research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
دور التجارة الالكترونية في التنمية المستدامة

Authors: الدكتـور عيسـاني عامــر --- الأستاذ سـلالي بوبكـر
Journal: Journal of Baghdad College of Economic sciences University مجلة كلية بغداد للعلوم الاقتصادية الجامعة ISSN: 2072778X Year: 2014 Volume: 2014 Issue: 4 Pages: 195-228
Publisher: Baghdad College of Economic Sciences كلية بغداد للعلوم الاقتصادية

Loading...
Loading...
Abstract

This study seeks to determine the importance of e-commerce and its role in sustainable development, with a focus on the analysis of reality in Arab countries in general the extent of its application, as well as discuss the major challenges and constraints faced in the application of these techniques, and review of the most important areas in which it is hoped to benefit from e-commerce applications where To achieve sustainable development goals. The results showed the extreme importance of this information revolution and its rapid development, and potential future effects on economic restructuring traditional. She also noted the data and statistics to the extent of delayed several Arab countries in this field, and through the review of the indicators related to information technology and e-commerce compared with their counterparts from developed countries or compared to international standardsThe study showed many of the obstacles and challenges to the Arab world, which should work to overcome them in order to take advantage of e-commerce applications. The study also pointed to several areas and sectors that could be of Arab countries that employ information technology and e-commerce in which to achieve sustainable development.

تسعى الدراسة إلى معرفة مدى أهميـة التجارة الإلكترونيـة ودورها في التنمية المستدامة، مع التركيـز على تحليل واقعها في الدول العربية عامة مدى تطبيقها، وكذلك مناقشة أبرز التحديات والمعوقات التي تواجهها في تطبيـق هذه التقنيات، واستعراض أهم المجالات التي يؤمـل أن تستفيـد من تطبيقات التجارة الإلكترونية فيها تحقيقا لتنمية المستدامة المنشودة. وقد أظهرت نتائج الدراسة الأهمية البالغة لهذه الثورة المعلوماتية وتطـورها السريع، وآثارها المستقبلية المحتملة على إعـادة تشكيل الهياكـل الاقتصادية التقليديـة. كما أشارت البيانات والإحصاءات إلى مدى تأخر العديد من الدول العربية في هذا المجال، وذلك من خلال استعراض المؤشرات ذات العـلاقة بتقنية المعلومات والتجارة الإلكترونية مقارنة مع نظيراتها من الدول المتقدمة أو مقارنة بالمعايير الدولية. وقد أوضحت الدراسة العديـد من المعوقات والتحديات أمام العالم العربي، والتي ينبغي العمـل على تذليلها في سبيـل الإفـادة من تطبيقات التجارة الإلكترونية. كمـا أشارت الدراسـة إلى العديـد من المجـالات والقطاعات المختلفة التي يمكن للدول العربية أن توظف تقنية المعلومات والتجارة الإلكترونية فيها تحقيقا للتنمية المستدامة.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2014 (1)