research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
Effect of summary literary texts in development rhetorical concepts among students of the fifth preparatory
أثر التلخيص للنصوص الادبية في تنمية المفاهيم البلاغية لدى طالبات الخامس الادبي

Author: Sama Abd ulrassul سمى عبد الرسول
Journal: Adab Al-Kufa مجلة اداب الكوفة ISSN: 19948999 Year: 2020 Volume: ج2 Issue: 42 Pages: 601-640
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

In order to reduce the aim of research, the researcher selected someof students from Shatt al-Arab preparatory school for girls in Babil year of(2019-2018) In the random drawing method, the researcher selected group (A) recorded experimental group which study eloquence according summary by( 35) students.At the same time group(B) recorded to meteral which study rhetoric according to the traditional method by (35) students. the researcher do equivalence between students of groups(A and B) in research

لتحقيق هدف البحث اختارت الباحثة طالبات اعدادية شط العرب للبنات التابعة لمديرية تربية محافظة بابل للعام الدراسي 2018- 2019، وبطريقة السحب العشوائي اختارت الباحثة شعبة (أ) لتمثل المجموعة التجريبية التي ستدرس البلاغة على وفق التلخيص وبواقع (35) طالبة ، في حين مثلت شعبة (ب) المجموعة الضابطة التي ستدرس مادة البلاغة على وفق الطريقة التقليدية ، وبواقع (35) طالبة ، أجرت الباحثة تكافؤا بين طالبات مجموعتي البحث


Article
The Justifications of Altruism in the Holy Quran Rhetorical Explanation Study
علل التعبير القرآني لظاهرة الإيثار في القرآن الكريم - دراسة تفسيرية بلاغية -

Loading...
Loading...
Abstract

The Holy Quran tells us about God and it makes us closer to Him. The Holy Quran is an unmatchable book as God sends it to us to learn lessons and wisdom. It effects its reader. Reading the Holy Quran gives the reader mental satisfaction

لاشك أن أشرف العلوم هو العلم الذي يعرفك بخالقك ويجعلك قريباً منه، ولاشك أنه ما من كتاب يبين لك هذه الحقيقة بوضوح وبيان ودقة من كتاب الله تعالى، فلقد حار العلماء في كشف حجب البيان عن وجوه اعجازه، بعد أن ثبت عندهم بالوجدان والبرهان، حتى اشتطّ بعضهم فقال: إن الله تعالى قد صرف عنه قدرة القادرين على المعارضة بخلق العجز في أنفسهم وألسنتهم، وذلك أن إدراك كنه الاعجاز والإحاطة بأسبابه وأسراره من ضروب القدرة والمقام مقام عجز مطلق، فالقرآن في البيان والهداية كالروح في الجسد والأثير في المادة، والهواء للمخلوقات تعرف هذه الأشياء بمظاهرها وآثارها، ويعجز العارفون عن بيان كنهها، وحقيقتها، في وصف ما عرف منها أو عنها لذة عقلية لا يستغنى عنها.


Article
Murad Imam al-Dhahabi said (darkened) in his book summarizing on the authority of the Al-Imam | Collection and study Al-Hakim
مراد الإمام الذهبي بقوله (إسناده مظلم) في كتابه التلخيص على مستدرك الإمام الحاكم | جمع ودراسة

Author: Wail Abdul-Karim Mohammed Haj وائل عبد الكريم محمد حاج
Journal: Journal Of Al-Frahedis Arts مجلة آداب الفراهيدي ISSN: 26638118 (Online) | 20749554 (Print) Year: 2019 Volume: 11 Issue: 37 | Part I Pages: 107-140
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

The second reference of the Islamic Sharia'a is the Prophetic Hadeeth. The Muslim had taken care of it and many books have been edited each one has its own conditions. Allah has specified men to memorize and preserve it. Allah also made this nation is distinguished than others. Many distinguished scholars and the Hadeeth critics started out to examine the what is right and what is wrong. The most prominent figures are Abu Abidullah Mohmed Bin Ismail Al-Bhukhari, and Abu Al-Hassan Muslim Bin Al-Hajaj Al-Nisaboury. They wrote down some of the right Hadeeth but they did collect all of them. Al-Mustdrik Book on Al-Sahehain which was summarized by Imam Dhahabi and comment on it. What brought my attention his saying ( Isnadih Mudhlim) and this phrase needs to be investigated and explained of that Hadeeth because it has a judgment of reply and not acceptance which is regarded of severe weakening. Studying of Al-Sanid necessitates also studying of content because Al-Sanid might be refused and content is right when we look at the saying of judge on the Hadeeth by saying ( it is conditioned by the two Scholars and they did not pass it) or ( it is conditioned by one of them).Moe than of Al-Dhahabi's description of that research entitled (( Intentions of Imam Al-Dhahabi ( Isnadih Mudhilm) in Kitaab Al-Talkhees on Mustdrik Imam Al-Hakim- Collecting and Investigating-))The study includes an introduction, two sections and conclusion and the most important results. The first is about the personal and scientific life of Imam Al-Dhahabi. The second section is about idiomatic of ( Isnadih Mudhilm), then studying the Hadiths mentioned in it.

فإنَّ المصدر الثاني من مصادر التشريع الإسلامي هو الحديث النبوي الشريف، وقد أهتم المسلمون قديماً وحديثاً به، فألفت الكتب في جمعه، كل بحسب شرطه، وقد قيض الله تعالى له رجالاً يحفظونه، وقد خصَّ الله تبارك وتعالى هذه الأُمَّةَ بخصائصَ وميزها دون سائر الأمم بميزات ورفع ذكرها على سائر الأمم وجعلها خير أُمةٍ أُخْرِجَتْ للناس. وإن مما حبا الله الأُمَّة وخصها دون سائر الأُمم بخاصية الإسناد، وجعله من الدين، وقد أخبرت النصوص النبوية الثابتة عنه قبل أن يعرفه الناس، ثم تأثر بهذا المبدأ التابعون، ونشأ علم الجرح والتعديل، وهكذا لم يزل السلف من الصحابة رضوان الله عليهم فمن بعدهم يولون السنة هذا الاهتمام، فحفظ الله بهم الدين، وميّزوا بين الغث والسمين، فانطلق جهابذة العلماء، ونقّاد الحديث إلى تبيين صحيح الأحاديث من سقيمها، ونقد أسانيدها ومتونها، وهم جمع لا يحصون كثرة، ومن أشهرهم أبو عبد الله محمد بن إسماعيل البخاري، وأبو الحسن مسلم بن الحجاج النيسابوري -رحمهما الله-، فسارعا إلى تدوين بعض ما صح لديهما من الأحاديث، ولم يستوعبا جميع الصحيح.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

Arabic (3)


Year
From To Submit

2020 (1)

2019 (1)

2016 (1)