research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
Divine Justice Definition, its meaning, its divisions, the views of the speakers
العدل الإلهي تعريفه، معانيه ، أقسامه، آراء المتكلمين فيه

Author: Mouaid Mahmoud Hassan al-Mashhadani مؤيد محمود حسن المشهداني
Journal: Journal of Islamic sciences مجلة العلوم الاسلامية ISSN: 22259732 Year: 2012 Volume: 1 Issue: 4 Pages: 147-187
Publisher: Iraqi University الجامعة العراقية

Loading...
Loading...
Abstract

The definition of justice when linguists came to multiple meanings and correct view is integrity in the act put something in place which is comparable to the meaning of divine wisdom. The Justice when speakers came under multiple meanings of the justice in general that give each creature what he is willing to him, according to portability creature, and this sense correct to define the concept recipe divine justice because it gives justice means full complete, which is not tainted by lack of or injustice inflicted particular divine.The Justice is divided into multiple partitions is the (Justice formative), which includes assets before created any sense to give the creature while created what he is willing his completeness existential and the appropriate divine justice, (and Justice legislative) and is intended to justice in the legislation divine laws and the costs of enacting Allah for a person in the Quran, and (criminal justice) and specializes in the justice in the retribution and the expense between of creatures in the afterlife, according to their works in this life.

1.إن تعريف العدل عند اللغويين جاء لمعاني متعددة والراجح هو الاستقامة في الفعل بوضع الشيء في موضعه وهو مشابه لمعنى الحكمة الإلهية.2.إن العدل عند المتكلمين جاء وفق معان متعددة فالعدل بشكل عام بأنه إعطاء كل مخلوق ما هو مستعد له بحسب قابلية المخلوق ،وهذا المعنى الراجح لتعريف مفهوم صفة العدل الإلهي لأنه يعطي للعدل معناه التام الكامل الذي لا يشوبه نقص ولا ظلم يلحق بالذات الإلهية .3.إن العدل ينقسم إلى أقسام متعددة هي (العدل التكويني) وهو ما يشمل الموجودات قبل خلقها أي بمعنى إعطاء المخلوق حين خلقه ما هو مستعد له من الكمالات الوجودية وهذا مقتضى العدالة الإلهية،(والعدل التشريعي) ويقصد به العدالة في التشريع الإلهي من قوانين وتكاليف سنها الله للإنسان في القرآن الكريم،و(العدل الجزائي) ويختص بالعدالة في الجزاء والحساب بين الخلق في الآخرة بحسب أعمالهم في الحياة الدنيا


Article
Divine justice in the Koran and the curricula of speakers
العدل الإلهي في القران الكريم ومناهج المتكلمين

Author: Arkan Ali Hassan اركان علي حسن
Journal: Mustansiriyah Journal of Arts مجلة آداب المستنصرية ISSN: 02581086 Year: 2014 Issue: 64 Pages: 1-31
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

After Hamdallah and trust in him felt the researcher to choose a topic is very important as it built the cosmic order namely : ( Divine Justice in the Koran and platforms speakers ) can not be any system in this existence that is held Srhaa on the ground unless they apply justice , but that whatever dish justice system in humans can not be up to God's justice , since amended the Almighty contained both sides of kindness and compassion together Justice is one of His attributes the Almighty , and the name of names , and we find the difference Islamic make it out of the tenets of the religion Kalamamih and Mu'tazila , and some of them make it one of His attributes Almighty probative , to collect absolute perfection , and this trait Justice parked on my recipe science and ability , has been to prove these qualities to God , and His justice says he world of good stuff and ugliness of it ugly , has gone Speakers at that to the doctrines , and the requirements of God's justice he man the cult Malaiticon terms Koran and the Sunnah , either acts subjects are within the amended Almighty , here differed Speakers where the doctrines are also some of them said ( the mandate ) they Mu'tazila , and some of them said ( gain ) they Ash'aris , either front has said the theory of matter between the two things ) and the details of it in the folds of Search , In conclusion, the results included in the search ... and God grants success .

بعد حمدالله والتوكل عليه ارتأى الباحث ان يختار موضوعا يعد غاية في الاهمية اذ عليه بني النظام الكوني الا وهو:(العدل الالهي في القران الكريم ومناهج المتكلمين) فلا يمكن لاي منظومة في هذا الوجود ان يقام صرحها على ارض الواقع مالم تطبق العدل الا انه مهما طبق نظام العدل بين البشر فلا يمكن ان يصل لعدل الله،كون عدله تعالى احتوى جانبي اللطف والرحمة معاً فالعدل صفة من صفاته تعالى،واسم من اسمائه،ونجد من الفرق الاسلامية من جعله اصلٌ من اصول الدين كالامامية والمعتزلة،ومنهم من جعلة صفة من صفاته تعالى الثبوتيه،لجمعها الكمال المطلق،وهذه الصفة –العدل- متوقفة على صفتي العلم والقدرة، وقد تم اثبات هاتين الصفتين لله تعالى،ومن عدله تعالى انه عالم بحسن الاشياء وقبُحها منه القبيح،وقد ذهب المتكلمون في ذلك الى مذاهب،ومن متطلبات عدل الله انه لايكلف عبادة مالايطيقون بدلالة القران والسنة،اما أفعال العباد فهي ضمن عدله تعالى،وهنا اختلف المتكلمون فيها الى مذاهب ايضا فمنهم من قال (بالتفويض) وهم المعتزلة،ومنهم من قال(بالكسب) وهم الاشاعرة،اما الأمامية فقد قالوا بنظرية الامر بين الامرين) وتفاصيل ذلك في طيات البحث،وختاماً النتائج التي تضمنها البحث...والله ولي التوفيق.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (1)

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2014 (1)

2012 (1)