بان يدلي بالمعلومات والبيانات على مرحلتين: الأولى، في مرحلة التعاقد أي وقت إبرام العقد، حيث يلتزم بان يدلي في هذا الوقت بجميع البيانات والمعلومات التي تكون معلومة من قبله ومؤثرة في الخطر والتي يهم المؤمن معرفتها ولأهمية هذه البيانات والمعلومات في نظر المؤمن فقد جعلها محل أسئلة مكتوبة. والمرحلة الثانية، أن المؤمن له يلتزم بان يدلي إلى المؤمن عن جميع الظروف التي تطرأ أثناء سريان العقد ويكون من شأنها أن تؤدي إلى زيادة حدة المخاطر. فإذا اخل المؤمن له بالتزامه بحيث تعمد الكذب أو تعمد الكتمان أي كان سيء النية، فهناك جزاء يترتب على ذلك يتمثل بحق المؤمن أن يطلب فسخ العقد مع احتفاظه بالأقساط التي تم دفعها أما الأقساط التي استحقت ولم تدفع فيحق له أن يطالب المؤمن له بها. أما إذا كان الأخير حسن النية فهنا يحق للمؤمن المطالبة بالفسخ لكن يجب عليه أن يرد أقساط التامين التي استلمها أو يرد منها القدر الذي لم يتحمل مقابله خطراً ما.

Keywords

The insurance contract of goodwill decades --- it is appropriate that goodwill to help the insured insured in determining the required insurance from danger. Therefore has an obligation to inform the insured fully informed of all the data and the conditions that enable it to assess this threat and all the conditions that lead to increased --- so that the insurer of a complete and true idea of the insured him the danger and gravity --- and thus be able to assess whether he would accept secure this risk or not In case of acceptance of the idea that help him on a straight-duty performance on a realistic basis for determining the proper fit with the degree of probability of danger and gravity. --- يعد عقد التامين من عقود حسن النية، ومن مقتضى حسن النية أن على المؤمن له مساعدة المؤمن في تحديد الخطر المطلوب التامين منه. ولذلك عليه التزام بإحاطة المؤمن إحاطة تامة بكافة البيانات والظروف التي تمكنه من تقدير هذا الخطر وبكافة الظروف التي تؤدي إلى زيادته، حتى يتمكن المؤمن من تكوين فكرة كاملة وحقيقية عن الخطر المؤمن منه وجسامته، وبالتالي يستطيع أن يقدر ما إذا كان سيقبل تامين هذا الخطر من عدمه، وفي حالة القبول فان تلك الفكرة تساعده على تحديد القسط الواجب الأداء على أساس واقعي سليم يتلاءم مع درجة احتمال تحقق الخطر وجسامته.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2015 (1)