research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
ROLE OF THE COMBINED BETWEEN SORGHUM RESIDUE AND CHEVALIER HERBICIDE ON WEED CONTROL IN WHEAT
دور التكامل بين مخلفات الذرة البيضاء ومبيد الشيفالير في مكافحة أدغال الحنطة

Author: N. R. Lahmood نبيل رحيم لهمود
Journal: Iraqi Journal of Agricultural Science مجلة العلوم الزراعية العراقية ISSN: 00750530/24100862 Year: 2015 Volume: 46 Issue: 2 Pages: 186-195
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

A two-year field trial was conducted during 2010-2011 in the experimental field of Field Crop Department, College of Agriculture, University of Baghdad to test the effect of different rates of (350, 530 and 760) gm.m-2 of sorghum residues Rabh cv. alone or in combination with 50% (150 gm.ha-1) of recommended rate of Chevalier herbicide with weedy and without sorghum residue check. The experiment was laid out in RCBD with three replications. Result showed, all treatments significantly reduced weed population and dry weight of weeds in comparison to control treatment during both years of the study. However, plots treated with 50% of recommended rate of herbicide and amended with sorghum residues recorded least weed density and dry biomass and this suppression was much greater than the residue treatments and reduced herbicide when used alone. Application of Chevalier herbicide at 50% rate in plots amended with sorghum residue at rates 350 gm.m-2 resulted in similar yield as with the label herbicide rate treatment. While the higher sorghum residues inhibited yield. The increase in yield apparently due to increase in number of spikes per unit area. Integration of sorghum residues at 350 gm.m-2 with a lower herbicide rate can furnish adequate weed suppression without compromising yield, which could be used as a feasible and environmentally sound weed management approach in wheat fields.

طبقت تجربة حقلية خلال عامي 2010 و2011 في حقول قسم المحاصيل الحقلية-كلية الزراعة-جامعة بغداد، لاختبار تأثير كميات مختلفة من مخلفات الذرة البيضاء صنف رابح (350 و530 و760) غم.م-2 بمفردها أو بالتكامل مع نصف الكمية الموصى بها من مبيد الشيفالير (150 غم.هـ-1) في مكافحة الأدغال وحاصل الحنطة. كما تضمنت الدراسة معاملة مقارنة تترك الأدغال فيها بدون مكافحة (مدغلة) ومن بدون مخلفات ومعاملة مبيد بكامل التوصية للمقارنة. استعمل تصميم القطاعات العشوائية الكاملة بثلاث مكررات. أظهرت النتائج أن جميع معاملات التجربة خفضت كثافة الأدغال ووزنها الجاف معنويا خلال الموسمين قياسا بمعاملة المقارنة، إلا أن استعمال نصف كمية مبيد الشيفالير مع مخلفات الذرة البيضاء حققت نسبة انخفاض في كثافة الأدغال ووزنها الجاف قياسا باستعمال المخلفات أو نصف كمية المبيد بمفردها، ولم تختلف معنويا عن استعمال كامل التوصية من المبيد بمفرده. كما انعكس ذلك في تحقيق أعلى حاصل عند استعمال 350 غم.م-2 مخلفات مع نصف كمية المبيد والذي لم يختلف حاصلها معنويا عن استعمال المبيد بكامل التوصية بمفرده، أما التراكيز العالية من المخلفات (760 و530 غم.م-2) فقد حققت حاصل اقل بسبب تثبيط النمو في المراحل المبكرة من نمو المحصول. الزيادة في الحاصل ربما كانت متأتية من زيادة عدد السنابل بالدرجة الأساس خلال الموسمين, ومن ذلك يمكن أن نستنتج أن استعمال مخلفات الذرة البيضاء بكميات محدودة مع معدلات منخفضة من مبيدات الأدغال يمكن ان يوفر بديلا مناسبا عن استعمال تراكيز عالية من تلك المبيدات كاستراتيجية صديقة للبيئة في ادارة الادغال.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2015 (1)