research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
دور تكنولوجيا المعلومات والاتصالات في تفعيل التنمية المستدامة- التجربة الفرنسية نموذجا

Authors: الاستاذ المساعد حمدي باشا نادية --- الاستاذ المساعد محاجبية نصيرة
Journal: Journal of Baghdad College of Economic sciences University مجلة كلية بغداد للعلوم الاقتصادية الجامعة ISSN: 2072778X Year: 2014 Volume: 2014 Issue: 4 Pages: 165-194
Publisher: Baghdad College of Economic Sciences كلية بغداد للعلوم الاقتصادية

Loading...
Loading...
Abstract

The importance of information and communication technology (ICT) for sustainable development has long been recognized. ICT have enormous potential to fight poverty, promote economic growth, support development efforts and further sustainable development, especially for developing countries. According to the United Nations (2006), there are roughly one billion people in about 800,000 villages in the developing countries without any kind of connection to communication technologies. In this context, we find that a robust ICT should be developed relying on best practices and experiences in the world. The aim of this paper is to take a closer look at the French experience which occupies a leading position in the digital domain, allowing an exceptional growth of information and communication technology in many fields and especially in e-business, the consequences are really revolutionary.

تقدم هذه الورقة البحثية دراسة موضوعية حول أحد متغيرات العالم الرقمي التي اجتاحت حياة الكثيرين من سكان هذا الكون، و أحدثت تغيرات عميقة في حياتنا اليومية، و فتحت أفاقا واسعة لخلق مجتمع المعلومات و المعرفة. فالاقتصاد الرقمي أو اقتصاد المعلومات أو اقتصاد المعرفة أو الاقتصاد الجديد مصطلحات تناوب ظهورها خلال العقود الثلاث الأخيرة للدلالة على الآثار الاقتصادية و الاجتماعية لتبني تكنولوجيا المعلومات و الاتصالات. و الجدير بالذكر أنّ المساهمة الجوهرية لتكنولوجيا المعلومات و الاتصالات في التنمية المستدامة تحظى باعتراف عالمي على اعتبارها أداة رفيعة المستوى للارتقاء بالنمو الاقتصادي لما تحققه من مكاسب إنتاجية كبيرة ( عبر التجارة الالكترونية، الخدمات الإدارية الالكترونية، الصيرفة الالكترونية...) من جهة، و نتيجة للدور البارز الذي تلعبه في تحقيق كل هدف من الأهداف الإنمائية الثمانية للألفية التي سطرتها هيئة الأمم المتحدة من جهة ثانية . في هذا السياق نجد أنّ التجربة الفرنسية تحتل موقعا طليعيا في المجال الرقمي مما سمح بنمو تكنولوجيا المعلومات و الاتصالات بوتيرة غير عادية جعلتنا نتساءل حول مقومات و خصائص هذه التجربة لنستفيد منها و تحذو حذوها كل دولة من دول عالمنا العربي.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2014 (1)