research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
The succession of the three caliphs in the balance - the interpretations of the two groups as a model
خلافة الخلفاء الثلاثة في الميزان - تفاسير الفريقين أنموذجا

Authors: Adel SelmaniNazad عادل سلماني نزاد --- RaufSabhani رؤوف سبهاني
Journal: Adab Al-Kufa مجلة اداب الكوفة ISSN: 19948999 Year: 2018 Volume: ج2 Issue: 35 Pages: 283-308
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

The caliphate after the death of the Prophet (PBUH) in both teams is considered an important issue and a general presidency for all Muslims in this world In order to establish the provisions of Islamic law, carry the Islamic call to the world, and establish a successor imposed on all Muslims in all countries of the world and to do, such as the fulfillment of any of the assumptions imposed by God on Muslims and is imperative not to choose and uncompromising in it, and failure to do disobedience One of the greatest sins, Allaah will punish them with the greatest punishment. While the Shiites believe that the position of the Caliphate and the Imamate is the position of God and the entry of the people in it because the Imam in the concept of the Koran must be pure cleansed of any abomination and be a believer and informed and masterminded and Muslim affairs in the Hereafter and the Hereafter, and see the three caliphs are human beings and believe after The Apostle (r) The caliphs are the twelve imams of the pure Nabawi dynasty, the first of which is the emir of the believers, Ali Ibn Abi Talib, the door of Madinah, But the second group (Ahl al-Sunnah) sees the imamate and caliphate as an organizational and executive character for the head of the Islamic state and for the preservation and realization of the interests of the Muslims and enters the Qur'an or the Prophet (pbuh) and believes that the best people after the ablutions in the caliphate are Abu Bakr, And respect for their words because they are the righteous ancestors to be followed This research, through the budget curriculum, presents and examines the interpretations of the two groups through the Qur'anic verses on the succession of the three successors.

تعتبر الخلافة بعد وفاة النبي()عندالفريقين مسألة هامة و رئاسة عامة للمسلمين جميعاً في الدنيا لإقامة أحكام الشرع الإسلامي، وحمل الدعوةالإسلامية إلى العالم، وإقامة خليفة فرض على المسلمين كافة في جميع أقطار العالم والقيام به، كالقيام بأي فرض منالفروض التي فرضها الله على المسلمين و أمر محتم لا تخيير فيه ولا هوادة في شأنه، والتقصيرفي القيام به معصية من أكبر المعاصي يعذب الله عليها أشد العذاب.بينمايريفريقالشيعةبأنّمنصبةالخلافةوالامامةهومنصبالهيولادخلللبشرفيهلأنّالإمامفيالمفهومالقرآنيلابدأنيكونطاهراً مطهراً من أيرجسوأنيكونمؤمناًوعلماًومدبراًوضليعاًبشؤونالمسلمينفيالدنياوالآخرة، ويرونالخلفاء الثلاثة بشر عاديونويعتقدون من بعد الرسول() الخلفاء هم الائمة الاثنيعشرمنالعترةالنبويةالطاهرةاولهماميرالمؤمنينعليابنابيطالببابمدينة العلم الذيحيرالعقولوابهرالنفوس، لكن الفريقالثاني (اهلالسنة) يريالإمامةوالخلافةهيعبارةطابعتنظيميوتنفيذيلرئاسةالدولةالاسلاميةولحفظوتحقيقمصالحالمسلمينولادخلللقرآنأوالنبي()فيذلك ويعتقدون أن افضل الناس بعد الانبياءفيالخلافة،همابوبكر،عمر،عثمانوعلي ويجباحترامهمواحتراماقوالهملأنهمالسلفالصالحالذيينبغيالإقتدابه .وهذا البحث عبر المنهج الموازنة بصدد عرض ودراسة تفاسيرالفريقينعبرالآياتالقرانيةفيموضوعخلافةخلفاءالثلاثة


Article
Dress and adornment at the caliphs in the two-Rashidi and Omawee 11-132
اللباس والزينة عند الخلفاء في العهدين الراشدي والاموي 11-132هـ

Authors: N'ama Sahi Hassan نعمة ساهي حسن --- Rahim Helou Mohammed رحيم حلو محمد
Journal: ADAB AL-BASRAH آداب البصرة ISSN: 18148212 Year: 2008 Issue: 45 Pages: 207-252
Publisher: Basrah University جامعة البصرة


Article
Evidence of moderation and moderation in the thought and dealings of Imam Ali bin Abi Talib (may Allah be pleased with him) with the Caliphs Rashidi (may Allah be pleased with them)
شواهد على الوسطية والاعتدال في فكر وتعامل الإمام علي بن أبي طالب (رضي الله عنه) مع الخلفاء الراشدين (رضي الله عنهم)

Author: Mohammed Ramadan Hassan Al-Jubory محمد رمضان حسن
Journal: Journal Of Al-Frahedis Arts مجلة آداب الفراهيدي ISSN: 26638118 (Online) | 20749554 (Print) Year: 2018 Volume: I Issue: 34 Pages: 286-303
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

The Arabic Muslim humankind has bequest versified many of value and traditionalism that gave they of the relationships between the Muslim that became constitution of life most of the world followed it.The historical resources asserted the Islamic rule with Quran supported and prophet (Sunna) of Mohammed . Called to relation and love between Muslims in life and secret – Most of the historical researches called to rewrite Arabic Islamic history as a new way uses the foundation of scientific research that look after the truth. Some of the researcher added to the conflict and companion between the Muslim to get the power of Khilafa between Muslims but that not a true. But the Rashiden princes put a base for a good Islamic system treat all the sides of life it was contain a perfect system . The writing of some researches looking for some false for new generations and appears some problem the writers disappear some of sunny sides that gives hope and feeling strong. The fast causes pushed to write this research . It is a clear research gives rise picture for old life as mohammed and the followes . The Rashiden Frinds mohammed prophet one of them Khalifa Ali Ben Abe Taleb cousin of prophet he had amiddle way in power to deals with the others. During this resource that try to deals with the others. During this resource that try to build good foundations. Ali Bin Abo Taleb and his companies Abo baker, Omar and Othman They were lead the nation of Islam in true way. They lead it to right way. Some of the historical and religion men tried lead to the exreme ideas and painted bad picture about Islam. They got a wrong information about Islam all that ideas and information faraway so much about Islam , all of it not true.

ورث الانسان العربي المسلم منظومة من القيم والأعراف التي حددت شكل العلاقات العامة بين المسلمين، هذّب وعدّل فيها الاسلام حتى غدت دستوراً دائم للحياة يقتدى به في العصور اللاحقة . أكدت الشواهد التاريخية أن الشرع الإسلامي يدعمه القرآن الكريم والسنة النبوية، دعت إلى ضرورة إدامة المودة والصلة بين المسلمين في السر والعلن. فضلاً عن الدعوات التي نادى بها كبار المؤرخين المحدثين إلى اعادة كتابة التاريخ العربي الإسلامي بمنهجية جديدة قائمة على أساس البحث العلمي الرصين الذي يبحث عن الحقيقة التاريخية بحيادية عالية . كما أن ما قام به بعض المؤرخين من اضفاء صبغة الصراع والتنافس وبروز ظاهرة الخلاف على نيل سلطة الخلافة بين المسلمين، وهذا الأمر لا ينطبق على عصر الخلفاء الراشدين() الذين أسسوا لنظام إسلامي يحتذى به في مختلف جوانب الحياة العامة ومنها موضوع البحث. القائمة على الوسطية والإعتدال في التعامل بينهم، إن كتابات بعض الباحثين التي تبعث على التشاؤم لدى الأجيال الجديدة للتراث العربي الإسلامي، لاسيما في الحقب الزمنية التي ظهرت فيها الفتن بين المسلمين ومنها عصر الخلفاء الراشدين، وعدم اظهار الجوانب المشرقة التي تبعث الأمل والشعور بالقوة والاعتزاز عند الاجيال الجديدة من خلال قراءتها للتاريخ العربي الاسلامي القائم على الوسطية والإعتدال في الفكر والتعامل بين المسلمين. كانت المبررات سابقة الذكر دافعاً لكتابة موضوع بحث معتمداً على بحث علمي وفق المنهج التحليلي ليعكس صورة ناصعة من صور حياة كبار الصحابة وقادة الإسلام متمثلاً بالخلفاء الراشدين وفضلهم على الاسلام والمسلمين، والذين نالوا ثناء رسول الله ()، ومنهم أمير المؤمنين علي بن أبي طالب ()، الذي اعتمد منهج الوسطية والإعتدال في التعامل مع عامة المسلمين ومع الخلفاء الذين سبقوه في تولي منصب الخلافة. فمن خلال النصوص المتناثرة بين سطور المصادر المتنوعة، التي حددت بنا لدراسة وايضاح حقيقة التعامل الذي كان قائماً بين الإمام علي بن أبي طالب() والخلفاء الراشدين الذين سبقوه في قيادة الأمة الإسلامية وتوجيهها إلى الوجهة الصحيحة، الذي حاول البعض من المؤرخين ورجال الدين الذين يسيرهم الفكر المتطرف، إلى اعطاء صورة مختلفة ومشوهة لا تطابق الصورة الحقيقية، للعلاقة التي كانت قائمة بين قادة الأمة الإسلامية، وتحقيق هدف أعداء الإسلام من خلال بث سموم التفرقة بين أبناءه عن طريق المعلومات المغلوطة التي لا تستند الى الحقيقة .

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

Arabic (3)


Year
From To Submit

2018 (2)

2008 (1)