research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
The role of the Balanced Scorecard as a basis of benchmarking in a sample of tourism companies in the Kurdistan Region
دور بطاقة الأداء المتوازن كأساس للمقارنة المرجعية في عينة من الشركات السياحية في إقليم كوردستان

Loading...
Loading...
Abstract

Performance is a fundamental and important concept for tourism organizations. Improved financial performance is strongly correlated with improved performance in customer hubs, internal processes, growth and learning.Hotels in the Territory clearly identify the Balanced Scorecard. The sample of the study indicated that some hotels in the region have a weakness in the efficiency and experience of the staff in doing business despite the availability of good experience in the regional hotels.

يعد الأداء مفهوما جوهريا وهاما بالنسبة للمؤسسات السياحية، ان تحسن الاداء المالي يرتبط ارتباطاً قويا بتحسن الاداء في محاور الزبون والعمليات الداخلية والنمو والتعلم ، فضلا عن ذلك فقد أظهر البحث تقوم الفنادق الإقليم بتحديد واضح لبطاقة الأداء المتوازن. وأشارت عينة الدراسة إلى أن بعض الفنادق الإقليم يوجد لديها ضعف في الكفاءة والخبرة لدى الموظفين في القيام بأعمال على الرغم من توفر الخبرات الجيدة في الفنادق الإقليم .


Article
Legal System of Tour Guide Contract in Iraq
النظام القانوني لعقد الإرشاد السياحي في العراق

Author: Rabab. H.Kashkool رباب حسين كشكول
Journal: Journal of Anbar University for Law and Political Sciences مجلة جامعة الانبار للعلوم القانونية والسياسية ISSN: 2075 2024 Year: 2019 Volume: 9 Issue: 1 Pages: 283-317
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

Realizing the importance of tourism as an economic source for the country, the legislature has made serious efforts to regulate the entities responsible for such activity in order to attract tourists. This includes making organization of tourist trips and related services limited to certain business: tourism offices and companies; and working on preparing experienced, competent individuals who escort and guide tourists to tourism sites, known as tour guides. Tourism offices and such guides collaborate to guide their clients through an agreement known as “tour guide contract”, legal system of which under Iraqi law is examined in this paper.

إدراكا من المشرع بأهمية السياحة في دعم الموارد الاقتصادية للدولة بذلت الجهود لتنظيم الجهات القائمة على هذا النشاط وبما يؤمن جذب السياح نحوها من خلال العديد من الوسائل ، ومنها حصر تنظيم الرحلات السياحية وتقديم ما يرتبط بها من خدمات على جهات محددة متمثلة بمكاتب وشركات السياحة وكذلك العمل على تهيئة أشخاص ذوي خبرة وكفاءة يعملون على مرافقة السياح وإرشادهم للمواقع السياحية وتعريفهم بها يطلق عليهم المرشدين السياحيين . ويتم التعاون بين المكاتب السياحية وهؤلاء المرشدين للعمل على إرشاد عملائهم السياح بواسطة إتفاق يعرف بعقد الإرشاد السياحي ، والذي يتركز هذا البحث على دراسة نظامه القانوني في ظل القانون العراقي.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (1)

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2019 (2)